הטכנולוגיה החמה שכדאי להוסיף לתיק ההשקעות שלכם

ה"אינטרנט של דברים" (IoT) הוא הטכנולוגיה המדוברת של השנים האחרונות, שלאחרונה צוברת תאוצה נוספת • מדד BlueStar IoT שנכנס לאחרונה לשוק הישראלי מעניק חשיפה לתחום החם הזה - דרך השקעה בחברות המובילות מארבעת המגזרים שמרכיבים אותו

ניהול השקעות. ראוי להפחית סיכונים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ניהול השקעות. ראוי להפחית סיכונים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי כעשור של ראלי בשוקי המניות, נראה כי תיקי המניות של ציבור המשקיעים עמוסים עד אפס מקום במדדים "הקלאסיים" כמו דאקס 30, S&P 500 או ת"א 35. בזמנים כאלו נפתח התיאבון לאפיקים שגרתיים פחות, מדדי "נישה" שצפויים להוסיף קצת פלפל לתיקי ההשקעות.

פעם אלו היו מדדי שווקים מתעוררים (דוגמת BRIC), מדדי סחורות חקלאיות, קרנות ריט או קרנות גידור. היום הכסף החם מעדיף בעיקר את נפלאות הטכנולוגיה. סייבר, רובוטיקה, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין - מי לא רוצה לקחת חלק בעתיד הטכנולוגי? ואם לא באופן ישיר, אז לפחות דרך השקעה פיננסית בתחום. עורכי המדדים זיהו את הפוטנציאל, ושלל של מדדים חדשים הוצעו לשוק המוצרים הפסיביים העולמי.

המדד BlueStar IoT הוא אחד מאותם מדדי "נישה" בתחום הטכנולוגיה, שנכנס לאחרונה לשוק הישראלי. המדד כשמו כן הוא - מבקש להעניק חשיפה לתחום האינטרנט של הדברים - IoT. הוא כולל, נכון לכתיבת שורות אלו, 67 מניות של חברות גלובליות, אשר מעורבות באופן ישיר בטכנולוגיה הידועה כ"אינטרנט של הדברים" (Internet Of Things). התחומים המרכייבים אותו הם: הטמעת בינה במכשירים; חיבור מכשירים לרשתות וניהול של "נתונים גדולים" (Big Data); קיבולת רשת להקלה על אימוץ מכשירים מחוברים והפיכתם לפונקציונאליים.

המדד מכיל ארבעה סקטורים, ויש משקל שווה לכל מניה בענף. הוא מתעדכן אחת לחצי שנה, ביוני ובדצמבר. סך הניירות הנקובים בדולר לא יירד מ-80%.

במדד מככבות חברות מוכרות, כמו אמזון, גוגל, מיקרוסופט, אפל, אריקסון, SAP, אורקל, IBM, אמדוקס, NVIDIA, ג'נרל אלקטריק, טקסס אינסטרומנטס, סיסקו ועוד.

תחילה סקירה קצרה על "הנציגות" בכל אחד מארבעת הענפים.

נתח גלובלי של מיזמי אינטרנט של דברים
 נתח גלובלי של מיזמי אינטרנט של דברים

(Netgear (Embedded Systems & Sensors היא חברה אמריקאית אשר נוסדה ב-1996, ומתמחה בחומרת רשת, כגון נתבים, נקודות גישה, מתגים, אמצעי אחסון על הרשת, ציוד לבית חכם, מודמים סלולריים לדור הרביעי ועוד. החברה מוכרת את הציוד שלה ברחבי העולם באמצעות כ-45 אלף חנויות, כ-36 אלף משווקים וכן ספקיות התקשורת המקומיות.

(PTC (Multi Service Edge/FOG היא חברה אמריקאית העוסקת בפיתוח תוכנה לניהול התכנון, הפיתוח והייצור של מוצרים הנדסיים (PLM), פיתוח תוכנות בתחום התיב"ם (CAD), ניהול מחזור חיי פיתוח תוכנה (ALM) וניהול מחזור חיי השירות (SLM). בין לקוחותיה ניתן למצוא חברות ייצור וטכנולוגיה ידועות, כגון מוטורולה, טויוטה, בואינג, אאודי, סמסונג, דל, טושיבה ואחרות. התוכנה שמציעה PTC מאפשרת תכנון מוצרים בתלת-ממד, וניהול חיי המוצר - משלב הרעיון, דרך התוכן והייצור, ועד התמיכה בצד הלקוח.

(VMware (Core Network, Data Center and Cloud היא חברת תוכנה המפתחת תוכנות הדמיה (וירטואליזציה). משמעות ה-VM בשם החברה הוא Virtual Machine (מכונה וירטואלית). נכון להיום מחזיקה VMware כ-80% משוק הווירטואליזציה, ומספקת את הפתרון הוותיק, המוכח, הנחשב והנפוץ ביותר בשוק.

(EMERSON ELECTRIC (Application Level and Consumer - חברת אמרסון (Emerson Network Power) מתמחה במרכזי נתונים (Data Center). המוצרים כוללים מערכות אל-פסק, ספקים ומיישרים לזרם ישר, מיזוג אוויר מדויק ומערכות חשמל. החברה מפעילה יותר מ-200 מפעלי ייצור, המייצרים מערכות הנדסיות בתחומים שונים. אמרסון היא אחת מהחברות התעשייתיות הוותיקות בארה"ב: היא הוקמה בשנת 1890 כחברה לייצור מנועים חשמליים, ומאז עוסקת בתחומי הציוד התעשייתי החשמלי.

אילו דברים יש ב-IoT

האינטרנט של הדברים (Internet of The Things - IOT), היא טכנולוגיה המאפשרת תקשורת מתקדמת בין מכשירים, מערכות ושירותים, באמצעות מגוון רחב של פרוטוקולים ויישומים, המחברים התקנים ממחושבים לתשתית האינטרנט. החיבור של התקנים אלה צפוי להוביל לאוטומציה בתחומים רבים, ולאפשר שימוש בשירותים מתקדמים, כמו רשת חכמה. התפתחות האינטרנט של הדברים הואצה כתוצאה משילוב של מספר טכנולוגיות, כמו האינטרנט, האינטרנט האלחוטי, מערכות משובצות מחשב ומערכות מיקרו-אלקטרוניות, כמו גם הקישוריות הזולה.

האינטרנט של הדברים זוכה ל"באז" רציני בשנים האחרונות, ובעיקר ההיבט הצרכני של התחום. כמעט כל אחד שיווה לעיניו פיתוחים מהסוג של מקרר "חכם" שמזמין קרטון חלב, או טלפון נייד שמפעיל ומכבה מזגן.

הבשורה שאותה מביא עימו תחום זה היא מרתקת: רשת של מכשירים מסוגים שונים ומשונים - מכשירים ביתיים, מכשור רפואי, כלי רכב, חיישני מיקום, מזג אוויר, טלפונים ועוד - המחוברים כולם לאותה רשת ענק ו״גולשים״ בה לצורך חיווי מצב, שאילתות, קבלת החלטות והפעלת לוגיקה ארגונית.

למה זה קורה דווקא עכשיו?

רעיון האינטרנט של הדברים נמצא בחלל האוויר כבר שנים רבות, בעצם מראשית ימי המחשוב, ואולם, רק בשנים האחרונות החל לצבור תאוצה, ולהפוך סוף סוף למשהו קונקרטי. למה בעצם? סיבות מרכזיות לכך הן הירידה הדרמטית בעלויות רכיבי חיישנים ורכיבי ה-RFID, שחלקם נמכרים כיום בסנטים בודדים, והעלייה האקספוננציאלית בשימוש בסמארטפונים, שהכניסו לכיסו של כל אחד מאיתנו מערך מורכב ומחובר לרשת של חיישני מיקום, תאוצה, מצב רשת ויחידת עיבוד.

ואולם, הסיבה המרכזית לכך שהתחום החל לבלוט דווקא בשנים האחרונות, היא הבשלת טכנולוגיות האינטרנט של הדברים בענן, שהפכה את מערכות ה-IoT לנגישות עבור רוב החברות שפועלות כיום בתחום.

קיימים כיום לא מעט פתרונות אינטרנט של הדברים, למעשה - עשרות. אבל יש רק שישה שנחשבים למובילים ממש: אלה של AWS, גוגל (Google), אורקל (Oracle), סאפ (SAP), ווטסון (Watson) של יבמ (IBM) ו-Azure מבית מיקרוסופט (Microsoft). הפלטפורמות של AWS ויבמ נחשבות על-ידי רוב המומחים לפלטפורמות הטובות ביותר (על אף התקדמות מואצת מצד גוגל). כל החברות האלו כמובן כלולות במדד BlueStar IoT.

מהו השלב הבא במהפכה?

אין ספק שהעשור האחרון הוקדש לשימוש הצרכני והסביבה האישית שלנו - הבית, המכונית, הבגדים - שהלכו והתחברו לאינטרנט. הצפי הוא, שהעשור הבא יוקדש למיזמי "הערים החכמות", וכן, לחיבור המכונות הגדולות לאינטרנט. ההערכות הן, שעד שנת 2020, 50 מיליארד מכונות יחוברו לאינטרנט, ובהן מכשירי אקספלורציה וקידוח, תחנות כוח, מנועי מטוסים, מערכות הסעה, מכשור רפואי ועוד. לחיבור זה השלכות מרחיקות לכת בתחום הביג-דאטה, אבטחת מידע ועוד.

על פי מחקר של MarketsandMarkets, עד 2020 שוק זה יצמח בקצב שנתי של כ-8% ויגיע לכ-150 מיליארד דולר. במדינות כמו גרמניה וצרפת, המהפכה הזו מתרחשת בחסות תוכניות ממשלתיות, השואפות שענף הייצור יהיה מונע מטכנולוגיות חכמות, ובמדינות תעשייתיות מובילות כמו ארה"ב, סין והודו, מאמצים את המהפכה כדי שענף הייצור יתרום לתל"ג הלאומי.

כלכלני McKinsey מעריכים כי ההשפעה הכלכלית של אינטרנט של דברים צפויה להסתכם עד לשנת 2025 בכ-3 עד 6 טריליון דולר. הטכנולוגיה עתידה לחסוך כ-36 טריליון דולר בעלויות התפעוליות, בעיקר בענפי התעשייה, הרפואה והכרייה.

לסיכום, מדד BlueStar IoT חושף את המשקיע לתעשייה שנחשבת לתעשיית העתיד, הצפויה להערכתנו לגעת בכל תחומי חיינו. המדד מאגד בתוכו את מניות החברות המובילות בכל אחת מארבע הקטגוריות הקריטיות ליישום ה-IoT. להערכתנו, השקעה במדד עשויה לאפשר למשקיע לקחת חלק במהפכה הבאה. 

■ הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. לקבוצת אקסלנס יש עניין בנכסים פיננסיים המוזכרים בסקירה זו. המידע האמור הוא לצורך מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך המתחשב בצרכיו של כל אדם