מדינות קטנות, מפסידות גדולות: הקורבנות של עימותי הסחר

כלכלות שמשולבות באופן מסיבי בשרשרות האספקה העולמיות ניצבות בפני פגיעה מוגדלת מהתייקרות היבוא והיחלשות הביקוש ליצוא

גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס
גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

בעימות סחר עולמי, השחקנים הגדולים אינם בהכרח המפסידים הגדולים. ייתכן שאלה דווקא מדינות קטנות יותר ופתוחות שנלכדו באמצע המהומה, כמו הונגריה, צ'כיה, טייוואן, סינגפור ודרום קוריאה.

המשותף לכל המקומות הללו הוא שהם משולבים מאוד ברשתות האספקה העולמיות - יבוא של חומרי גלם ורכיבים מחלקים אחרים של העולם לפני השילוב שלהם למוצרים שהן מייצאות לחו"ל.

אינפו מדינות קטנות ומלחמת סחר
 אינפו מדינות קטנות ומלחמת סחר

כלכלות אלה, ששוכנות בלב רשתות הקשרים הכלכליים בין מדינות, ניצבות בפני פגיעה מוגדלת מהתייקרות היבוא והיחלשות הביקוש ליצוא שלהן, שנובעות בדרך כלל מהסלמה של מגננה כלכלית.

גם כלכלות גדולות כמו ארה"ב לא יהיו חסינות בפני זעזועים, אך הן מייצרות הרבה חומרי גלם ורכיבים בעצמן, והצריכה הפנימית שלהן מגינה עליהן חלקית מן ההאטה בסחר העולמי.

כלכלה קטנה ופתוחה שתלויה בסחר, פגיעה יותר", אמר אמית קארה, ראש יחידת החיזוי המקרו-כלכלי במכון הלאומי למחקר כלכלי וחברתי, מוסד מחקר מלונדון.

ארה"ב הטילה מכסים על יבוא פלדה, אלומיניום, לוחות סולריים (קולטי שמש) ומכונות כביסה, מלבד עוד יבוא סיני ב-34 מיליארד דולר בשנה, והיא מאיימת להרחיב את המכסים לכל היבוא מסין למעשה, 500 מיליארד דולר, בנוסף למכסים על מכוניות מיובאות.

בסך הכול, האיום הוא במכסים על יבוא בהיקף 900 מיליארד דולר בשנה לארה"ב. סין ועמיתות סחר נוספות הגיבו במכסים משלהן, והן מאיימות בפעולות גומלין כלשהן על כל הסלמה מכיוונה של ארה"ב.

ניתוח בחברת ניהול הנכסים פיקטט של נתוני ארגון הסחר העולמי מעריך שהפגיעות של מדינות קטנות לעימותי סחר תלויה בהשתתפות שלהן ברשתות האספקה התעשייתיות העולמיות.

המדינות הפחות פגיעות הן אלה שמתמקדות לא ביצוא של ערך מוסף במגזר הייצור או השירותים, ויותר ביצוא חומרי גלם, כמו סעודיה, ארגנטינה וניו זילנד.

טייוואן, הונגריה וצ'כיה ניצבות בצמרת רשימת המדינות הפגיעות ביותר, ואחריהן סינגפור ודרום קוריאה. נתוני ארגון הסחר מראים שבין 60% ל-70% מהיצוא שלהן מיועד לרשתות אספקה עולמיות, שבהן שלבי ייצור שונים ממוקמים בחלקים שונים של העולם, ולכן הן חשופות לשיבושים בסחר העולמי.

הכלכלות הללו נפגעו קשה אחרי המשבר הפיננסי של 2007-2008, שהוריד את הסחר העולמי. התמ"ג ההונגרי התכווץ ב-6.6% ב-2009, וזה של צ'כיה התכווץ ב-4.8%, לפי קרן המטבע הבינלאומית. טייוואן עברה את המיתון החריף ביותר שלה זה עשרות שנים.

באירלנד, כלכלה קטנה נוספת שקרובה לצמרת המדינות הפגיעות, אוין גבין, מנכ"ל חברת לוגיסטיקה הנקראת על שמו, מטפל ביבוא ויצוא בין אירלנד, אירופה וארה"ב. הוא אומר שהעסק שלו והכלכלה האירית בכלל תלויים מאוד בהשקעות חוץ ובמסחר, בייחוד עם ארה"ב. לדבריו, חמש מכולות של חלקי אלומיניום ופלדה שהוא טיפל בהן מוטלות ללא שימוש במחסנים אחרי שהנשיא טראמפ הטיל מכסים על יבוא המתכות הללו במאי.

"אם יהיו מכסים על סחורות, תהיה לכך השפעה מאסיבית על העסקים שלנו", הוא אמר.

חלק מהמדינות הללו כבר הפסידו בגדול בעיני משקיעים. מדד המניות קוספי בדרום קוריאה ירד עד כה השנה ב-7.5%, ומדד סטרייטס טיימס בסינגפור ירד ב-3.7%. בהונגריה ירד מדד המניות BUX ב-10.8%. מלזיה סבלה מירידת מדד של 21%.

"אף אחד לא מנצח במלחמת סחר", נאמר בדוח עדכני של פיקטט.

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן היה המנהיג הראשון באירופה שאימץ את ממשל טראמפ ואת מדיניות החוץ שלו, "אמריקה תחילה". לגודל האירוניה, הונגריה תהיה בין הקורבנות הגדולים של עלייה במתחי הסחר.

הונגריה מייבאת רכיבים מגרמניה, רוסיה וארה"ב כדי להרכיב ציוד למחשבים וכלי רכב שהיא מוכרת חזרה לגרמניה, וגם לאיטליה ולבריטניה.

תעשיית הרכב מהווה 29% מהתוצר התעשייתי השנתי של הונגריה, לפי סוכנות קידום ההשקעות ההונגרית, ולכן היא פגיעה במיוחד לאיומי המכסים של טראמפ על חלקי רכב. ליצרניות כמו ב.מ.וו ודיימלר (מרצדס) יש מפעלים בהונגריה, שמקבלים אספקה מיותר מ-700 ספקים הונגרים.

קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שהצמיחה בכלכלות האירופיות המתפתחות תאט בשנה הבאה ל-3.6% מ-4.3% השנה ו-5.9% בשנה שעברה.

כמה כלכלות קטנות ומשולבות עולמית יוכלו להתגבר על מלחמת סחר בקלות יחסית. לוקה פאוליני, האסטרטג הראשי של פיקטט, שמנהלת נכסים בסך 193 מיליארד דולר, אמר שמשקיעים שמחפשים מקלט מבטחים צריכים לא רק לחשוב על דרגת החשיפה של מדינה לעימותי הסחר, אלא גם על יציבותה הפוליטית והפיננסית, רמות החוב ויתרות המט"ח שלה.

ארגנטינה משולבת בכלכלה העולמית פחות מאשר גרמניה, למשל, "אבל אם המצב יהיה קשה, עדיין עדיף יהיה להשקיע בגרמניה מאשר בארגנטינה", הוא אמר. שווקים מבודדים יחסית אחרים מרשתות האספקה העולמיות הם ישראל, הודו ואינדונזיה, לפי פאוליני.