דויטשה בנק יקדם עסקה למכירת השליטה בבזק

מספר קרנות זרות מתעניינות ברכישת השליטה - בהן היילנד קפיטל וסרצ'לייט • הכוונה היא לקיים הליך מהיר וקצר יחסית למכירת החברה, כך שבתוך שלושה חודשים תיחתם עסקה

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

על אף הלחץ שמפעילים בעלי האג"ח של אינטרנט זהב למכור את השליטה בבזק למשפחת נוימן, דירקטוריון אינטרנט זהב מקדם תהליך מסודר למכירת השליטה בקבוצת התקשורת. ל"גלובס" נודע כי באינטרנט זהב הוחלט באחרונה למנות את דויטשה בנק כבנקאי ההשקעות שיוביל תהליך מסודר למכירת השליטה בבזק. הכוונה היא לקיים הליך מהיר וקצר יחסית, כך שבתוך שלושה חודשים תיחתם עסקה. מדובר בלוח זמנים דחוס למדי, היות שחודש ספטמבר הוא חודש חגים המתאפיין במעט ימי עבודה.

אינטרנט זהב מחזיקה בכ-65% ממניות בי קום  (המחזיקה במניות בזק), אשר נסחרות כיום לפי שווי של 565 מיליון שקל. הכוונה היא למכור את המניות בפרמיה משמעותית לעומת מחיר השוק הנוכחי, הנחשב נמוך.

עוד נודע כי עד כה הביעו מספר קרנות פרייביט אקוויטי התעניינות ברכישת השליטה בבזק. בין היתר מדובר בקרן היילנד קפיטל מטקסס, שמיוצגת בארץ ע"י דני איילון, לשעבר סגן שר החוץ. היקף הנכסים שמנהלת הקרן מוערך בקרוב ל-15 מיליארד דולר.

מתעניינת נוספת שפורסם עליה בעבר ב"גלובס" היא קרן סרצ'לייט. מדובר בקרן אמריקאית, שכבר ביצעה השקעות בסקטור התקשורת במדינות שונות בעולם. הקרן מנוהלת ע"י אריק זינטרהופר, חתנו של איש העסקים רון לאודר, שככל הידוע אינו קשור לקרן או לעסקה.

הבנקים הנושים ביורוקום סירבו

כמו כן, לפי הערכות, משפחת נוימן, שכבר קיימה מגעים לרכישת השליטה בבזק, עשויה להתמודד גם כן. משפחת נוימן כבר הגיעה להבנות בחודש שעבר עם אינטרנט זהב על רכישת 52%-36% ממניות החברה הבת בי=קום (החברה שבאמצעותה מוחזקת השליטה בבזק בסכום של עד 730 מיליון שקל. העסקה שהוצעה הייתה בפרמיה של מעל 30% ממחיר השוק של המניה באותה התקופה.

באינטרנט זהב רצו לקדם את העסקה ולחתום עליה (בעלי האג"ח של החברה תמכו בכך גם כן), אולם הבנקים הנושים ביורוקום (בעלת השליטה באינטרנט זהב) סירבו לכך. בבנקים התנגדו לעסקה בטענה שרק זמן קצר לפני כן הם הזרימו כ=50 מיליון שקל לאינטרנט זהב על מנת לייצב אותה פיננסית, ולקיים הליך מסודר וללא לחץ למכירת השליטה. בתום מאבק כוחות בין הבנקים הנושים (דיסקונט, פועלים והבינלאומי) לאינטרנט זהב בניהולו של דורון תורג'מן, הוחלט לקיים הליך מסודר ומוגדר בזמן, כאשר בזמן הזה הבנקים לא ינסו למכור את מניותיהם באינטרנט זהב עצמה.

אמנם תהליך המכירה הופקד בידי אינטרנט זהב, אולם לבנקים ישנה גם כן מעורבות בתהליך. באחרונה הכניסו הבנקים ארבעה נציגים לדירקטוריון אינטרנט זהב (מתוך שמונה חברי דירקטוריון), ולאחר אסיפת בעלי המניות הם צפויים להכניס דירקטור חמישי ולהגיע לרוב.

בהנחה שאכן תגובש עסקה שכזו למכירת מניות בי קום, הרי שהפירמידה שבאמצעותה שלט בעבר שאול אלוביץ' בבזק תתפרק, והשליטה בחברת התקשורת תתבצע דרך קומה אחת בלבד, ותעמוד במגבלות חוק הריכוזיות (בעוד כיום יש לקפל שכבה בפירמידה עד סוף שנת 2019 כדי לעמוד במגבלות החוק).

אמנם מצבה של אינטרנט זהב התייצב מבחינה פיננסית לאחר גיוס הון של כ-100 מיליון שקל שהיא עשתה לפני מספר שבועות, אך עם זאת, הסנטימנט השלילי במניית בזק כמו גם בכל מגזר התקשורת משפיע דרמטית על השווי הנכסי של אינטרנט זהב. בחודש האחרון איבדה מניית בזק עוד 5% משוויה, ובסה"כ איבדה 35% משוויה בחצי שנה האחרונה. לאור התנודתיות והמצב השברירי נראה כי הצדדים מסכימים כי הליך המכירה צריך להיות מהיר ויעיל.

גם אור אלוביץ' מתעניין

בתוך כך ממשיכים המנהלים המיוחדים ביורוקום (עורכי הדין של הבנקים) למכור גם נכסים נוספים של יורוקום. בימים אלה מתקיים הליך למכירת חברת שירותי התקשורת סאטקום.

היום נודע כי אור אלוביץ' בנו של שאול אלוביץ' המשמש כיו"ר סאטקום, ומנכ"ל החברה דן זיצ'ק מנסים לגבש קבוצת משקיעים שתרכוש את המניות. סאטקום נסחרת כיום לפי שווי של 41 מיליון שקל, ושווי מניות יורוקום בחברה עומד על כ-25 מיליון שקל. גם בניסיונות גיבוש הסדר החוב הקודמים ביורוקום, ניסתה משפחת אלוביץ' לשמור על שליטה לפחות בחברת סאטקום באמצעותה רכישת המניות.