הסכם המסחור של פרוטליקס עשוי לתפוח למעל למיליארד דולר

במסגרת ההסכם של פרוטליקס עם חברת התרופות האיטלקית קייסי, החברה תשקיע 20 מיליון דולר בהשלמת המחקר על המוצר • במקרה של הצלחה, פרוטליקס לקבל מקייסי 760 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך ותמלוגים של 15%-40% מההכנסות ממכירות המוצר בארה"ב

משה מנור - מנכ"ל פרוטליקס / תמר מצפי
משה מנור - מנכ"ל פרוטליקס / תמר מצפי

חברת פרוטליקס   המפתחת תרופות למחלות נדירות אותן היא מפיקה בתאי גזר, הודיעה היום (ג') כי חתמה על הרחבה להסכם המסחור שלה עם חברת התרופות האיטלקית קייסי (Chiesi Farmaceutici) למוצר הפאברי, כך שקייסי תשווק את המוצר לא רק באירופה אלא גם בארה"ב. פאברי היא מחלה תורשתית ונדירה שבה מצטברים חלבונים לא רצויים באיברי הגוף השונים, תוך פגיעה בלב, בכלי הדם, בכליה ועוד.

מוצר הפאברי של פרוטליקס נמצא בשלב III של הניסויים הקליניים, אשר עשוי להיות הניסוי האחרון לפני שיווק (שכן מדובר בתרופה למחלה נדירה, והניסויים הדרושים בתרופות אלה הם מעטים יותר). תוצאות סופיות מניסוי זה צפויות ב-2020. 

פרוטליקס
 פרוטליקס

במסגרת הרכיב האמריקאי של ההסכם תקבל פרוטליקס מקייסי 25 מיליון דולר כמקדמה. כמו כן קייסי תשקיע עוד 20 מיליון דולר ישירות בהשלמת המחקר בפאברי על פי צורכי המחקר (אך לא יותר מ-7.5 מיליון דולר בשנה). במקרה של הצלחה, פרוטליקס תוכל לקבל עוד 760 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך וכן תמלוגים גבוהים יחסית, של 15%-40% מההכנסות ממכירות המוצר בארה"ב. פרוטליקס תמשיך להיות היצרנית של המוצר תחת הסכם זה. 

קייסי היא חברה איטלקית פרטית הפועלת בתחום התרופות ומגלגלת כ-2 מיליארד דולר. עיקר פעילות החברה הוא באירופה אולם היא פעילה גם בארה"ב. לדברי משה מנור, מנכ"ל פרוטליקס: "חיפשנו חברה שהיה גדולה אבל לא גדולה מידי, כדי שמוצר שלנו לא יקבר אצלה", כפי שקרה בעבר במסגרת ההסכם של החברה למסחור המוצר שלה לטיפול במחלת גושה לענקית התרופות פייזר. "המוצר שלנו צפוי להיות מוצר מוביל עבור קייסי, בעיקר בארה"ב".

במסגרת ההסכם שכבר נחתם בין הצדדים לשיווק המוצר לפאברי מחוץ לארה"ב, קיבלה פרוטליקס 50 מיליון מהם 25 מיליון דולר מקדמה ועוד 25 מיליון דולר השקעה בפיתוח. בהתאם לעמידה באבני דרך רגולטוריות ויעדי מכירות, תוכל פרוטליקס לקבל סכום נוסף של עד 320 מיליון דולר ותמלוגים של בין 15%-30% מהמכירות. במצטבר של  שני ההסכמים, משלמת קייסי 95 מיליון דולר במקדמות ומימון מחקר, וכן עד כמיליארד דולר באבני דרך.

מנור: "ההסכם הנוכחי הכולל את המקדמה ואת מימון המחקר, מספק לחברה את כל המזומן הדרוש לה לפעול עד פרסום תוצאות כל הניסויים הקליניים הדרושים במוצר הפרברי". כיום מתקיימים שלושה ניסויים: הניסוי הפיבוטלי במוצר הפברי בהשווה למוצר לאותה מחלה של חברת ג'נזיים (בבעלות רוש) שהוא היום המוצר המוביל בשוק; ניסוי במתן התרופה פעם בחודש במקום אחת לשבועיים, וניסוי נוסף שנועד לתמיכה בהגשת בקשה לשיווק בשוק האירופי. שלושה הניסויים יחד כוללים 130 חולים.

בעקבות הסדר האג"ח של פרוטליקס שבוצע ב-2017 נותרו לה אג"ח להמרה בהיקף של 40 מיליון דולר להחזר ב-2021, אולם בהנחה והתוצאות של ניסויי הפאברי יהיו טובות, היא תוכל להמיר את האג"ח הללו למניות או לממן אותן באמצעות תשלומי אבני דרך שתקבל מקייסי, כך שלמעשה אם לא יקרה אסון מבחינת תוצאות הניסוי, פרוטליקס פתרה בהסכם זה את בעיית החוב שלה.

אוגו די פרנצ'סקט, מנכ"ל קייסי, אמר כי "אנחנו מאמינים כי למוצר הפאברי של פרוטליקס יש פוטנציאל לשנות את שוק הטיפול במחלה ומתלהבים מן האפשרות לשריין את הזכויות העולמיות. ככל שאנחנו עובדים יותר עם פרוטליקס, מתבהר התפקיד שיכול להיות למוצר בשוק זה".

פרוטליקס הנסחרת בשווי של כ-208 מיליון שקל (ירידה של 40% בשנה האחרונה) רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 4.6 מיליון דולר מן המוצר שלה לתחום הטיפול במחלת גושה (מחלה גנטית דומה לפברי), אותו היא משווקת בעיקר בברזיל.