מבחני ההסמכה של לשכת עוה"ד: מחאת המתמחים עולה מדרגה

ברוח מחאת הפונדקאות ובעיקר נוכח תוצאות מבחני הלשכה האחרונים – מאבק המשפטנים בלשכת עורכי הדין, שהתקיים עד היום באולמות בתי המשפט וברשתות החברתיות, יוצא כעת לרחובות ■ המתמחים יצאו היום בצהריים בשיירת רכבים מקניון הזהב בראשל"צ לכיוון כיכר רבין בת"א, שם יקימו אוהל מחאה למשך שבועיים

מחאת המתמחים / צילום: מטה מאבק המתמחים
מחאת המתמחים / צילום: מטה מאבק המתמחים

נוכח תוצאות מבחני לשכת עורכי הדין האחרונים, ואולי אף בהשפעת "מחאת הפונדקאות" שסחפה אחריה תומכים רבים מכל קצוות הארץ ובכלל אלה, אנשים פרטיים וחברות רבות במשק הישראלי - משפטנים שנכשלו בבחינות לשכת עורכי הדין האחרונות יצאו היום (ג') למחות ברחובות.

בהודעה לתקשורת שפרסמו היום מטה המאבק של המתמחים בבחינות ההסמכה לרישיון עריכת דין, הודיעו המתמחים כי בכוונתם לצאת בשיירת מחאה מראשון-לציון אל כיכר רבין בתל-אביב, שם הם צפויים להקים היום בשעה 18:00 אוהל מחאה, אשר לדבריהם יאויש 24 שעות ביממה בשבועיים הקרובים.

בנוסף פתחו מובילי המאבק במסע הסברה במכללות למשפטים, בו הם קוראים לסטודנטים להשבית את הלימודים. 

יציאתם לרחובות של המשפטנים מהווה למעשה אקט-מחאתי המחריף את צעדי המשפטנים המוחים. אלה הסתפקו עד עתה בצעדי מחאה בצינורות המקובלים, כגון הגשת עתירות לבית המשפט. זאת, בין היתר, במטרה להביא להעלאת שיעור העוברים בקרב 5,679 הנבחנים בשני מועדי הבחינה האחרונים, מועד חורף 2017 ומועד קיץ 2018, בהם שיעור המעבר היה נמוך במיוחד ועמד על 34% ו-32% בהתאמה (בטרם דנו בעתירות המשפטנים).

בכל הקשור לאחוזי המעבר של בחינת חורף 2017, אלה, צריך לציין, השתפרו קצת, וזאת נוכח פסקי הדין שניתנו על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, ולאחר מכן בערעור שהוגש לבית המשפט העליון, שהביאו לפסילת מספר שאלות מהבחינה ולקבלת תשובה נוספת בשאלה נוספת.

הכרעת העליון, שבמסגרתה נדחתה בקשת הנבחנים לקבל פקטור כללי, הייתה בעלת השפעה מכרעת על לפחות 114 מתמחים, שהודות להחלטת בית המשפט צלחו את הבחינה.

יחד עם זאת, לאחרונה פורסמו כאמור תוצאות בחינת מועד הבחינה האחרון, אשר הצביעו על כך שרק 32% מכלל המתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של הלשכה במחזור קיץ 2018 עברו בהצלחה את הבחינה, ואילו 68% מהמתמחים נכשלו.

תוצאות מבחני הלשכה האחרונות מצטרפות לתוצאות בחינת חורף 2017, ומהן עולה כי שינוי מתכונת הבחינה הביא למגמת הקשחה משמעותית וירידה בשיעורי המעבר, הן מקרב בוגרי האוניברסיטאות והן מקרב בוגרי המכללות הפרטיות. יחד עם זאת, צפייה בשיעורי המעבר מלמדת כי האוניברסיטאות, יחד עם מכללת ספיר, המכללה למינהל והמרכז הבינתחומי בהרצליה, הן בעלות שיעורי מעבר גבוהים באופן ניכר לעומת יתר המכללות. 

המתכונת החדשה של הבחינה כוללת 3 חלקים, ובהם שאלת ניסוח משפטי, דין דיוני ודין מהותי. בשונה מבחינות העבר שנעשו במתכונת הקודמת, ובהן אחוזי המעבר היו לרוב גבוהים יותר - השינוי במתכונת הבחינה הביא למרמור וכעס גדול בקרב רבים מהנבחנים, שטוענים כי הבחינות קשות מדי ובלתי הוגנות ונועדו להכשיל אותם. 

החרפת המחאה

הטריגר כאמור ליציאתם של הנבחנים לרחובות ולהחרפת המאבק נעוץ בתוצאות בחינות הלשכה האחרונות. לפי פרסומים שונים, האחוז האמיתי של העוברים היה נמוך משמעותית מהאחוז הרשמי, כאשר רק עקב קבלת מספר תשובות ופסילתם של שאלות על-ידי הוועדה הבוחנת עצמה, עלה אחוז העוברים והועמד על 32%.

כפי שפורסם ב"גלובס", שרת המשפטים איילת שקד מסרה בתגובה לתוצאות האחרונות כי "הנתונים שמשתקפים מאחוזי מעבר בחינות לשכת עורכי הדין הם מטרידים. בכוונת השרה להיפגש בחודש הקרוב עם הוועדה הבוחנת כדי לדון על מתווה הבחינה הנוכחי". 

למתמחים יש כאמור "בטן מלאה" על המתכונת החדשה, ויש להם טענות רבות שחלקן, צריך לזכור, נדונו ונדחו על-ידי בית המשפט העליון. אולם כעת מדובר במבחן חדש ותוצאות חדשות, עליהן ניתן להניח שיוגשו עוד מספר עתירות, ושגם להם יידרשו בתי המשפט השונים בעתיד.

עו"ד אילן בומבך, המייצג את המתמחים במשפטים שנכשלו בבחינת ההסמכה, מסר: "בחינת ההסמכה האחרונה לוותה בפגמים מהותיים, שאת התוצאות הראשונות להם ניתן לראות באחוז המעבר הראשוני של 12%. עצם העובדה שהוועדה הבוחנת התערבה ב-11 שאלות, עוד טרם הגשת עררים בנושא, מהווה עדות משמעותית לכך. בימים אלה אנחנו מנהלים תכתובת משפטית עם הוועדה במטרה לקבל מידע רלוונטי וכן לקבל נרמול של הציונים. כמו כן, נדרוש לקבל את דוח התפלגות המסיחים, בהתבסס על התקדים שנקבע בבחינה הקודמת ומידע רלוונטי נוסף".