נבדק הטיפול בתלונה על אונס נגד בכיר לשעבר בחברת החשמל

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, פנה לפני שבועות אחדים לפרקליטות מחוז חיפה כדי לקבל מידע על הטיפול בתלונתה של עובדת לשעבר בחברת החשמל • במקביל, המשטרה חידשה את החקירה בפרשה שנחשפה לראשונה ב"גלובס"

מתקן של חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
מתקן של חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

נציב הביקורת על מערך התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, פנה לפני שבועות אחדים לפרקליטות מחוז חיפה וביקש לקבל את המידע על הטיפול בתלונה של עובדת לשעבר בחברת החשמל נגד בכיר לשעבר בחברה, בטענה כי אנס אותה. במקביל, ביחידת להב 433 חודשה חקירה בעניין זה - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בפרשה שנחשפה לראשונה ב"גלובס" בפברואר 2016, אז גוללה עובדת לשעבר של חברת החשמל בפני כתבי העיתון סיפור קשה על אירוע אונס שחוותה בעת עבודתה בחברת החשמל.

תחילת הפרשה לפני כ-10 שנים, כאשר ביחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה) נפתחה חקירה בעקבות תלונות שנמסרו לרפ"ק (כיום בדימוס), רון פרידל, על יסוד מידע ותלונות של עובדות בחברת החשמל על עבירות מין.

בנוסף למידע שהתקבל במהלך החקירה מהמתלוננות, הגיע למשטרה גם מידע מיו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, ובכירים נוספים בחברת החשמל וברשות החברות הממשלתיות. המתלוננת, שנמנעה במשך תקופה ארוכה מלהתלונן פורמלית, מנהלת בשנים האחרונות מסע לחשיפת הפרשה ומסרה לרפ"ק פרידל ב-2015 עדות על האונס שהתרחש לדבריה לפני כ-20 שנה.

תיק החקירה הגיע לפרקליטות מחוז חיפה בפברואר 2016, שם התעוררו ספקות בקשר לשאלת ההתיישנות ואיכות הראיות, ועל כן התיעדוף בטיפול בו היה נמוך. המתלוננת - באמצעות עו"ד טלי אייזנברג ועו"ד ורד גרטל - פנתה לפרקליטות מחוז חיפה בדרישה לחקור את התלונה. פרקליט המחוז, עמית אייסמן, החליט על תיעדוף גבוה יותר של התיק, יחד עם תיקים נוספים מתחום עבירות המין, והעביר את התיק למשטרה לביצוע פעולות חקירה נוספות.

בסוף מאי השנה חודשה החקירה בפרשה ביחידת להב 433 של המשטרה, והחוקר האחראי הוא פקד אבשלום אחרק. במסגרת חידוש החקירה נגבו לפני שבועות אחדים הודעות ממספר נשים שעבדו ועובדות עדיין בחברת החשמל. החומר נמסר לפרקליטות, ולאחרונה ביקשה הפרקליטות מהמשטרה לבצע השלמות חקירה.

"דוחה מכל וכל את הטענות"

פרקליטו של הבכיר לשעבר, עו"ד בעז בן-צור, אומר כי הוא "דוחה מכל וכל את הטענות השקריות והבדויות המיוחסות לו".

מנציבות התלונות על מערכת התביעה (הפרקליטות) נמסר בתגובה: "הנושא בטיפול, ומיד, כשיסתיים נקבל החלטה". 

הפרקליטות מסרה בתגובה: "התיק מצוי בהשלמות חקירה במשטרת ישראל, אשר התבקשה לזרז את הטיפול בתיק, על-מנת שניתן יהא להגיע להכרעה בהקדם האפשרי".

מהמשטרה נמסר: "כפי שהמשטרה ציינה פעמים רבות בעבר, איננו מוסרים פרטים מחקירות מתנהלות. הפרסומים, ככל שיהיו בנושא זה, הם באחריות המפרסם".

חברת החשמל הודיעה כי לא תגיב לעניין הבכיר לשעבר.

המתלוננת סירבה להגיב. 

העובדת טענה: "הבכיר הגיע לביתי בשעת ערב מאוחרת - ואנס אותי"

הטענות נגד הבכיר לשעבר בחברת החשמל נחשפו לראשונה ב"גלובס" בפברואר 2016, אז פרסמנו את מה שבקלות יכולה הייתה להיחשב כאחת השערוריות המטרידות והחמורות שהתרחשו במסדרונות חברת החשמל, ואשר כללה לכאורה מסכת של טיוחים, איומים, התנכלויות והשתקת פרשת אונס חמורה לכאורה, במשך שני עשורים כמעט.

הפרשה, שראשיתה ב-1998 - ורק בפברואר 2016 הגיעה אל שולחנה של פרקליטות מחוז חיפה שאמורה הייתה להכריע אם יוגשו בה כתבי אישום או שיש לגנוז אותה - נחשפה כאן באופן בלעדי, לאחר שהעובדת הסכימה לדבר עם "גלובס" ולספר את סיפורה. אז נודע כי לאחר חקירתם של מספר עובדי חברת החשמל וקבלת תלונתה המלאה של העובדת, סיימה המשטרה את חקירת התלונה על האונס, והתיק הועבר לפרקליטות מחוז חיפה לצורך בחינת הגשת כתב אישום בו. ואולם, המלצת המשטרה באותה עת הייתה לגנוז את התיק, לאור התיישנות העבירה וכן לאור בעיות ראייתיות שעולות והקושי להוכיח מקרה שאירע לפני כ-18 שנה.

במקביל, הפרשה התנהלה בבתי הדין לעבודה, אליהם פנתה המתלוננת כדי למצות את זכויותיה לאחר שנות עבודה רבות בחברת החשמל. בתביעות השונות שהגישה לבית הדין לעבודה טענה המתלוננת כי היא החלה את עבודתה בחברת החשמל לפני כ-27 שנה, במאי 92', באגף התכנון כמזכירת מנהל פרויקטים ארציים, והתקדמה בתפקידים עד לתפקיד של מנהלת לשכת הדוברות - אז, לטענתה, נאלצה להתמודד עם חוויה מטלטלת וקשה להחריד. ב-1998, לטענתה, היא נאנסה על-ידי בכיר לשעבר של חברת החשמל, שעה שהאחרון הגיע לביתה, בשעת ערב מאוחרת, בתואנה כי עליו למסור לה מסמכים שנדרשו לעבודתה.

לטענתה, עד לתקרית זו היא נחשבה לעובדת מצטיינת וזכתה לשבחים רבים על פעילותה מצד כל הממונים עליה וכן להמלצות. ואולם, אירוע האונס, כך לטענתה, שינה את היחס אליה מצד הממונים עליה ואף הוביל להתנכלויות כלפיה.

עוד במסגרת התביעות השונות שהוגשו גוללה המתלוננת, סיפור בלתי ייאמן על שרשרת של מחדלים, לכל הפחות, בטיפול בתלונתה על האונס, והתנכלות לכאורה כלפיה מצד חברי הנהלת חברת החשמל. לטענתה, בין היתר, הוצע לה על-ידי אחד ממנהליה לשתוק ולשמור את המידע לעצמה על-מנת שלא יתנכלו לה.

חברת החשמל טענה אז בתגובה לדברים כי החברה מגלה "אפס סובלנות" לתופעת ההטרדות המניות, והיא עצמה פנתה לרשויות לצורך חקירת הפרשה.

אותו בכיר לשעבר בחברת החשמל שעומד בלב הסיפור הכחיש ומכחיש לאורך כל התקופה את טענותיה של המתלוננת נגדו, ואולם בסמוך לחשיפת "גלובס" את פרטי התלונה הראשונה החלו להצטבר ב"גלובס" תלונות נוספות של מתלוננות נוספות שהעלו טענות חמורות נגד אותו בכיר. "גלובס" אף חשף תלונה נוספת שהוגשה במשטרה על-ידי עובדת שטענה כי תקף אותה מינית, ותלונה שלישית שהוגשה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) על-ידי עובד לשעבר של חברת החשמל נגד אותו בכיר לשעבר ונגד פרקליט מפרקליטות מחוז צפון ותובע משטרתי בתביעות צפון. זאת, בטענה כי עקב היכרותם האישית וטובות הנאה שקיבלו מהבכיר - סגרו הפרקליט והתובע המשטרתי תלונה שהוגשה נגדו בגין תקיפה.

הבכיר לשעבר בחברת החשמל מכחיש באופן עקבי את כל הטענות שעולות נגדו הן בתלונה החדשה והן בתלונות הקודמות שהוגשו למשטרה ועלו במסגרת הליכים שנדונים בימים אלה בבית המשפט. לטענתו, מדובר במסע הכפשה שקרי, שגורם לו עוול ונזק גדול.