אושרה תכנית רכס לבן: פגיעה בטבע או בשורה להתחדשות?

הוועדה המחוזית ירושלים, החליטה היום להפקיד בתנאים את תכניות בניית שכונת מגורים ובה כ-5,000 יח"ד ברכס לבן • התכנית נתקלה בביקורת עזה של ארגוני הסביבה שמחו על הפגיעה בטבע, אך היא נושאת עימה גם בשורה ממשית להתחדשות עירונית בשכונות השיכונים הותיקות קרית יובל ועיר גנים

רכס לבן / צילום: החברה להגנת הטבע
רכס לבן / צילום: החברה להגנת הטבע

הוועדה המחוזית ירושלים, החליטה היום, ברוב של 8 מול 6, להפקיד בתנאים את תכניות בניית שכונת מגורים ובה כ-5,000 יח"ד ברכס לבן. מדובר בשלוחה של הרי ירושלים הנמשכת מאזור היישובים אורה ועמינדב לכיוון דרום, בין שכונת עיר גנים במזרח לבין יד קנדי במערב. התכנית נתקלה בביקורת עזה של ארגוני הסביבה שמחו על הפגיעה בטבע, אך היא נושאת עמה גם בשורה ממשית להתחדשות עירונית בשכונות השיכונים הוותיקות קרית יובל ועיר גנים.

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, הבהירה כי "מלאי הקרקעות הנוכחי בירושלים אינו נותן מענה לצורך הקיים. כבר בשלבי התכנון הראשוניים, הובלנו תהליך ראשוני ופורץ דרך לאיתור מקורות הנביעות הנמצאות באזור, זאת כדי להרחיק מהן את הבינוי ככל האפשר. התוכנית תאפשר הן תוספת של יחידות דיור במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" עבור הזוגות הצעירים והן קרקע משלימה להתחדשות עירונית בירושלים".

דר' רינה דגני ממכון "גיאוקרטוגרפיה", שהיתה שותפה בצוות הכנת התכנית, מסבירה שרכס לבן יוכל להוות סוג של זרז לתכנון מחודש של אזורים ותיקים ואף בעייתיים: "במחקר שלנו בדקנו את כל תכניות ההתחדשות העירונית שקודמו וגילינו שהן תקועות, כי לא היו כלכליות. אנחנו מצאנו את רכס לבן כפתרון לקידום ההתחדשות העירונית בירושלים. העבודה שלנו בדקה איך באמצעות העברת זכויות הבניה מהשכונות הותיקות לרכס לבן ניתן יהיה לקדם התחדשות עירונית".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "שטח התכנית ברכס לבן, הוא שטח פתוח, בעל חשיבות סביבתית גדולה ביותר, גם לטבע וגם לציבור הנופשים והמטיילים. יש בירושלים מאגר מצטבר גדול, של עתודות קרקע, עד 2040, ללא השטחים שבקונפליקט סביבתי - רכס לבן, מורדות אורה, שלוחת הדסה ומצפה נפתוח - בקרקעות שתוכננו ואושרו לבנייה מזה זמן, אך לא יצאו לפועל בגלל חסמים שונים - פוליטיים, היעדר תשתיות נדרשות, או הסדרים קרקעיים. טוב תעשה המדינה, אם תפעל להסרת אותם החסמים ולמימוש אותן התכניות, ולא להרס השטחים הפתוחים, שעדיין נשארו".