רמי לוי משפר את תנאי עסקת ההשתלטות על קופיקס

במקור, תשלום האופציה להגדלת ההחזקות ברשת נקבע על 50 מיליון שקל - וכעת הוא ירד ב-30% ל-35 מיליון שקל • בנוסף קיבל לוי שיפוי במקרה של תביעה מצד ספקים של קופיקס • לוי מתכנן להרחיב את הרשת ליותר מ-50 סניפי מרכולים וכ-150 בתי קפה

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

רמי לוי משפר את תנאי העסקה ומשתלט על קופיקס: רשת הסופרמרקטים רמי לוי משתלטת על רשת בתי הקפה והסופרים המוזלים קופיקס, אולם על רקע ההרעה במצבה העסקי של קופיקס והקדמת מימוש האופציה, ההשתלטות נעשית בתנאים משופרים ביחס לאלה שסוכמו בין הצדדים במקור.

מהעדכון שפרסמו הערב (ג') בנושא שתי החברות עולה כי תמורת העלייה לשליטה בקופיקס (50.01%), רשת רמי לוי, המחזיקה כיום ב-20% מהונה של קופיקס, תקצה לקופיקס כ-1.4% ממניות רשת הסופרמרקטים הנושאת את שם בעל השליטה בה - ששווי השוק הנוכחי שלהן עומד על כ-30 מיליון שקל.

ומה איפשר ללוי את השיפור בתנאי העסקה? בין היתר ההקדמה של מועד מימוש האופציה שבמקור ניתנה לשנתיים, אך לוי בחר לממש אותה כעבור חצי שנה בלבד, וזאת בנוסף לערך שמביאה הרשת לקופיקס, בין היתר בתנאי הסחר שלה והיכולות התפעוליות שלה, שהותנו בהשלתטות של לוי על החברה. בנוסף, ניתן להעריך כי גם מצבה העסקי של קופיקס והתמרונים האחרונים שביצעה הביאו לשיפור התנאים.

את הפוטנציאל המשמעותי בקופיקס מזהה לוי בפעילות המרכולים השכונתיים שלה, ובהתאם, הסכם כניסתה לשותפות בקופיקס כלל גם אופציה להשתלט על פעילות זו שבה מחזיקה כיום קופיקס יחד עם קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר ושותפים נוספים.

כעת הודיעה קופיקס לגרין לנטרן על מימוש האופציה לרכישת מניותיה ברשת הסופרמרקטים המשותפת, סופר קופיקס, זאת תמורת 35 מיליון שקל שישולמו לה במניות רמי לוי שאותם תהיה קופיקס זכאית לקבל. כך שבפועל, מניות רמי לוי שיוקצו לקופיקס יועברו לגרין לנטרן, ואילו קופיקס תיפרד מהתחייבויותיה כלפי רשת הסופרמרקטים. בסוף התהליך, תחזיק רמי לוי ב-65% מרשת הסופרמרקטים - 30% ישירות ו-70% באמצעות קופיקס.

במקור תשלום האופציה נקבע על 50 מיליון שקל וכעת ירד ב-30% ל-35 מיליון שקל כאמור, כשגם היקף המניות שבו יחזיק רמי לוי גדל ביחס להסכם המקורי, וזאת ככל הידוע, בשל מצב רשת הסופרמרקטים. השלמת העסקה כפופה לאישור האסיפה הכללית של קופיקס, והיא תיכנס לתוקף 45 יום לאחר אישורה.

לאור הסכסוך של קופיקס עם אחד מספקיה, במסגרת ההסכמות בעסקה הנוכחית נקבע כי רשת רמי לוי תהיה זכאית לשיפוי באמצעות הון מניות רשת קופיקס, במקרה של החלטות משפטיות כנגד הרשת או כנגד החברות-הבנות בתביעות שעילתן קדמו למועד השלמת העסקה, ושלא ניתן עליהן גילוי במסגרת הדוחות הכספיים. בכך מתייחסת החברה כאמור לסכסוך של קופיקס עם אימפופיקס שבשליטת דקל בן לול.

בנוסף הוסכם על הסדרת היחסים בין קופיקס לבין רשת רמי לוי בכל הנוגע למינוי הדירקטורים בחברה, כך שמרבית הדירקטריון בקופיקס ימונה על-ידי רשת רמי לוי. בהמשך צפוי לוי למנות מנכ"ל חדש לחברה, וזאת אחרי שיקי ודמני, המנכ"ל הקודם, סיים את תפקידו זמן קצר לאחר השלמת העסקה הראשונית.

מניית קופיקס  הגיבה להשלמת המהלך בעליות שעמדו בשעות הצהריים על כ-5%, אולם עדיין נמצאת בטווח שלילי עם ירידה של כ-4% מאז נודע לראשונה על כניסתה לשותפות של רמי לוי  ברשת. בשנה החולפת, על רקע ההרעה במצב עסקיה, מניית קופיקס צללה בקרוב ל-40% והיא משקפת כעת לחברה שווי של כ-120 מיליון שקל.

רשת קופיקס מפעילה כיום כ-30 סניפי מרכולים במרכזי הערים וכ-130 בתי קפה, כאשר במהלך השנתיים הקרובות לוי מתכנן שהיא תרחיב את פעילותה ותמנה למעלה מ-50 סניפי מרכולים וכ-150 בתי קפה.

בחודש יוני האחרון הציגה קופיקס הפסד תפעולי של יותר מ-5 מיליון שקל והפסד נקי של קרוב ל-4 מיליון שקל בסיכום הרבעון הראשון של השנה, אחרי שגם בסיכומה של שנת 2017 לא הצליחה להרוויח והפסדיה עמדו על 2.5 מיליון שקל.

קופיקס נפגעה בשנה שעברה מהחלטתה להעלות את מחיר הבסיס על מוצריה מ-5 ל-6 שקלים, וגם החזרת מחירי המוצרים למחיר המקורי לצד הוספת מוצרים מוגדלים במחירים גבוהים קצת יותר, לא סייעו לה עד כה לשינוי המגמה השלילית בפעילות.