אשדוד ללא הפסקה: ים, נמל ועכשיו גם פסטיבל מחול

אשדוד רוצה למצב את עצמה כעיר חוף לבילויים, ים, נמל וגם תרבות • בשבוע הבא יתקיים בה פסטיבל מחול בינלאומי • סקירה

תצוגת הטטרפודים המצוירים באשדוד / צילום: אורלי גנוסר
תצוגת הטטרפודים המצוירים באשדוד / צילום: אורלי גנוסר

תכירו, טטריפודים: יציקות בטון זוויתיות במשקל של כ-15 טון, הנמצאות בשוברי גלים, מרינות ונמלים ברחבי העולם. צורתם נועדה לרכך את עוצמת הגלים. ולאן הולכים טטריפודים ישנים שנותרו כאבן שאין לה הופכין? בנמל אשדוד מצאו לכך פתרון יצירתי.

פרויקט אמנותי חדש לקח "ערימה" של טטריפודים שנותרו ללא שימוש, פיזר אותם במקבצים לאורך וביקש מאמנים שונים לעצב אותם בהתאם להנחיה: "אשדוד, חוף, ים". והתוצאה? משובבת נפש. הטטריפודים שצוירו ונצבעו בשלל גוונים, מעטרים את קו החוף החולי ומנקדים אותו בכתמי צבע מקסימים. היצירות מגוונות, השילובים מעניינים, חגיגה לעין שכדאי לראות.

 המרינה באשדוד / צילום: עומר הרפז
  המרינה באשדוד / צילום: עומר הרפז

זוהי רק דוגמה אחת מרבות לפעילות התיירותית בעיר שעלתה לאחרונה מדרגה. דוגמה נוספת היא הנגשת מרכז המבקרים של נמל אשדוד, מקום טעון מבחינה תדמיתית, ולא בכדי (כפי שמספרת כתבת השער של G), אבל אם מניחים לרגע את המחלוקות והפוליטיקה בצד, מדובר באתר מעניין, שמכניס את המבקר לקרביים של התפעול והניהול של נמל הים הגדול בישראל.

המרכז פתוח רק לקבוצות מאורגנות באוטובוס, ולכן תוציא העירייה פעם בחודש בימי שישי אוטובוס מהעיר, ללא תשלום, כדי שהקהל הרחב יוכל להתנסות בחוויה. במשך שעה סיירנו בין התצוגות, ראינו סרטונים והדמיות והתנסינו במשחקים משעשעים. אחר כך ממשיכים לחצי שעה של סיור רכוב שבו מתוודעים מקרוב למנופי השער הגולייתיים, לספינות העצומות, לכמות המכולות הבלתי נתפסת ולשיטתיות שמאפשרת ניהול חלק ושוטף של מרכז לוגיסטי מורכב (למועדים והרשמה לסיורים: חפשו בפייסבוק תיירות אשדוד - Visit Ashdod).

נמל אשדוד נפתח לסיורים / צילום: אורלי גנוסר
 נמל אשדוד נפתח לסיורים / צילום: אורלי גנוסר

רצועת החוף של אשדוד משתרעת מנמל אשדוד ודרומה. היא לא רק מרשימה באורכה (12 קילומטרים), אלא גם ברמת התחזוקה שלה. חופיה זוכים זה כמה שנים בדגל כחול - הציון הגבוה ביותר בתו התקן האירופי בדירוג חופים על-פי איכותם וניקיונם.

בקצה הדרומי של רצועת החוף נמצאת המרינה של אשדוד והיא גדולה מאוד, אלא שהפוטנציאל שלה לא ממומש. המרינה נמצאת כעת בידיים פרטיות, אך במהלך השנה הקרובה מעמדה ישתנה - מה שיאפשר לעירייה לפתח אותה לצרכים תיירותיים. כרגע פועלות בה כמה חברות, אחת מהן "שיט אשדוד" של ג'קי סבג, רב חובל ותיק שמפעיל עשרה כלי שיט בגדלים שונים ומסוגים שונים. "ישראל 1" מובילה בעיקר תלמידים ואירועים קטנים, חברות אחרות מתאימות למשפחות. אנחנו דילגנו אל הקטמרן ויצאנו לסיבוב קצר בים. קבוצות קטנות של משפחה וחברים יכולות בהזמנה מראש להצטרף לשיט מהיר של 20 דקות או רגוע יותר של 40 דקות (לפרטים: www.shaitashdod.co.il).

התחנה הבאה שלנו הייתה במועדון הגלישה הסמוך, לי-גל, שם פגשנו את גל דהן ואחותו שירן בוחבוט, שמפעילים את המקום כבר 16 שנה. השניים, שאוהבים את הים אהבה עזה, התחילו בקטן, והיום המועדון הגדול חולש על חוגי גלישה, שיעורים אישיים והשכרת/מכירת ציוד. "אנחנו מלמדים את תרבות הים", מדגיש דהן, שהיה בעברו אלוף ישראל. גם בוחבוט זכתה בשנה שעברה במקום הראשון לנשים באשדוד (לפרטים 08-8540222).

בחיבור שבין חוף אורנים לחוף הקשתות התוודענו למיזם חדש בשם חופיקס. העירייה רכשה ציוד ים: כיסאות, שמשיות, שולחנות ועוד, ומעסיקה בני נוער בחופשת הקיץ, שמשכירים אותם במחיר סמלי של שני שקלים לפריט. היוזמה הזו נותנת פייט למחירי ההשכרה הגבוהים של ציוד בים וכולם יוצאים נשכרים, נקווה שגם עיריות אחריות ילכו בעקבותיה.

אוויר הים מעורר את התיאבון. אשדוד ידועה בעיקר במסעדות הדגים שלה, אבל לא רק. הפעם דגמנו שני מקומות חדשים (לנו). מסעדת ארמיס שבחוף לידו הצפוני (שלפני כחצי שנה התחילה לפעול גם בסופי שבוע). הבעלים עלו מאוזבקיסטן ומגישים מנות כמו חצ'פורי (מאפה גיאורגי במילויים שונים), צ'יבורקי (כיסונים מטוגנים ממולאים בשר) ועוד. בקיץ מתקיימים גם מופעים וערבי תרבות. המקום השני הוא מסעדת VOX שבחוף באר שבע הדרומי. גם כאן מגישים חצ'פורי וצ'יבורקי ועוד מעדנים גיאורגיים לצד מאכלים אירופיים.

מסעדת ארמיס / צילום: אבי רוקח
 מסעדת ארמיס / צילום: אבי רוקח

בסוף החודש תהיה עוד סיבה להגיע לאשדוד - הפסטיבל הבינלאומי למחול "אשדודאנס", שמחבר אורחים מחו"ל עם מופעי מקור, כמו "רוקדים איינשטיין" - מופע מחווה לאריק איינשטיין, בהשתתפות עמיר בניון, ארקדי דוכין, קובי אפללו, רמי קליינשטיין ולא פחות מאלף רקדנים, כמו גם מופעי מחול לצלילי שירים של יהודה פוליקר, שלומי שבת ואחרים. יתקיימו גם אירוע מחווה לזמר המזרחי עם מוזיקה אנדלוסית, מופע של להקת Todes מרוסיה, תחרות כוריאוגרפיה, מופע מחול על כיסאות גלגלים, הופעה של להקת טיפקס ועוד (2.8-30.7, לפרטים: http://ashdodance.co.il).