בג"ץ יציל את המחלבות? ידון בייקור במחיר החלב

עם זאת, בקשת טרה לצו ביניים נדחתה • השופט סולברג יאחד את העתירות של טרה ושל תנובה ויבחן את הקשר בין מחיר המטרה לבין מחיר המוצרים המפוקחים • התאחדות מגדלי הבקר פתחה בהליך משפטי נגד טרה

חודש לאחר שטרה, המחלבה השלישית בגודלה בישראל, עתרה לבג"ץ בסוגיית מחירי החלב, הערב (ד') הודיע בג"ץ כי יקבע דיון בנושא, ולא ידחה אותו על הסף. השופט נעם סולברג קבע היום כי יש לדון בעתירת טרה בסוגיית מחיר החלב הגולמי ומחירי המוצרים המפוקחים, וזאת לא יאוחר מ-20 בספטמבר, למרות בקשות כי יפעל ההפך. עם זאת, השופט דחה את הבקשה של טרה לצו ביניים. עוד הוחלט כי תגובות מקדמיות מטעם המשיבים יוגשו עד שבוע ימים לפני מועד הדיון שייקבע.

כמו כן קבע השופט כי העתירה שהגישה טרה, שבבעלות החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), ועתירתה של תנובה, חברת המזון והמחלבה הגדולה בישראל, יאוחדו לדיון אחד, וזאת על אף שמדובר בשתי עתירות שונות, כשאחת מהן, זו של תנובה, תקפה את מחיר מוצרי החלב המפוקחים לצרכן; והשנייה, זו של טרה, תקפה את מחיר החלב הגולמי.

במקביל, כך נודע ל"גלובס", התאחדות מגדלי הבקר החלה הערב לפעול בכלים משפטיים נגד ההחלטה של טרה לשלם את מחיר החלב הגולמי לפני העדכון עליו דיווחה מועצת החלב, כלומר לפי התעריף הקודם והנמוך יותר.

בג"ץ עדיין לא פסק

בסביבת המחלבות הופתעו לטובה הערב מהחלטת בג"ץ והביעו שביעות-רצון מכך שבית המשפט ידון בסוגיה, לאחר שחלקן חששו שהעתירה עשויה להידחות על הסף, וזאת בעקבות תשובת המדינה שהתבססה על חוות-דעת המשנה ליועמ"ש. עם זאת, גורמים אחרים בענף הביעו גם אכזבה מכך שההחלטה בנושא לא תתקבל לפני החגים, בכל מקרה.

מבחינת משק החלב, זוהי הפעם הראשונה שהלובי החקלאי לא מצליח להעביר את מלוא המהלך כפי שהוא רוצה, ומצליח להעלות רק את מחיר החלב הגולמי, באופן שמפר את שיווי-המשקל מול הסירוב של שר האוצר לייקר את מחיר מוצרי החלב המפוקחים. כאמור, במוקד המחלוקת עומדת התייקרות מחיר החלב הגולמי, חומר הגלם המרכזי ממנו מיוצרים מוצרי החלב, אל מול הסירוב של שר האוצר משה כחלון לייקר את מוצרי החלב המפוקחים.

מטרה נמסר הערב: "טרה מצפה שמשרד החקלאות ימשיך לפעול באחריות ולא יעלה את מחיר המטרה כל עוד לא עודכנו בהתאם מחירי המוצרים המפוקחים. העלאת מחיר המטרה ללא התחשבות בחובה החוקית להבטיח תנאים סבירים גם למחלבות, תפגע במשק החלב כולו ועלולה לפגוע בזמינות מוצרי החלב המפוקחים לציבור צרכנים".

הרפתנים נגד טרה

כאמור, ל"גלובס" נודע כי לאור החלטת בג"ץ הערב הגיש משרד עורכי הדין ארדינסט, בן-נתן, טולידאנו ושות', המייצג את התאחדות מגדלי הבקר, מסמך למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בו נטען כי "בניגוד מוחלט להוראות תכנון משק החלב, טרם פורסם באתר האינטרנט של משרד החקלאות מחיר המטרה המעודכן שעליו החליטה ועדת היישום לפי התקנות".

עוד נטען כי בשל ההחלטה של בית המשפט העליון לדחות את הבקשה למתן צו ביניים, "לא יכול להיות עוד כל ספק כי יש לפרסם לאלתר את מחיר המטרה המעודכן באתר משרד החקלאות".

טענה זו מתייחסת לכך שלפי שעה טרה, בניהולו של טל רבן, ממשיכה לשלם לרפתנים את מחיר החלב לפי מחיר המטרה האחרון עליו דיווח משרד החקלאות, וזאת לפני ביצוע ההתייקרות האחרונה שהוסיפה למחירו 8.23 אגורות. לעומתה, שתי המחלבות הגדולות - תנובה ושטראוס - החליטו לשלם את מחיר המטרה החדש והגבוה יותר כפי שפרסמה מועצת החלב. בטרה משוכנעים כי על-פי החוק החברה מחויבת למחיר של משרד החקלאות, ואילו בתנובה ובשטראוס הקפידו לשלם את המחיר הגבוה יותר.

על כל פנים, מהתאחדות מגדלי הבקר נמסר הערב בתגובה להחלטת בג"ץ כי "גניבת הדעת של טרה נמשכת. בג"ץ דחה את העתירה שלהם לא לפרסם את מחיר המטרה המעודכן. הם מפירי חוק ולא משלמים כדין את התשלומים לרפתנים. אם ימשיכו להפר את החוק, נמצה את כל האפשריות העומדות בפנינו".