במחיר קבוע ל-20 שנה: הצצה לפרויקט שכירות ברעננה

השכרה לטווח ארוך נחשבת לפתרון משלים חשוב למצוקת הדיור אך בישראל כיום יש רק 5 פרויקטים כאלה בשלבים מתקדמים • בדקנו מי בוחר לגור שם ועד כמה זה משתלם

דירה ראשונה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דירה ראשונה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בויכוח הנצחי בין לקנות דירה או לשכור, רוב הישראלים שיכולים להרשות זאת לעצמם - בוחרים לקנות דירה. משפחת דהן דווקא בחרה לשכור דירה ברעננה לטווח ארוך: "אנחנו לא חושבים שלשים את כל ההון העצמי שלנו על דירה שאתה בסופו של דבר רק משלם עליה במשך שנים את המשכנתא ואת הריביות על המשכנתא, זה משתלם", מסבירה שירן דהן, " זה משתלם רק כדי להגיד שיש לי נכס משל עצמי. אז אנחנו החלטנו לשמור על הכסף שלנו ועל הבטחון שבכסף שלנו. והחלטנו לשכור דירה בינתיים".

משפחת דהן שוכרת את הדירה בפרויקט השכירות ארוך הטווח החדש ברעננה הקרוי שכונת "נאות עוזי", ע"ש של סגן ראש עיריית רעננה, עוזי כהן ז"ל. תקופת השכירות של המשפחה היא 9 שנים ושכר הדירה שהיא משלמת הוא 4,800 שקלים בחודש.

פתרון דיור לזוגות צעירים: השכרה במחיר קבוע ל-20 שנה

השכרה ארוכת טווח היא פתרון מקובל בעולם למצוקת דיור אבל בישראל מדובר בתופעה חדשה: יש כיום 5 פרויקטים בשלבים מתקדמים או מאוכלסים - בהרצליה, רמת השרון, חיפה, ירושלים ורעננה. במקביל קיימים עוד מספר פרוייקטים בשלבים מוקדמים יותר.

הפרויקט ברעננה שאוכלס לאחרונה, נמצא בסמוך לפארק רעננה וכולל 14 בניינים בני 6 קומות ובסה"כ 238 יחידות דיור. מדובר למעשה הפרויקט הראשון בישראל לדיור בשכירות ארוכת טווח המאפשר לזכאי משרד השיכון להשכיר דירה בעלות קבועה לתקופה של עד עשר שנים. עבור יתר הדיירים תקופת השכירות נעה בין שנה וחצי ועד ל-20 שנה. כ-25% מכלל הדירות בפרויקט (60 דירות) מוקצות לזכאי משרד השיכון ומחירי השכירות לזכאי משרד השיכון נמוכים ב-20% ממחירי השכירות בפרויקט.

מחירי שכירות בפרויקט השכרה לטווח ארוך ברעננה
 מחירי שכירות בפרויקט השכרה לטווח ארוך ברעננה

המחירים בפרויקט עבור הדיירים הרגילים, שאינם זכאי דיור, אינם זולים מאוד ולמעשה משקפים את רמת המחירים המקובלת באזור: כך, למשל, שכר דירה חודשי לדירת 4.5 חדרים המושכרת לתקופה שנעה בין 6 ל-20 שנה הוא 6,100 שקלים בחודש, בדומה לשכר הדירה הממוצע באזור. המחיר לא כולל את דמי הניהול בגובה כ-350 שקלים וכן לא שכירות חודשית למחסן בגובה 200 שקלים, לדייר שיחפוץ בכך: "אנחנו לא מתיימרים להיות זולים", מודה יונית הראל ידלין, מנהלת פרויקט רובינשטיין על הפארק רעננה: "זה פרויקט איכותי שמציע דירות יד ראשונה מקבלן לדיירים שרוצים לשכור לטווח ארוך".

עם זאת אופציית ההשכרה מקנה קביעות מגורים ללא תלות בהחלטות שרירותיות של בעלי דירות פרטיים: "הקונספט שלנו הוא כזה שככל ששוכרים דירה לתקופה יותר ארוכה המחיר זול יותר", מסבירה יונית הראל ידלין, מנהלת פרוייקט רובינשטיין על הפארק רעננה.

יתרון נוסף, מבחינת חלק מן הדיירים הוא אנשי המקצוע שעומדים לרשותם מטעם הפרויקט. רחל רוזנבאום, דיירת השכונה מספרת לנו שבכל בעיה שמתעוררת בדירה היא מבקשת ומקבלת שירות מהיר של אנשי מקצוע שנשלחים על ידי הנהלת הפרויקט. עבור משפחת דהן, השקט הנפשי היה הגורם המכריע: כרגע אנחנו לא צריכים לחשוב לקנות כי זאת פינה שהיא סגורה. אח"כ בהמשך אם השוק ישתנה נוכל לחשוב על זה אבל כרגע זה נותן ראש מאוד שקט להיות פה ולדעת שזה קבוע".

אז אם המודל הזה הוא יחסית מוצלח מדוע לא קמים אם כך עוד פרויקטים כאלה? התשובה לכך כנראה נעוצה גם בעניין התרבותי: הישראלים, כאמור, מעדיפים לרכוש נכס מאשר לשכור אותו, אבל בעיקר בעובדה שהמדינה לא משווקת מספיק קרקעות כאלה לקבלנים. רק כמה מאות דירות להשכרה ארוכת טווח אוכלסו עד היום ועוד כמה אלפי דירות כאלה נמצאות בשלבי תכנון והקמה.

מחירי שכירות לזכאי אגף השיקום ברעננה
 מחירי שכירות לזכאי אגף השיקום ברעננה