ח״כ זוהיר בהלול: "אתפטר מן הכנסת בסוף פגרת הקיץ"

בהלול, איש השפה העברית, עוזב את הכנסת על רקע הפגיעה בשפה ובתרבות הערבית בחקיקת חוק הלאום

זוהיר בהלול / צילום: אריק סולטן
זוהיר בהלול / צילום: אריק סולטן

ח"כ זוהיר בהלול הודיע הערב (שבת) כי יתפטר מן הכנסת. בהלול אמר בתכנית "פגוש את העיתונות" למראיינת רינה מצליח כי על רק חקיקת חוק יסוד הלאום, "אני מתפטר מן הכנסת ולא חוזר לשם".

לדבריו, חוק יסוד הלאום הפך את האוכלוסיה הערבית כ"מחוץ לתוואי השוויון בישראל. האם אני צריך לתת לגיטימציה לכנסת שהיא נגד המיעוט הערבי בישראל? איני יכול לשבת על הגדר".

בהלול ציין כי התפטרותו תיכנס לתוקף בסיום הפגרה, כלומר בחודש אוקטובר 2018. ח"כ יצחק הרצוג גם הוא התפטר מן הכנסת עם היבחרו ליו"ר הסוכנות, וכך שני חברי הכנסת הבאים בתור הם רוברט טיבייב ומשה מזרחי.

הבא בתור ברשימת המחנה הציוני (אחרי מזרחי) הוא אלדד יניב, שנמצא מבין מובילי ההפגנות נגד הממשלה בשנה האחרונה, ומי שהעיד על עצמו לפני כמה חודשים שהוא עזב את מפלגת העבודה כי האופוזיציה בכנסת חלשה מדי לטענתו.

בהלול אמר היום למצליח כי הוא מתבייש בכנסת הנוכחית, וכי לא יוכל להישיר מבט לנכדיו אם ישאלו אותו היכן הוא היה בהתדרדרות הנוכחית. עוד ציין בהלול כי במשך שלוש שנים וחצי בהן שירת כחבר כנסת, קיווה שיצליח להכניס שיח חדש ושיתוף פעולה לתוך הכנסת "אך מצאתי חומות סגורות ודלתות חסומות. הכנסת היא חותמת גומי של חקיקה הדרתית וגזענית מאין כמותה".

בהלול ציין ששורשיו כישראלי תקועים באדמת ישראל, עוד טרם הקמתה "וזה לא יתכן שבכל פעם ישאלו אותי איך אני משווה את עצמי לערביי מדינות אחרות. איני יכול לשתוק יותר. עדיף לי לברוח מן הכנסת שהיא ספינה טובעת. אני מעדיף לחיות את חיי השלווים מאחור.

"איני נוטש את החיים הפוליטיים אלא אהיה חלק מתנועה עממית של ערבים ויהודים שיוכיחו לכולם שאפשר לחיות ביחד. לא מדובר בתנועה שתרוץ לכנסת, אלא ברעיון. לא אצטרף לכנסת יותר. הכנסת היא גוף מסוכן".

עוד ציין בהלול שיש לו אכזבה מן המחנה שלו. "האופוזיציה היא אימפוטנטית ואני מצטער על השימוש במילה הזו. הם לא לוחמים ולא מגובשים כדי להילחם בקואליציה ההרסנית".

מפלגת העבודה מסרו: "מצטערים לשמוע על בחירתו של ח"כ זוהיר בהלול. חוק הלאום הוא בעיטה בראש של למעלה מחמישית מאוכלוסיית ישראל, שהיא מדינה יהודית איתו או בלעדיו. כשנחזור לשלטון נתקן גם את החוק הזה, ונוסיף את מה שאמור להיות ברור מאליו, את המילה "שוויון".

מטעם הליכוד הגיב ח"כ דוד ביטן ראשון (אף הוא בתכנית פגוש את העיתונות). ביטן אמר שח"כ בהלול הוא איש נהדר אשר חיפש הזדמנות לעזוב את הכנסת בשל היחס לו זכה מחבריו במפלגתו.

יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני אמרה בתגובה כי היא "מצרה על הודעתו של זוהיר בהלול במיוחד בימים בהם עריצות הרוב ולאומנות קיצונית פוגעות בקהלים ומיעוטים בחברה. זה הזמן לשלב כוחות של כל המאמינים במדינת ישראל שהיא גם יהודית וגם דמוקרטית עם שיוויון לכל."