אפשר לנשום: תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ייסגרו עד יוני 2022

כבר לפני שנתיים קבע המשרד להגנת הסביבה כי לפי חוק אוויר נקי יש לסגור את התחנות • אבל קודם לכן תצטרך חברת החשמל לפתוח תחנת כוח חדשה העובדת בגז טבעי

תחנות הכוח הפחמיות בחדרה / צילום: אייל יצהר
תחנות הכוח הפחמיות בחדרה / צילום: אייל יצהר

הממשלה אישרה היום (א') את הצעתו של שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ לסגור את יחידות 1-4 לייצור חשמל באמצעות פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה, לא יאוחר מחודש יוני 2022. במקום היחידות הפחמיות יוקמו שתי תחנות כוח חדשות המייצרות חשמל בגז טבעי, ואותן תקים חברת הבת של חברת החשמל, במסגרת ההסכמות על הרפורמה וחוק משק החשמל שאושר בשבוע שעבר.

על פי ההחלטה סגירת תחנת הכוח תתאפשר אם במועד הסגירה יתקיימו שני תנאים הכרחיים: חיבור שלושה מאגרי גז טבעי והקמת תחנת כוח לייצור חשמל הפועלת במחזור משולב. כיום, צורך המשק הישראלי גז טבעי ממאגר אחד, "תמר", אשר מחובר אל החוף באמצעות צינור אחד. שני מאגרים נוספים צפויים לספק גז טבעי למשק עד שנת 2022: מאגר "לוויתן" בסוף 2019 ומאגר "כריש-תנין" בסוף 2020.

תחילת הפעלה של מחז"מ (תחנת כוח במחזור משולב) ראשונה בהספק של כ-600 מגה ואט, אשר תוקם כאמור על ידי חברה בת של חברת החשמל לא תאוחר מיום 1.6.2022. לא מעט ביקורות הושמעו בנוגע למועד פתיחת המחז"מ הראשון בעוד פחות משלוש שנים, ואולם בחברת החשמל משוכנעים כי החברה תעמוד ביעד המאתגר.

במשרד להגנת הסביבה מברכים את משרד האנרגיה שהוביל במדיניותו את סגירת התחנות המזהמות - כבר לפני שנתיים קבע המשרד להגנ"ס כי לפי חוק אוויר נקי, יש לסגור את התחנות.

יחידות 1-4 הן היחידות הישנות ביותר והמזהמות ביותר בישראל ובשנת 2016 תרמו יותר מ-25% מכלל פליטות המשק במזהמים העיקריים. כל קילוואט המיוצר בהן מזהם פי 10-1000 מייצור אותו קילוואט בתחנת כוח המופעלת בגז טבעי, ופי 3-8 מייצור הקילוואט בתחנה פחמית שהותקנו בה סולקנים. לכן קידום הפעולות שיבטיחו את סגירת היחידות במועד שנקבע, נוסף על בחינת דרכים נוספות לצמצום השימוש בהן עד למועד הסגירה, כגון הפעלה עונתית, יביאו להפחתה מיידית בזיהום האוויר ובפגיעה הבריאותית בתושבי חדרה וסביבתה.

השר שטייניץ אמר: "הממשלה אישרה היום את תוכניתי לסגירת התחנה הפחמית בחדרה והחלפת הפחם בגז טבעי כחול-לבן. הפחם מזהם את האוויר שאנו נושמים בערך פי 30 מאשר הגז הטבעי, ותחנת הכוח הפחמית בחדרה היא תחנת הכוח המזהמת ביותר במדינת ישראל זה עשרות שנים. אנו יוצאים לדרך חדשה, ותושבי נתניה, חדרה, אור עקיבא, פרדס חנה והסביבה יזכו סוף סוף לנשום אוויר צלול, בריא ונקי יותר".

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין מסר: "החלטת הממשלה מהיום מבטיחה לציבור כי אכן תופסק הפעלת היחידות הפחמיות המזהמות בלוח זמנים קצר ככל האפשר, ומדגישה את המחויבות להפחתת שיעור התחלואה והתמותה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר ממקור הזיהום הגדול במדינה. סגירת התחנות הפחמיות תוביל גם לחיסכון כלכלי למשק בהיקף של מיליארדי שקלים, ותצעיד את משק החשמל למאה ה-21 כפי שנעשה במדינות המפותחות בעולם".