חוק הלאום מגוחך

ביבי מתקשה לתחזק את תדמית מר ביטחון, ולכן הוא זקוק לחוק הלאום כדי להעצים את השפעתו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

מה ייתן חוק הלאום? פרט לזה שהוא מעורר רגשות לאומניים בקרב מיעוטים בארץ, שהיו נאמנים למדינה לפני שהנחיתו עליהם את ההסברים היחידים שאנחנו מקבלים בשביל החוק המגוחך והלא נחוץ.

מה ייתן החוק החדש?

למרות ההסברים, התירוצים, הפרשנויות והנאומים - אני לא מצליח להבין לאשורו את חוק הלאום. כלומר, אני מבין את לשון החוק ותוכנו, מה שאני לא מבין זה בשביל מה אנחנו צריכים אותו. מה שאני באמת מתקשה להבין זה איך אדם אחד מצליח לדרדר מדינה לוויכוחים ומחאות על חוק שאף אחד לא זקוק לו. אני חי פה מאז קום המדינה, והיא תמיד היתה המדינה היהודית, ללא עוררין של ממש. אז מה ייתן החוק החדש? כמובן, פרט לזה שהוא מעורר רגשות לאומניים בקרב מיעוטים בארץ, שהיו נאמנים למדינה לפני שהנחיתו עליהם ההסברים היחידים שאנחנו מקבלים האת החוק המגוחך והלא נחוץ הזה.

חשוד וגיבור

ההסברים הסבירים היחידים שאנחנו מקבלים הם מהתקשורת. בעצם הרוב מתמקדים בפריימריס בליכוד ובבחירות הכלליות כדי למצוא את הנימוק. ההנחה השלטת אומרת שביבי רוצה לבוא אל הציבור, בליכוד ובכלל, לא רק כחשוד הצפוי לעמוד למשפט פלילי, אולי יותר מאחד, אלא כגיבור ישראל. הוא מצפה שהציבור יאמר כי אין טעם להעמיד לדין אדם שנלחם על תדמיתה היהודית של המדינה. זה הדבר היחיד שנשאר לו כדי להעצים את השפעתו, כי עניין הביטחון חלף עם הרוח העזתית, וגם זו שהחלה לנשב בשטחים. כדי להימנע מכשלון ביבי יודע שהוא חייב להחזיר לעצמו את תדמית מר ביטחון, אותה טיפח כל חייו הפוליטיים.

הקשוח והרכרוכי

להגן על מטבע "מר ביטחון" זה קצת קשה. ולא רק בגלל העזתים, אלא גם בגלל מי שהופקד על תיק הביטחון. כשביבי הושיב את ליברמן במשרד הביטחון הוא עשה זאת בגלל קשיי הישרדות קואליציוניים. היה חשוב לו לדעת בביטחון שישראל ביתנו לא תנטוש את הממשלה ותשאיר אותה חשופה לאופוזיציה. ואת זה הוא השיג. אבל גם לליברמן הייתה מטרה משלו.

הוא רצה קודם כל לעטות את הגלימה הנחשבת של שר הביטחון, שזה תמיד מוסיף למשקל הסיגולי של פוליטיקאי. אבל הוא יודע שלהיות שר הביטחון לא מספיק, הוא צריך להוכיח שהוא אכן השר הממונה והמבצע. לכן הוא הקפיד להדגיש כי הפסקת האש האחרונה הייתה כולה יוזמה שלו. ושביבי התנגד לה מלכתחילה. תמיד מר ביטחון זה קצת קשה, אז תמיד יש את הלאום שאף אחד לא ממש קורא עליו תיגר. הכי קל "להגן" עליו וזה גם מדבר אל ההמון המתלהם. במיוחד אם ליברמן מצליח להעביר את עצמו כשר הקשוח והתקיף, לעומת ביבי הרכרוכי.