ההלוואות לדנקנר: שי נשר הגיש תביעה נגזרת נוספת נגד בנה"פ

המפיק לשעבר שי נשר הגיש בקשה לאישור תביעה נגזרת נוספת נגד בנק הפועלים, יו"ר הבנק יאיר סרוסי ודירקטורים בבנק, בגין ההלוואות בסך של מעל 60 מיליון שקל שהוענקו לנוחי דנקנר ואשר לא יוחזרו לבנק - זאת בהמשך לתביעה נגזרת קודמת שהגיש נשר בנושא

נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי
נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי

ההלוואות שנתן בנק הפועלים לאיש העסקים נוחי דנקנר רגע לפני קריסתו הכלכלית ממשיכות להעסיק את בתי המשפט: בסוף השבוע (ה') הגיש המפיק לשעבר שי נשר בקשה לאישור תביעה נגזרת נוספת נגד בנק הפועלים, יו"ר הבנק יאיר סרוסי ודירקטורים בבנק, בגין ההלוואות בסך של מעל 60 מיליון שקל שהוענקו על-ידי הבנק לנוחי דנקנר, ואשר לא יוחזרו לבנק. זאת, בהמשך לתביעה נגזרת קודמת שהגיש נשר נגד הבנק, נושאי משרה ודירקטורים בבנק - בהם היו"ר לשעבר, דני דנקנר והמנכ"ל לשעבר, ציון קינן - סביב ההלוואות שנתן הבנק לטייקון לשעבר, איש העסקים ויו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר.

מדובר במאבק אותו מנהל נשר מזה מספר שנים נגד בנק הפועלים בבתי המשפט בכובעו כבעל מניות מיעוט בבנק הפועלים, שהחליט לחפור במימון שנתן הבנק לטייקון לשעבר נוחי דנקנר. פרשת תביעתו הנגזרת הראשונה של נשר, לשעבר מפיק וסוכן טאלנטים המחזיק במניות בבנק הפועלים, כבר עברה לא מעט גלגולים בבתי המשפט המחוזיים וכן הגיעה לבית המשפט העליון פעמיים, כאשר בהחלטתו האחרונה דחה בית המשפט את בקשתו של בנק הפועלים לערער על החלטת בית המשפט המחוזי, שלא למחוק על הסף את התביעה הנגזרת שהגיש נשר. בכך סלל בית המשפט העליון סופית את הדרך לדיון בבקשה לאשר את התביעה הנגזרת, במסגרתו ייאלץ בנק הפועלים להסביר בבית המשפט את סירובו לפרסם מסמכים הקשורים בהלוואות שנתן לנוחי דנקנר. זאת, בשעה שבן-דודו, דני דנקנר, כיהן כיו"ר הבנק וכיו"ר ועדת האשראי בבנק.

בהמשך, אם תאושר הגשת הנגזרת, יצטרך להסביר הבנק את נסיבות מתן ההלוואות וכן את הנסיבות בהן אושרה ההלוואה הסודית בסך 60 מיליון שקל שהעניק נוחי דנקנר לבן-דודו, דני דנקנר.

תביעתו המקורית של נשר הוגשה במאי 2015 לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, ועדיין לא החל הדיון בבקשה לאישור הנגזרת לגופה. נשר, בעלה של העיתונאית איילה חסון, הגיש את התביעה בסך 75 מיליון שקל בנוגע לאשראי שנתן הבנק לחברת טומהוק שבשליטת נוחי דנקנר, ושבאמצעותה החזיק האחרון בשרשור בשליטה בחברת אי.די.בי. מספר בנקים העניקו לטומהוק אשראי, כאשר היקף האשראי שהעניק לה בנק הפועלים מוערך ב-150 מיליון שקל. בעקבות הסדר החוב של נוחי דנקנר עם הבנקים, סביר כי בנק הפועלים לא יזכה לקבל את מרבית הסכום בחזרה.

נשר טען בתביעתו כי הסכמי הלוואה של הבנק מול נוחי דנקנר גרמו נזקים לבנק. לדברי נשר, באמצעות עורכי הדין אופיר נאור ורנן גרשט, "מדובר בהלוואות שניתנו באופן מדהים וחריג ללא שום ביטחונות ותוך הפעלת שיקול-דעת רשלני ונחפז". בהמשך הוסיף נשר לתביעתו גם את העובדה שנוחי דנקנר העמיד הלוואה של כ-60 מיליון שקל לבן-דודו ויו"ר ועדת האשראי בבנק, דני דנקנר; וזאת, כאשר במקביל הבנק מאשר הלוואות לנוחי. עובדה זו נחשפה בהליך הפלילי, שבסיומו נגזרו על נוחי דנקנר שנתיים מאסר בפועל, לאחר שהורשע בהרצת מניות חברת אי.די.בי שהייתה בשליטתו (דנקנר ערער על ההרשעה והעונש שהוטלו עליו, והערעור תלוי ועומד בעליון). במסגרת אותו הליך הוגש כראיה פתק שהגיש יו"ר הקונצרן לשעבר, שלפיו בן-דודו, דני דנקנר, חייב לו 60 מיליון שקל. עוד ביקש נשר לצרף לתביעתו כראיה נוספת את הסדר החוב של נוחי דנקנר מול המערכת הבנקאית.

בית המשפט העליון דחה, כאמור, את בקשת בנק הפועלים ויתר הנתבעים למחוק על הסף את התביעה, וזו עתידה להתברר בקרוב; ואולם ברקע הזה הגיש נשר כעת תביעה נוספת בגין הלוואה בסך 60 מיליון שקל שנתן הבנק לנוחי דנקנר, המצטרפת להלוואות שניתנו לחברת טומהוק העומדות בלב התביעה הראשונה. לטענת נשר בתביעה, "אין המדובר בהלוואות בסך של כ-60 מיליון שקל בלבד, אלא בהלוואות בסך של כ-95 מיליון שקל שניתנו למר נוחי דנקנר בשנת 2011, אשר מתוכם יחזיר מר נוחי דנקנר לבנק במסגרת הסדר חוב למול המערכת הבנקאית במהלך 7 השנים הבאות כ-35 מיליון שקל בלבד".

לטענת נשר, יחד עם ההלוואות שניתנו לטומהוק, נכון לשנת 2011, חובו המצטבר של נוחי דנקנר לבנק, אם באופן אישי ואם באמצעות חברה בבעלותו, עמד על סך של כ- 150 מיליון שקל. "המדובר אם כן ברשלנות על גבי רשלנות, ודומה כי הנסיבות דנן אף מעידות על פזיזות בהתנהלות המשיבים (הבנק ונושאי המשרה בו, א' ל"ו)", נכתב בתביעה.

עוד נטען כי "המדובר בהלוואות שניתנו באופן מדהים וחריג ללא שום ביטחונות ותוך הפעלת שיקול-דעת רשלני ונחפז, וכל זאת כשהמדובר במי שעמד בראשה של פירמידה עסקית ממונפת עד לעייפה במיליארדי שקלים ועתירת סיכון - היא פירמידת אי.די.בי שקרסה בקול תרועה רמה".

עוד לטענת נשר, "לנוכח הממצאים החריגים בדבר ניגודי עניינים וקשרים הדוקים (לרבות קשרים משפחתיים) למקבל האשראי, למבקש החשש כי במתן האשראי ואופן הליווי והטיפול באשראי זה, הפרו המשיבים, או מי מהם, גם את חובת האמונים המוטלת עליהם לפעול לטובת הבנק, וזאת באמצעות בחינת שיקולים פסולים או זרים שאינם נוגעים לטובת הבנק".

לטענת נשר, טענות ההגנה של עו"ד פיני רובין בתביעה הקודמת חשפו את העובדות החדשות המוכיחות כי בנק הפועלים הלווה 95 מיליון שקל לנוחי דנקנר ו-50 מיליון שקל נוספים לחברה פרטית בבעלותו - ללא שום ביטחונות. במקביל, נטען, דנקנר העסיק חלק מהדירקטורים של הבנק בחברות בשליטתו, אותם דירקטורים שאישרו בפועל את ההלוואות המופקרות.

לדברי נשר, "תביעה חדשה זו, בנוסף לתביעות הקודמות שהגיש, תהווה גם תשתית עובדתית לוועדה החקירה הפרלמנטרית שבראשה עומד ח"כ איתן כבל, החוקרת את התנהגות הבנקים בהענקת אשראים לדנקנר ולשורה נוספת של אנשי עסקים שהגיעו לחדלות פירעון. לכן יהיה מצער לראות שעורכי הדין המייצגים את הבנקים יסתתרו מאחורי 'הסודיות הבנקאית' בפעלולי מילים, רק כדי להסתיר את האמת מהציבור".