תנובה מתחמשת בקרב על החלב: שכרה את עו"ד נגה רובינשטיין

חברת המזון הגדולה בישראל נערכת למאבק על מחיר מוצרי החלב המפוקחים שמסעיר בחודשים האחרונים את הענף • רובינשטיין נחשבת לעו"ד מוערכת שמכירה היטב את תחום הרגולציה ואף שימשה בעבר כיועצת משפטית במשרד התקשורת במהלך כהונתו של כחלון כשר

עו"ד נגה רובינשטיין./ צילום: תמר מצפי
עו"ד נגה רובינשטיין./ צילום: תמר מצפי

תנובה מתחמשת לקראת הקרב על מחיר מוצרי החלב המפוקחים שמסעיר בחודשים האחרונים את הענף. ל"גלובס" נודע כי חברת המזון הגדולה בישראל, בניהולו של המנכ"ל אייל מליס ובראשותו של היו"ר חיים גבריאלי, נערכת למאבק שיש לו השפעה נרחבת על החלק הארי בפעילות שלה - מכירות מוצרי החלב שלה, והיא שכרה לשם כך את שירותיה של עו"ד נגה רובינשטיין.

רובינשטיין נחשבת לעורכת דין מוערכת שמכירה היטב את תחום הרגולציה, ובתחילת השנה עזבה יחד עם שני בכירים נוספים את משרד גולדפרב והקימה משרד עצמאי בשם KRB (עו"ד קריספין, רובינשטיין, בלכר). היא מכירה היטב את תחומי הרגולציה והתחרות, ואף שימשה בעבר בתור יועצת משפטית בתפקידים רבים, ביניהם במשרד התקשורת, במהלך כהונתם של השרים דליה איציק, אריאל אטיאס ומשה כחלון. זו אינה הפעם הראשונה שתנובה שוכרת את שירותיה של רובינשטיין, והיא עשתה זאת לפחות בשתי הזדמנויות שונות בעבר בשנים 2015-2014.

בשנה וחצי האחרונות נקלעה תנובה, כמו גם שאר המחלבות, למציאות שבה מחיר החלב הגולמי, שהוא  חומר הגלם המרכזי בייצור מוצרי החלב, התייקר באופן דרמטי, כשמנגד מוצרי החלב המפוקחים שמכתיבה המדינה נותרו ללא שינוי. מנכ"ל תנובה אף התייצב בהקשר הזה בוועדת הכספים של הכנסת והצהיר כי היקף הפגיעה עד לאותו המועד הסתכם בכ-150 מיליון שקל, וכי הנזק בסוף 2018 צפוי להגיע לכ-200 מיליון שקל, לדבריו.

המחלבות מצידן טוענות כי נוצר חוסר איזון בין המחיר שהממשלה מכתיבה לחומר הגלם שעליו הן מחויבות לשלם, אל מול הסירוב להעלות בהתאם את מחיר המוצרים שמיוצרים מאותו חומר גלם. 

ומדוע מחירם של המוצרים המפוקחים אינו מתייקר? ראשית נציין כי מחיר החלב הגולמי מתעדכן אחת לרבעון, זאת על-פי נוסחה קבועה שמורכבת מעלות התשומות ומהחלטה של ועדה מקצועית - ועדת היישום - שמורכבת מנציגי משרד החקלאות. לעומת זאת, מחירם של מוצרי החלב המפוקחים מתעדכנים בהתאם להמלצה של ועדה מקצועית נוספת - ועדת המחירים - שמורכבת מנציגים הן של משרד החקלאות והן של משרד האוצר. אלא שבמקרה של מחירי המוצרים המפוקחים אין די בהמלצת הוועדה, ונקבע שעל-מנת לייקר אותם יש צורך בחתימה של שני שרים - שר החקלאות, אורי אריאל, ושר האוצר, משה כחלון. לפי שעה שר החקלאות חתם על הצו, בעוד ששר האוצר מסרב לחתום עליו.

לאור הדברים הללו, תנובה, כמו גם טרה, עתרו בשבועות האחרונים לבג"ץ, והדיון בעניין שתי העתירות הללו נקבע ללא יאוחר מ-20 בספטמבר.