דולר-יואן: הזוג המשפיע על סוחרי המטבע בעידן טראמפ

רוצים לדעת מה קורה עם הדולר האמריקאי? בעידן הנשיא טראמפ, כדאי להסתכל על התנועה שלו מול המטבע הסיני • איך משקיעים בדולר?

דולר ויואן / צילום: שאטרסטוק
דולר ויואן / צילום: שאטרסטוק

עבור רוב סוחרי המטבע, היורו הוא מטבע הייחוס העיקרי מול הדולר האמריקאי. יש כמובן אפשרות לסחור ב-Dollar Index עצמו, המורכב מאוסף של מטבעות כנגד הדולר, והמכיל בעצמו השפעה עצומה של היורו בו, אבל, כאמור, הזוג EURUSD (היורו ודולר ארה"ב) הוא הסמן העיקרי בעיני רוב פעילי המט"ח הגלובלי, כשרוצים לדעת מה קורה עם הדולר האמריקאי.

כשאני אומר "נקודת ייחוס", הכוונה היא שהוא ה"מוביל" בהשפעה המגמתית. אבהיר עוד יותר: הכוונה היא שכאשר היורו יבנה מגמה חיובית, ואפילו ברמה התוך-יומית, כנגד הדולר, אנו נראה את רוב המטבעות העולמיים פועלים בהתאם. ואגב, השקל שלנו אינו יוצא מן הכלל הזה.

והנה, מאז שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התחיל את מסע הצלב שלו בעניין הסחר הבינלאומי, ובמיוחד כשהוא מיקד את הזרקור על סין כ"בעיה" העיקרית שלו בתחום זה, קרה משהו מעניין: ההובלה המגמתית של התנועה, בעד או נגד הדולר, נקבעה על ידי זוג שעד כה השפעתו הייתה זניחה לחלוטין, USDCNY (דולר ארה"ב והיואן הסיני). וזאת עם הסתייגות אחת: לא נקבל בהכרח מגמה ישירה זהה, אלא נקבל חסימה של מהלכים ש"יכלו" להיות.

הנה גרף יומי של זוג המטבעות הזה.

ראינו זאת בצורה בולטת במיוחד בימים חמישי ושישי שעברו, כשהשוק כבר עשה הכנות ברורות להתחלה של היפוך (Reversal) משמעותי במטבע האמריקאי כלפי מטה, ועלייה של המטבעות האחרים מולו. ואולם, אז הגיעה מסיבת העיתונאים של טראמפ עם ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית, שכיבתה את מלחמת הסחר מול אירופה. מה נשאר? מלחמת סחר מול סין, וביתר שאת.

וכך, עלייה נוספת, דרמטית למדי, של המטבע האמריקאי מול זה הסיני, שכיבתה באיבה את כל הכוונה לעלייה ביורו, בליש"ט, בדולר האוסטרלי ובמטבעות נוספים. שוב, ראו מה קרה בשקל ביום שישי האחרון, ותבינו זאת היטב.

לעקוב אחרי הזוג USDCNY 

רגע, אבל מדוע יש עלייה כה ברוטלית של הדולר מול היואן, כשיש רחשי מלחמת סחר בין ארה"ב לסין? הסיבה פשוטה: זוהי הדרך של ממשלת סין להתנגד לעלות הנוספת הבאה מעלייה במסי היבוא שמטיל ממשל טראמפ. אם המטבע הסיני נחלש כמעט כמו העלייה במיסוי, המוצרים לצרכנים האמריקאים נשארים פחות או יותר באותו מחיר, והיקף היצוא לכיוון חופי אמריקה לא משתנה. אגב, עד כה זה הצליח.

ועכשיו, נחזור לסוחרי המט"ח: במקום להתעייף, ולנסות להבין את המאקרו של כל מדינה ומדינה, עדיף כבר להעלות כל בוקר רק את USDCNY ולעקוב אחריו. על פיו, בינתיים, יישק דבר, וכשיילקחו פוזיציות, הן יילקחו על הבסיס המשפיע ביותר כיום - גחמתו חסרת ההבנה של הנשיא האמריקאי בדבר הכלכלה הגלובלית, וטענתו שצדק תעסוקתי הוא מה שטוב לכלכלה של המדינות המפותחות. 

הכותב הוא מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. כל האמור בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ השקעות או המלצה לפעולה ואין בו כל אלמנט המביא בחשבון את הנתונים של הקורא או מתחשב בצרכים הייחודיים לו. כל קבלת החלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב, היא על אחריותו של הקורא או המשתמש בלבד