מ' הכלכלה מקצץ פעילות בארה"ב ומעביר משאבים לעולם ה-3

מינהל סחר החוץ במשרד החליט על חלוקה מחודשת של משאבים בארה"ב: הפעילות תמוקד רק ב"מדינות מפתח", ומדינות רבות יוזנחו • גורמים לשעבר במשרד הכלכלה: המשרד סוגר נספחויות כלכליות בארה"ב, בעוד שמדינות רבות באירופה נערכות לפעילות מסחרית אגרסיבית בה

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

משרד הכלכלה מיישם קיצוצים דרסטיים בתוכניות לעידוד פעילות סחר והשקעות אמריקאיות בישראל. בה בעת מתכנן המשרד להגביר את פעילותו לעידוד הסחר בין ישראל למדינות העולם השלישי ולא מן הנמנע שחלק מהמשאבים שמתפנים בארה"ב ינותבו למטרה זו. המפנה מעורר ביקורת חריפה בקרב גורמים כלכליים ישראליים.

רשמית, מגדיר מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה את המדיניות החדשה כחלוקה חדשה של משאביו ברחבי ארה"ב כדי למקד את הפעילות במקומות בעלי הפוטנציאל הכלכלי הגבוה ביותר.

המשאבים יופנו אך ורק למדינות מפתח והמשמעות היא שמדינות רבות בארה"ב, בעיקר במערב התיכון והדרום, "יופקרו" ויימחקו כמטרות לעידוד שיתופי פעולה בין ישראל לארה"ב או בין חברות מקומיות לחברות ישראליות.

זה הרקע לסגירתה של הנספחות הכלכלית בשיקאגו, בסוף החודש. חלוקת אזורי הפעילות ברחבי היבשת בין ארבע הנספחויות שנותרו - ניו-יורק, וושינגטון, יוסטון וסן פרנסיסקו - התבססה על שיקולים כמשאבים מצומצמים, מרחקים, זמן וצרכי החברות הישראליות בשוק האמריקאי, לדברי משרד הכלכלה.

כך יחולקו מדינות המפתח בין הנספחויות הכלכליות:

הנספחות בניו-יורק: ניו-יורק, מסצ'וסטס, פנסילווניה, ניו-ג'רזי וג'ורג'יה.

הנספחות בוושינגטון: וושינגטון הבירה, וירג'יניה ומרילנד.

הנספחות ביוסטון: טקסאס וקולוראדו.

הנספחות בסן פרנסיסקו: קליפורניה, אורגון, וושינגטון, אריזונה ונוואדה.

משרד הכלכלה מציין כי במדינות מפתח אלה יעסקו הנספחויות בקידום תוכניות העבודה השנתיות, פיתוח רשתות קשרים, קידום פעולות יזומות, בניית תשתיות עסקיות ופיתוח מומחיות. אך בדיקת הרשימה של מדינות המפתח מעלה כי נעדות ממנה מדינות כאילינוי, המנוע הכלכלי של המערב התיכון; אינדיאנה, מוקד תעשייתי חשוב; קרוליינה הצפונית, אחד ממרכזי ההיי-טק החשובים בארה"ב; ופלורידה, שמשמשת מרכז לפעילות עסקית ישראלית ענפה.

גורמים מקצועיים לשעבר במשרד הכלכלה הביעו צער על צמצום תקציבי הפעילות של המטה לסחר חוץ בארה"ב והעברת משאבים לארצות מתפתחות. בשיחות ל"גלובס" אמרו גורמים אלה כי בעוד שמשרד הכלכלה סוגר נספחויות כלכליות בארה"ב ומצמצם את פעילותו מול מדינות רבות בה, נרשמת פעילות גוברת ואגרסיבית של מדינות אירופיות, מצרפת ואילנד ועד אנגליה וגרמניה, ברחבי ארה"ב.

מדינות אלה מפגינות נוכחות הולכת וגדלה של נציגיהן באמריקה הצפונית ומספקות תמיכה בחברות הביתיות שלהן שפועלות שוק האמריקאי, אמרו הגורמים הישראליים. לדבריהם, הגברת הפעילות הזו נגזרת ממדיניות החוץ של המדינות האירופיות.

"בסופו של דבר, מתפרנסת ישראל מיצוא מוצרים וידע; פיתוח יחסי סחר בינלאומיים הוא הקטר של הצמיחה בישראל", הדגיש אחד מהגורמים הישראליים. "מישהו שכח כנראה שארה"ב מהווה יותר מ-25% מהתוצר הגלובלי. חברה ישראלית יכולה לגייס הון ראשוני לפעילות ולהציג מוצר מעולה, אך בשורה התחתונה היא חייבת להיכנס לשוק האמריקאי כדי להצליח ולגדול".