עקב הפסדי "מדד הפחד": ייצוגית בעשרות מיליונים נגד אפסילון

בפברואר השנה התברר כי בית ההשקעות אפסילון הפסיד באופן חריג, בתוך דקות ספורות, כאחוז שלם בכ-13 קרנות נאמנות שבשליטתו, בעקבות השקעה בתעודות סל בשורט על "מדד הפחד" בוול סטריט (מדד ה-VIX) • לטענת התובע הייצוגי, הפסדים אלה נובעים מ"השקעה ספקולטיבית, רשלנית ובלתי סבירה שביצעו הנתבעים"

ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל אפסילון לשעבר / צילום: אילן בשור
ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל אפסילון לשעבר / צילום: אילן בשור

ההפסדים של בית ההשקעות אפסילון ולקוחותיו שרכשו פוזיציות "שורט" (מכירה בחסר) על ה-VIX - שמוכר גם כ"מדד הפחד" - מגיעים לזירה הייצוגית: הבוקר (ד') הוגשה נגד בית ההשקעות אפסילון תביעה, ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים, בגין ההפסדים בהשקעות ב"מדד הפחד".

בפברואר השנה התברר כי אפסילון הפסיד באופן חריג, בתוך דקות ספורות, כאחוז שלם בכ-13 קרנות נאמנות שבשליטתו, בעקבות השקעה בתעודות סל בשורט על "מדד הפחד" בוול סטריט (מדד ה-VIX). זאת גם בקרנות נאמנות מאוד סולידיות, שעל פניו אינן קשורות להשקעות אקזוטיות שכאלה.

אפסילון קרנות נאמנות הודיעה אז ללקוחותיה כי שורה של קרנות נאמנות בניהולה איבדו כאחוז שלם בתוך יום בגלל מחיקה של כ-96% בתעודת סל Velocityshares inv VIX sh-tm. מדובר באובדן של כאחוז מנכסי כמה מהקרנות, ולדברי בית ההשקעות, מדובר בהפסד של כ-3.7 מיליון דולר למחזיקי היחידות, כלומר - לציבור הרחב. מדובר בהפסדים חריגים מאוד ובעייתיים, שנובעים מהשקעה בשורט על ה-VIX - "מדד הפחד" - שעוקב אחר התנודתיות במדד המניות בוול סטריט.

התובע הייצוגי, בעל יחידות השתתפות בקרן הנאמנות אפסילון, טוען כי ההפסדים הללו נובעים מ"השקעה ספקולטיבית, רשלנית ובלתי סבירה שביצעו הנתבעים (קרן אפסילון ומנכ"ל הקרן דאז ג'רי קוטישטנו, א' ל"ו) ומי מטעמם ב-13 קרנות נאמנות".

לטענתו, באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, "כתוצאה מההימור הכושל והספקולטיבי בקרנות הנאמנות הללו, שבוצע באמצעות השקעה בנגזרים על מדד ה-VIX ('מדד הפחד'), הפסידו אותן קרנות כ-1% מערכן בתוך דקות ספורות וגרמו בשל כך להפסדים כבדים לתובע ולחברי הקבוצה המיוצגת".

הרקע להפסדים היה המצב בוול סטריט. בעת הירידות החדות בוול סטריט בראשית פברואר 2018 זינק מדד ה-VIX, המוכר בכינויו "מדד הפחד" ואשר בוחן את התנודתיות הגלומה בשערי האופציות על מדד S&P 500, וגרם להפסדים אדירים במכשירים הנגזרים שהימרו כנגדו, עד כדי מחיקת כמעט מלוא ערכן של תעודות השורט על מדד זה.

בתביעה נטען כי כתוצאה מההשקעה הספקולטיבית שביצעו הנתבעים ומי מטעמם באותן 13 קרנות באמצעות מכשירים נגזרים על מדד ה-VIX, השקעה שנמחקה כמעט לחלוטין לאחר קריסת תעודות הסל בסמוך לירידות החדות בשוק המניות האמריקאי, הפסידו הנתבעים ומי מטעמם כ-1% מערך הקרנות נשוא התובענה בתוך דקות ספורות.

"מדובר בהשקעה שהיא בגדר ספקולציה פיננסית חסרת אחריות, על חשבונם של המשקיעים בקרנות הנאמנות הסומכים ידם ונותנים את אמונם בנתבעים שינהלו את כספם במקצועיות ובזהירות המתבקשת", כותב התובע.

התובע מדגיש עוד כי "תעודת הסל שקרסה נחשבת לנכס תנודתי בעל רמת סיכון גבוהה מאד, והשקעה בנגזרים על מדד ה-VIX היא חריגה ואיננה מתאימה לקרנות נאמנות סולידיות המנהלות את כספם של ציבור המשקיעים, כשנכסים מסוכנים כאלה לא אמורים בכלל להיכלל בתיק הנכסים שלהן".

לטענתו, ההימור הכושל מצד הנתבעים ומי מטעמם הביא לסוף צפוי - תעודת הסל קרסה בתוך דקות ספורות, מחקה כמעט את מלוא ערכה וגרמה להפסדים כבדים למשקיעים שהחזיקו ביחידות ההשתתפות בקרנות הנאמנות בהן בוצעה ההשקעה.

"אירוע כזה לא היה אמור להתרחש. מוצר פיננסי סולידי שבו משקיע הציבור מאבד ביום מסחר אחד ובתוך דקות ספורות כ-1% בגלל השקעה ספקולטיבית אחת פזיזה וחסרת אחריות מצד הנתבעים ומי מטעמם", נכתב בתביעה, ונטען כי נוכח השקעה ספקולטיבית ורשלנית זו, הפסידו המשקיעים עשרות מילוני שקלים.

בתביעה מתוארת ההשקעה בתעודת XIV - שהיא למעשה הימור נגד "מדד הפחד" - כלומר, ככל ששער מדד הפחד עולה, שער תעודת ה-XIV יורד. תעודת ה-XIV מבצעת שורט על החוזים העתידיים הקרובים לפקיעה על מדד ה-VIX שנסחר בבורסת שיקגו. "מאחר שתעודת שורט על ה-VIX היא תעודה שמשקיעה בנגזרים וחוזים עתידיים על ה-VIX, הרי שהשימוש בנגזרים הופך את התעודה לנגזרת, על כל המשתמע מכך", נכתב בתביעה.

לטענת התובע, תעודת הסל באמצעותה הימרו הנתבעים על מדד ה-VIX קונה חוזים עתידיים על מדד ה-VIX, ולכן גם ההשקעה במדד ה-VIX נעשית באמצעות חוזים עתידיים (סוג של נגזר), והיא ממונפת ביותר, וכל תנודה עשויה ליצור גל גדול של מכירות".

התובע מוסיף כי במרבית תעודות הסל יש כלל שקובע כי כאשר חוזה מאבד 80% מערכו במהלך המסחר, תיתכן סגירה כפויה של התעודה על-ידי סגירה של פוזיציית הגידור שמנהל התעודה מבצע. "וזה בדיוק מה שאירע בענייננו", נכתב בתביעה, והוסבר: "תעודת הסל (XIV) קרסה בשלהי יום שני ב-5 בפברואר 2018 בשיעור של 95.74%, וכמעט כל ההשקעה שביצעו הנתבעים ומי מטעמם בתעודה, כעשרות מיליוני שקלים, ירדה לטמיון בתוך דקות ספורות, שכן מנהל תעודת הסל הנ"ל (קרדיט סוויס) החליט על סגירה של תעודת הסל, תוך קיבוע נזק אסטרונומי למשקיעים בתעודה".

התביעה הוגשה גם נגד ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל אפסילון לשעבר, כמי שעמד בראש הקרן ובמסגרת תפקידו היה מעורב בקבלת החלטות הנוגעות לניהול תיקי השקעות של הקרנות בניהול, ערך ואמור היה לערוך בקרה מקצועית על ניהול ההשקעות ולקח חלק פעיל בניהול ההשקעות של כל הקרנות בניהול מנהל הקרן. קוטישטנו פוטר או התפטר מתפקידו ימים ספורים לאחר ההפסדים נשוא התביעה ובעקבותיהם, על רקע אחריותו להשקעות הרשלניות והספקולטיביות שבוצעו בקרנות תחת ניהולו. 

קוטישטנו הודיע אז כי הוא עוזב את בית ההשקעות "על רקע חילוקי דעות מקצועיים מתמשכים בינו לבין מנכ"ל בית ההשקעות, שמואל פרנקל, בין היתר בנוגע לסמכויות ביצוע וניהול, אשר הגיעו לשיאם בתקופה האחרונה", כפי שנמסר מטעמו.

מאפסילון נמסר בתגובה: "התובענה ל'ביטוח' נגד השקעות משוללת יסוד, ובחינה מעמיקה יותר של המצב העובדתי כמו גם המשפטי, הייתה חוסכת הליך משפטי. בית ההשקעות סמוך ובטוח כי בתום ההליך המשפטי ייקבע כי טענות התובע חסרות כל בסיס עובדתי ו/או משפטי. בית ההשקעות הבהיר כי תביעתו של התובע משוללת כל יסוד עובדתי או משפטי. בית ההשקעות אפסילון פעל ופועל כדין ובהתאם למדיניות ההשקעות בקרנות הנאמנות שבניהולו ובשקיפות. חבל שהתובע בחר להגיש תביעה מבלי להתייעץ עם גורמים שעוסקים בהשקעות שהיו מעמידים אותו מיד על טעותו וחוסכים התנהלות מיותרת ותוך שבחינה מעמיקה יותר של הדברים הן בהיבט העובדתי והן בהיבט המשפטי, הייתה חוסכת את ההליך המשפטי. אנו סמוכים ובטוחים כי דין הבקשה להידחות וכי טענותיו של התובע ל'ביטוח' מוחלט מפני ניהול השקעות חסרות כל בסיס. בית ההשקעות ימשיך, כפי שעשה במהלך כל 30 שנות פעילותו, להמשיך לשרת בנאמנות את אלפי לקוחותיו באופן מקצועי, אחראי ושקול".