בלי סקס, ויקיפדיה ופוליטיקה: גוגל בגרסה הסינית והמצונזרת

פרויקט Dragonfly נמצא בפיתוח כשנה ומודעים לו מאות עובדי גוגל בלבד • איך תתגבר גוגל על הביקורת שגרמה לה להפסיק בעבר את שירותי מנוע החיפוש בסין?

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס

אתר The Intercept חשף כי גוגל מתכננת להשיק גרסה מצונזרת של מנוע החיפוש שלה בסין. הפרויקט זכה לשם הקוד Dragonfly ונמצא בפיתוח מהשנה שעברה. לפי הדיווח, מאמצי הפיתוח הואצו בדצמבר האחרון בעקבות פגישה בין מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, ובכירים בממשל הסיני.

השירות יוצע לסינים באמצעות אפליקציה לאנדרואיד, שעליה נערכה הדגמה לממשלה הסינית. ייתכן שהגרסה הסופית שלה תושק במהלך החצי שנה הקרובה, בהתאם לאישור הבכירים. האפליקציה החדשה תעמוד בחוקי הצנזורה הסיניים, ולא תאפשר גישה לתכנים שהמפלגה הקומוניסטית השלטת אוסרת. בין התכנים שהממשלה הסינית חוסמת - מידע על יריביה הפוליטיים, על חופש ביטוי, סקס, מחקרים אקדמיים ועוד. אזכורים לספרים דוגמת 1984 של ג'ורג' אורוול שמציגים משטרים אוטוריטריים באור שלילי נאסרו ברשת החברתית הסינית וויבו. המדינה גם חוסמת רשתות חברתיות מערביות כמו פייסבוק וטוויטר ואתרי חדשות אמריקאיים.

לפי האינטרספט, במסמכים סודיים של גוגל לגבי השירות החדש נכתב כי האפליקציה תזהה ותחסום באופן אוטומטי תכנים שחומת האש של סין חוסמת. לאחר שמשתמש יקיש מושג בשורת החיפוש, אתרים חסומים יוסרו מעמוד התוצאות הראשון בתוספת הבהרה כי "ייתכן שתוצאות מסוימות הוסרו בשל דרישות חוקיות". באותם מסמכים פנימיים של גוגל אתרים כמו ה-BBC וויקיפדיה הופיעו בתור דוגמאות לאתרים שיצונזרו. המסמך אף מצהיר כי עבור שאילתות חיפוש מסוימות ו"רגישות" לא יופיעו תוצאות חיפוש כלל. הצנזורה תחל גם על חיפוש התמונות, וההשלמה האוטומטית של החיפוש ומתקן השגיאות יותאמו אליה.

רק מאות עובדים בגוגל מודעים לפיתוח האפליקציה, לפי הדיווח. המקור של אתר האינטרספט ציין כי הוא מתנגד לשיתוף הפעולה בין חברות לממשלות שמטרתו לדכא אזרחים, חושב ששקיפות בעניין היא אינטרס ציבורי, וחושש שמה שנעשה בסין ייעשה בהמשך גם במדינות אחרות.

בשלב זה לא ידוע אם בהמשך תושק גם גרסה למחשב של השירות, בנוסף לאפליקציה. לפי הערכות, מעל 95% ממשתמשי האינטרנט בסין ניגשים לרשת באמצעות מכשירים סלולריים, ואנדרואיד היא מערכת ההפעלה הפופולרית בסין, עם נתח שוק של 80%.

גוגל הפעילה מנוע חיפוש מצונזר בסין בעבר, בין השנים 2006-2010, והתמודדה עם ביקורת רבה בארה"ב על שיתוף הפעולה עם המדיניות הסינית. בעקבות המחלוקת, החברה לבסוף השביתה את השירות.

כיום יש בסין 750 מיליון משתמשי אינטרנט, שהם פוטנציאל הכנסות עצום עבור החברה. ב-2016 פיצ'אי הכריז כי "גוגל היא עבור כולם, ואנחנו רוצים לשרת גם משתמשים סינים". ב-2017 החברה השיקה מעבדת בינה מלאכותית בבייג'ין, במאי השנה שחררה אפליקציית ניהול קבצים למשתמשים סינים וביולי השיקה משחק עבור הרשת החברתית WeChat הסינית. גוגל ומשרד החוץ הסיני סירבו להגיב לחשיפת האינטרספט.

לאחרונה יותר מתמיד, עובדי גוגל דורשים מחברת הענק לגלות אחריות חברתית, ואף הצליחו לבלום שיתוף פעולה של החברה עם הפנטגון, באמצעות לחץ שהפעילו עליה. מעניין יהיה לראות כיצד העובדים יגיבו לחשיפה הנוכחית.