עיריית תל-אביב שוקלת להקים חניונים תת-קרקעיים לאופניים

סקר שנערך ע"י עמותת "ישראל בשביל אופניים" בקרב רוכבים, מגלה כי אחת הסיבות העיקריות להפסקת הרכיבה למקומות העבודה קשורה להיעדר מקום חניה מסודר • עיריית תל-אביב: "זו מוטציה חדשה, מתקני החניה האלה עוד לא נראו בישראל"

חניון אופניים תת־קרקעי באמסטרדם  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חניון אופניים תת־קרקעי באמסטרדם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחרונה דנה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית תל-אביב בתיקון לתוכנית ח' - המגדירה את תקני החניה של העיר. לפי התיקון, התוכנית תתרחב כך שהיא תאפשר הקמת חניוני אופניים ציבוריים תת-קרקעיים.

סקר שנערך על ידי עמותת "ישראל בשביל אופניים" בקרב רוכבים, מגלה שאחת הסיבות העיקריות להפסקת הרכיבה על אופניים למקומות העבודה קשורה להיעדר מקום חניה מסודר ומוגן. כדי להמחיש את העניין, בשנת 2016, נגנבו בתל-אביב 25 אלף זוגות אופניים שהם 24% מהאופניים בעיר.

סגנית ראש עיריית תל-אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, מסבירה שהתוכנית שנדונה נולדה כתוצאה מההבנה שלרוכבי האופניים יש בעיה ושאם רוצים לעודד רכיבה באופניים ושימוש בתחבורה ציבורית, יש לדאוג גם לחניה מתאימה בקרבת תחנות האוטובוס, הרכבת הקלה ומוסדות התרבות והאוניברסיטה. "תחילתה של התוכנית בעבודת מחקר שיזמתי וגילתה שיש יותר ויותר מקרים של גניבות אופניים. לא פחות חשוב הוא עניין איכות המרחב הציבורי שנפגע כתוצאה מחניה לא מוסדרת בכל מיני מקומות. אני מאמינה שבמקומות עירוניים יש לספק חניוני אופניים רבי-קיבולת שיאפשרו להגיע ללא רכב, אומרת להבי.

אופניים על המדרכה בתל אביב  / צילום : שלומי יוסף
 אופניים על המדרכה בתל אביב / צילום : שלומי יוסף

לדבריה, "תוכנית המתאר המחוזית אוסרת על הקמת חניונים עיליים, לרכב וגם לאופניים. היו לנו הצעות מגורמים מסחריים וסירבנו. מקומה של חניה הוא מתחת לקרקע ליד העכברים והחולדות".

"תוכנית ח" משנת 1992, קובעת שיזמים יוכלו לקבל היתרי בנייה בלי להקים חניון, תמורת תשלום של קרן חניה. בתשלום שתקבל, תוכל העירייה להקים חניון ציבורי במרחק של עד 500 מטר מהאזור שבו נמצא הפרויקט.

התיקון לתוכנית ח', שנערך על ידי אדריכל חן איבגי ממשרד ARC78, הוא למעשה פרוצדורה תכנונית המאפשרת הקמת חניוני אופניים תת-קרקעיים בתחומי דרך וחניה בכל רובעי העיר.

שירה ספוקויני, ממנהל ההנדסה של עיריית תל-אביב, אומרת כי "זו מוטציה חדשה, מתקני החניה האלה עוד לא נראו בישראל. יש לנו תשתיות לאופניים, שבילי אופניים, אבל אין פתרונות חניה. יש פתרונות של חניה במרחב הפרטי, אבל כאן מדובר ביוזמה לשלב מתקני חניה בתת הקרקע של דרכים וחניות. על הקרקע יראו מבנה זעיר, שיאפשר פינוי של המרחב הציבורי. העניין הסטטוטורי היה מכשול שמנע מאיתנו לממש את מתקני החניה.

לספוקויני חשוב להבהיר שמדובר בתוכנית עקרונית ועדיין לא ידוע לגבי מקומות ספציפיים שבהם היא תמומש. "בכל מקרה זה יקבע לפי הביקושים ויתואם מול אדריכל העיר", היא אומרת.

יותם אביזוהר, מעמותת "ישראל בשביל אופניים", מספר שבמקומות רבים בעולם יש תקן חניה לאופניים. "חניוני אופניים הם פתרון מצוין ואפילו מייצרים ביקוש. ברגע שיש מקום בטוח להחנות אופניים, אתה רואה שהביקוש אליהם עולה. זה כמו חדרי הכושר הפתוחים, או מסלולי ההליכה. פתאום כולם מתאמנים. יש כל מיני סוגים של פתרונות, יש חניונים עיליים וחניונים תחתיים. אני עצמי מפרק מהאופניים שלי כל אלמנט שניתן לגנוב. מקום חניה מובטח שיגן על האופניים זה דבר מבורך", אומר אביזוהר.