חוששים מהביטקוין? הוא מתחזק מול המטבעות המתחרים

נתח השוק של הביטקוין גדל בחודש האחרון לכמחצית מכלל שוק המטבעות הדיגיטליים • מחיר הביטקוין צנח הבוקר אל מתחת ל-7,000 דולר • שנה מאז הפיצול בביטקוין, פעילי ביטקוין קאש עדיין מנסים להתחרות במטבע המקורי

שגרירות הביטקוין בתל אביב / צילום: שגרירות הביטקוין
שגרירות הביטקוין בתל אביב / צילום: שגרירות הביטקוין

מעמדו של הביטקוין בשוק הקריפטו, המונה יותר מ-1,700 מטבעות דיגיטליים, התחזק באופן משמעותי בחודש האחרון, וכיום הוא תופס נתח של כ-48% משוויו הכולל של השוק, לעומת כ-42% בסוף יוני. לשם השוואה, בתחילת 2018, כששוק הקריפטו להט בקרב המשקיעים, הנתח של הביטקוין בשוק היה כ-38%. הגידול בדומיננטיות של הביטקוין בשוק משקף כמובן גם קיטון בנתח של שאר מטבעות הקריפטו, המכונים בקהילת הביטקוין Altcoins (מטבעות אלטרנטיביים).

שוק הקריפטו עדיין מתאפיין בתנודתיות רבה, ואף בתזזיתיות, של מחירי המטבעות הנסחרים בו. מחיר הביטקוין עלה ביולי ב-22%, אחרי שירד ב-54% במחצית הראשונה של השנה. עם זאת, המגמה השלילית שנרשמה בסוף יולי במטבע הדיגיטלי המוביל, נמשכה גם בתחילת אוגוסט.

שערו הגבוה של הביטקוין בחודש האחרון, שנרשם ב-25 ביולי, היה כ-8,400 דולר. ואולם, מאז ירד מחירו ביותר מ-16%, והבוקר הוא נסחר במחיר של כ-7,000 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מחירו הנוכחי של הביטקוין משקף לו שווי שוק של כ-120 מיליארד דולר, בהשוואה לשווי של כ-254 מיליארד דולר לכלל המטבעות הדיגיטליים.

הביטקוין תופס כמעט חצי משוק הקריפטו
 הביטקוין תופס כמעט חצי משוק הקריפטו

"בשוק יש גלים של עליות וירידות"

אלעד לביא, מנהל פיתוח עסקי של eToro, פלטפורמה חברתית להשקעה בניירות ערך ובמטבעות דיגיטליים, הסביר בשיחה עם "גלובס", כי "בשוק הקריפטו יש גלים של עליות וירידות. בתקופה האחרונה השוק התמודד עם שינויים רגולטוריים, וייתכן כי משקיעים רבים מצאו מחסה בביטקוין, ולכן עברו ממטבעות קריפטו אחרים לביטקוין. אני מאמין שבתקופה הקרובה השוק יתמסד ויהיה קל יותר גם למטבעות אחרים לצמוח".

פלטפורמת ההשקעות של eToro פועלת כברוקר מול 15 בורסות קריפטו גדולות בעולם. "eToro קונה את מטבעות הקריפטו עבור המשקיעים, והם מוחזקים על-ידי eToro עבורם. ההשקעות מתבצעות ב-eToro באמצעות כסף פיאט (מטבעות ריבוניים, כמו אירו או דולר), ולא במטבעות קריפטו", אומר לביא. לדבריו, ב-eToro פעילים כיום משקיעים בעיקר ממדינות אירופה, אסיה ואוסטרליה.

לביא מציין כי eToro מציעה כיום ללקוחותיה אפשרות להשקיע ב-11 מטבעות קריפטו, שלדבריו, "עומדים ברף מסוים של שווי שוק, שיש בהם מספיק נזילות, ושהצוות שלנו עושה להם דיו דיליג'נס (בדיקת נאותות) טכנולוגי".

כפי שפרסמנו ב"גלובס" במאי, eToro, בראשותו של המנכ"ל יוני אסיא, הודיעה על תוכניותיה להרחיב את פעילותה בתחום המטבעות הדיגיטליים לארה"ב, וברבעון האחרון של השנה היא צפויה להשיק שם בורסת קריפטו וכן ארנק דיגיטלי.

במארס השלימה eToro סבב גיוס של 100 מיליון דולר, שלפי מקורבים לפלטפורמה נעשה לפי שווי חברה של 800 מיליון דולר. את הסבב הובילה חברת ההחזקות הסינית China Minsheng Financial, והשתתפו בו SBI Group, Korea Investment Partners וגם פלטפורמת ההנפקות הפרטיות של החברה המפעילה את הבורסה לניירות ערך בלונדון.

עלייה במסחר בחוזים עתידיים

על רקע הירידה של 8% במחיר הביטקוין ברבעון השני, נרשמה עלייה בעניין של המשקיעים בחוזים העתידיים על הביטקוין, הנסחרים בארה"ב. קבוצת CME, המנהלת כמה מבורסות הנגזרים הגדולות בעולם, ציינה כי ברבעון השני נרשם גידול של 93% במחזורי המסחר בחוזים העתידיים האלה. למסחר בחוזים עתידיים עשויה להיות השפעה שלילית על מחיר הביטקוין, מכיוון שהם מאפשרים למשקיעים להמר גם על פוזיציית שורט, וכך להרוויח מירידה בערכו.

נפילת מטבעות הקריפטו נבלמה ביולי
 נפילת מטבעות הקריפטו נבלמה ביולי


ביום שישי האחרון, כפי שדיווחנו ב"גלובס", הודיעה חברת Intercontinental Exchange Inc האמריקאית (ICE), הבעלים של בורסת ניו יורק (NYSE), כי היא מתכוונת להקים חברה חדשה בשם Bakkt, שתציע פלטפורמה למסחר במטבעות דיגיטליים. ICE הוסיפה כי היא מתכננת להשיק בנובמבר חוזים עתידיים על הביטקוין, בכפוף לאישור הרגולטור הממונה על המסחר בחוזים עתידיים, CFTC.

יובל רואש, מנכ"ל חברת ביטס אוף גולד, מסביר כי "התחזקות הדומיננטיות של הביטקוין והעלייה במסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין קשורות זו לזו. לכן, אנו גם רואים עלייה בנפחי המסחר בביטקוין. אני חושב שלפחות בטווח הזמן הקרוב, טבעי שהנתח של הביטקוין בשוק יהיה 50% ואף יותר, בגלל שהמשקיעים בעולם מכירים אותו טוב יותר ממטבעות קריפטו אחרים. בטווח הארוך, יכול להיות שנראה איזון בנתח השוק עם מטבעות אחרים, אבל לדעתי זה לא יקרה בשנה הקרובה. המשקיעים המוסדיים חוששים להיכנס למטבעות אחרים מביטקוין, שעדיין נמצאים בשלבים ראשוניים יחסית של פיתוח".

ביטס אוף גולד מאפשרת ללקוחות פרטיים בישראל מכירה וקנייה של ביטקוין ואת'ר, ולדברי רואש, "אנחנו רואים בשנה האחרונה יותר ויותר מכירות של שני סוגי המטבעות. בשוק ה-OTC (מעבר לדלפק), אנחנו מאפשרים ללקוחות לסחור במטבעות קריפטו אחרים, בהתאם לביקוש. באחרונה התחלנו גם לספק שירותי תשלומים לחברות סטארט-אפ בתחום, שגייסו כספים ב-ICO (הנפקת מטבע דיגיטלי), ורוצות להנזיל את ההשקעה שהתקבלה במטבעות קריפטו לכסף פיאט".

סטלר זינק ב-40% ביולי

מנתוני CoinMarketCap עולה כי יולי האיר פנים לא רק לביטקוין, אלא גם לכמה מטבעות אחרים בשוק הקריפטו. מבין 25 המטבעות המובילים בשווי השוק שלהם, בלט בחודש החולף אסימון הקריפטו סטלר (Stellar, סימול XLM), שמחירו עלה ביולי ב-40%. סטלר, שניצב כיום במקום השישי מבחינת שווי השוק שלו, כ-4.5 מיליארד דולר, נסחר היום במחיר של כ-24 סנט, אחרי ירידה של 23% בשבוע האחרון.

הדיווחים בארה"ב לפני כשלושה שבועות על כך שבורסת הקריפטו הגדולה Coinbase שוקלת לצרף את סטלר למסחר בה, הגבירו כנראה את העניין של המשקיעים באסימון זה. החודש החיובי של סטלר בא אחרי ירידה של 58% במחירו במחצית הראשונה של השנה.

בין הביטקוין לסטלר היו גם כמה מטבעות שלא רוו נחת ביולי. אסימון הקריפטו של את׳ריום, את'ר (ETH), שניצב במקום השני בשווי השוק שלו אחרי הביטקוין, איבד ממחירו ביולי כ-4%. את'ר נסחר היום (א') במחיר של כ-405 דולר, המשקף לו שווי שוק של כ-41 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 45% מתחילת השנה.

במחירו של XRP, מטבע הקריפטו של ריפל, שמדורג שלישי בשווי השוק שלו, נרשמה ביולי ירידה של 6%, ומתחילת השנה ירידה של כ-81%. במקום החמישי בשוק, אסימון הקריפטו EOS ספג ביולי ירידה חודשית של כ-9% וכיום שווי השוק שלו כ-6.3 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 15% בשבוע האחרון.

ביטקוין קאש בן שנה

בין המטבעות של ריפל ו-EOS, במקום הרביעי בשוק ניצב המטבע ביטקוין קאש (המכונה בקהילת הביטקוין BCash), שציין ביום רביעי שנה להיווסדו. אחרי עלייה מתונה של 4% במחירו ביולי, שווי השוק של ביקאש (סימול: BCH) כיום כ-12 מיליארד דולר. בשבוע האחרון ירד מחיר הביקאש בכ-15%, והמטבע נסחר היום במחיר הקרוב ל-700 דולר.

ביקאש, שנוצר באוגוסט 2017 בעקבות פיצול ("מזלג קשיח") בבלוקצ'יין של ביטקוין, תופס נתח של פחות מ-5% מכלל שוק הקריפטו - כעשירית משווי השוק של אחיו הבכור, הביטקוין. בשנה הראשונה לחייו עלה מחיר הביקאש מכ-300 דולר לכ-750 דולר - עלייה של 150%. לשם השוואה, בתקופה המקבילה עלה מחירו של הביטקוין ב-180%, מכ-2,700 דולר לכ-7,600 דולר. בשיאו נסחר הביקאש ב-21 בדצמבר במחיר של כ-3,900 דולר, ומאז ירד ביותר מ-80%.

הביטקוין (שסימולו BTC) הוא המטבע הקריפטוגרפי המבוזר הראשון, שהומצא ב-2008 על-ידי סאטושי נאקמוטו, שזהותו אינה ידועה. הנפקת הביטקוין ואישור התנועות המתבצעות בו נעשים בתהליך של כרייה, הצורך כוח מחשוב רב, ובאמצעות בלוקצ'יין (מבנה נתונים המורכב משרשרת של בלוקים), המשמש ספר חשבונות דיגיטלי, שבו כל תנועות המטבע נרשמות באופן כרונולוגי, פומבי ומבוזר. התגמול על כריית הביטקוין הוא מטבעות חדשים (כיום 12.5 ביטקוין לכרייה של כל בלוק, והכמות מופחתת בחצי מדי ארבע שנים) וכן עמלות כרייה.

ה"מזלג הקשיח", שבעקבותיו נוצר לפני שנה ביטקוין קאש, הוא תוצאה של ניסיון של פעילים ברשת הביטקוין להגדיל את נפח הבלוקים, שנקבע בפרוטוקול הביטקוין המקורי, כך שיאפשרו לרשת הביטקוין לתמוך במהירות גדולה יותר של עסקאות ולצמוח בהתאם. גודל הבלוק ברשת הביטקוין מוגבל ל-1 מגה-בייט.

מאחורי הוויכוח הטכני שהתעורר סביב הניסיון זה, התפתח מאבק רווי אמוציות בתוך קהילת הביטקוין, שנמשך גם כיום, שנה לאחר הפיצול. בין נאמני הביטקוין המקורי שורר כעס רב על כך שתומכי הביקאש קוראים למטבע החדש "ביטקוין" - מה שכמובן עלול להטעות פעילים בשוק, ובעיקר את מי שעושה בו את צעדיו הראשונים. כאמור, מדובר בשני מטבעות דיגיטליים שונים, הפועלים על גבי רשתות נפרדות.

לעומת הביטקוין, רמת הקושי של כריית הביקאש נמוכה הרבה יותר (נכון להיום, פי עשרה). ואולם, מבחינת התשואה לכורים (המביאה בחשבון את דרגת הקושי, מחיר המטבע והתגמול לכורים), כריית הביטקוין המקורי וכריית ביקאש משתלמות באותה מידה. מבחינת העמלות למשתמשים, עלויות ההעברה בביטקוין גבוהות הרבה יותר מאשר בביקאש. לטענת תומכי הביטקוין המקורי, העמלות הנמוכות של ביקאש נובעות ממיעוט המשתמשים במטבע יחסית לביטקוין.

הגדלת הבלוק של ביקאש

לפני כחודשיים וחצי, ב-15 במאי, בוצע ברשת של ביטקוין קאש "מזלג רך" (שינויים בתוכנה ללא פיצול הבלוקצ'יין), שבמסגרתו הגבול של גודל הבלוק הוגדל מ-8 ל-32 מגה-בייט - וכעת הרשת תומכת בכ-70 העברות בשנייה - מה שאמור למנוע את התייקרות העמלות ברשת. יחד עם הגדלת הבלוק, נוספו בתוכנת ביטקוין קאש גם קודים חדשים, כשהכוונה היא לאפשר לרשת יכולות נוספות, כמו למשל הרצת חוזים חכמים (בדומה לאפשרות הקיימת ברשת את'ריום).

גיא כורם, נשיא חברת DAGlabs ויועץ בחברת הסטארט-אפ וירטואל קריפטו, הסביר בשיחה עם ״גלובס״ כי "ברשת הביטקוין המקורי מנסים כיום לשפר את יכולות הביטקוין כאמצעי תשלום באמצעות פתרונות שכבה שנייה, כמו רשת לייטנינג. זה כנראה פתרון נכון יותר לעומת הפתרונות של ביקאש, שמתמקדים בהגדלת הבלוקים, אבל אפשר לראות שגם מפתחי ביקאש מנסים לשפר את הפלטפורמה שלהם".

כורם, יזם ופעיל ותיק בתחום, מעדיף להישאר מחוץ למאבק בין פעילי ביטקוין וביקאש. "אני מעריך מאוד את הביטקוין המקורי, אבל אני לא שונא את ביקאש, כמו פעילים רבים בקהילת הביטקוין הישראלית", אמר. "הביטקוין עבר לאורך השנים שינוי בתפיסה. הוא התחיל כמערכת תשלומים דיגיטלית - כלומר, כאמצעי תשלום, והפך עם השנים לזהב דיגיטלי - אמצעי לשמירת ערך. ביטקוין המקורי מצטיין בכך, בגלל האופי השמרני של הפיתוח, ביזור הרשת והדרישה לקונצנזוס לצורך ביצוע שינויים. התומכים בביקאש, לעומת זאת, ובהם משקיעים גדולים בתחום, כמו רוג'ר ור, נותרו נאמנים לתפיסה של מערכת תשלומים בעלויות נמוכות".