עמיגור תבנה מגדל יוקרתי עם נוף לים לקשישים בבת ים

הוועדה המחוזית אישרה תוכנית של חברת עמיגור להוספת כ-300 יחידות דיור ציבורי למבנה במרכז בת ים המיועד לקשישים, לצד שטחי מסחר ומשרדים • האישור מבטא מגמה תכנונית חדשה: יותר דירות לקשישים במרכזי הערים במקום בשוליים • בחברה שוקלים להעביר את משרדיה למגדל החדש שיוקם

מעון בית פינקוס לקשישים בבת ים/  צילום: עמיגור
מעון בית פינקוס לקשישים בבת ים/ צילום: עמיגור

שינוי מגמה בתכנון בתי אבות: בעשורים האחרונים המגמה הייתה לבנות דיור מוגן לקשישים בשולי הערים, בין היתר בגלל מחירם הגבוה של השטחים במרכזי הערים. כעת חל שינוי, והמגמה בוועדות התכנון היא להקים דיור לקשישים גם במרכזי הערים. הסנונית הראשונה לכך היא תוכנית שאושרה לחברת עמיגור, שמנהלת 11 אלף דירות בדיור הציבורי, לבניית תוספת דיור לקשישים שזכאים לדיור ציבורי במרכז בת ים.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב שבמינהל התכנון, אישרה למתן תוקף תוכנית לתוספת דירות ב"מעון בית פינקוס" המשמש דיור לקשישים זכאי הדיור הציבורי. את התוכנית יזמה החברה המשכנת עמיגור, בשיתוף עם משרד השיכון והסוכנות היהודית. בוועדה המחוזית מבהירים כי התוכנית היא חלק ממגמה תכנונית שבאה להחזיר את המבנים המיועדים לקשישים למרכזי הערים, וזאת בניגוד למגמה תכנונית שהייתה מקובלת בעשורים האחרונים.

התוכנית שערך האדיכל רוני זייברט, חלה על מגרש בשטח 6.3 דונם, ברחוב יוספטל 99 פינת כצנלסון, שעליו בנוי "בית פינקוס"- בניין רכבת בן 5 קומות ובו 169 דירות בהן מתגוררים קשישים זכאי הדיור הציבורי. התוכנית שאושרה משאירה את הבניין הקיים המוגדר לשימור על כנו, ומוסיפה בצמוד אליו מגדל בן 23 קומות, שבו תוספת של 291 דירות, כך שבסך הכל יכלול מעון פינקוס 460 דירות. בנוסף כוללת התוכנית 200 מ"ר שטחי מסחר בחזית ו-1200 מ"ר שטחי משרדים. בחברת עמיגור שמשרדיה שוכנים כיום ברחוב קפלן בתל אביב, בוחנים את האפשרות להעביר את משרדי הנהלת החברה למגדל החדש שיוקם בבת ים.

התוכנית שאושרה: מגדל חדש לצד בניין לשימור
 התוכנית שאושרה: מגדל חדש לצד בניין לשימור

מחיר השכירות: 270 שקל לחודש

הבניין שבו פועל מעון פינקוס, נבנה בשנת 1966 ושימש כמעון לקליטת עולים חדשים. עם השנים הפך המבנה להוסטל לשיכון קשישים, ומאז מהווה המבנה את אחד מסמלי שכונת "רמת יוסף" שקלטה עולים רבים בשנות ה-60. על כן גם הוחלט לכלול את המבנה ברשימת המבנים המיועדים לשימור. הקשישים שמתגוררים במבנה הוותיק ימשיכו להתגורר בו בזמן ביצוע העבודות ויקבלו בתמורה הטבות שכוללות הנחה בשכר הדירה המשולם. בוועדה המחוזית רואים חשיבות בתוכנית בשל מיקום המבנה בטבורה של בת ים, והגדלת היצע היחידות שהביקוש להם מצד קשישים זכאי הדיור הציבורי בעיר גבוה.

עמיגור מנהלת כאמור 11 אלף דירות דיור ציבורי, ו-6,500 דירות ב-70 בתי גיל זהב לקשישים. מרבית הדירות שמנהלת החברה מצויות בפריפריה, אך כיום מקימה החברה על קרקעות של הסוכנות היהודית מספר פרויקטים באזורי ביקוש, לרבות בדרך השלום פינת הטייסים בתל אביב, בקריית אונו, בנתניה ובהרצליה.

ביחידות המיועדות לגיל השלישי של עמיגור, מתגוררים קשישים זכאי הדיור הציבורי וזכאים מטעם משרד הקליטה והעלייה. המחיר שהם משלמים הוא מחיר מופחת, עד 9% מהכנסותיהם. כלומר, אם הקשיש מקבל דמי ביטוח לאומי בגובה 300 שקל, הוא ישלם לעמיגור 270 שקל דמי שכירות חודשיים למגורים בבתי גיל הזהב של החברה. מדובר בדירות בשטח 30-40 מ"ר המיועדות לקשישים זכאים עצמאיים במבנים שבהם ניתנים שירותים מינימאליים לאוכלוסיה זו.

המגדל של עמיגור/  הדמיה: אדריכל זייברט
 המגדל של עמיגור/ הדמיה: אדריכל זייברט

"תור של מאות קשישים"

בוועדה המחוזית סבורים כי יש להחזיר את הבתים המיועדים לקשישים למרכזי הערים. "הוועדה המחוזית רואה חשיבות חברתית בתוכניות שנותנות מתן מענה עבור בני הגיל השלישי", מסרה יו"ר הוועדה המחוזית לתנכון ובנייה תל אביב דניאלה פוסק. "תוכנית זו תואמת את מדיניות התכנון שדוגלת בהחזרת הפרויקטים של הדיור המוגן לתוך מרכזי הערים כדי לחזק את הקשר של בני הגיל השלישי עם העיר. כמו כן, התוכנית תתרום בחידושו של רחוב יוספטל באמצעות שדרה רחבה להולכי רגל לאורך, ועל ידי יצירת כיכר עירונית מצדו המערבי של המבנה, אליה תופנה חזית מסחרית פעילה".

"קיים תור של מאות קשישים זכאי דיור ציבורי, שממתינים לדירות בבת ים, חלקם ניצולי שואה. והתוכנית תסייע להפחית את התור עבור זכאים שהם עצמאיים", מסר מנכ"ל עמיגור יובל פרנקל. "בזמן הבנייה נפחית את דמי השכירות במבנה ב-50%. חשוב להדגיש שתינתן עדיפות לזכאים תושבי בת ים להתגורר במבנה החדש. אנחנו בוחנים כיום את האפשרות להעתיק את משרדי החברה לבת ים, אך טרם התקבלה החלטה בעניין".

פרנקל הוסיף כי משרד הבינוי והשיכון מממן את מימוש התוכנית בכ-200 אלף שקל, ולאחר מכן יתרום גם בסבסוד שכר הדירה לזכאים שיתגוררו במבנה. את יתרת הסכום מממנת הסוכנות היהודית באמצעות תרומות.