בנק הפועלים בוחן תוכנית להאצת סגירת עשרות סניפים

זאת לאחר שבשנתיים האחרונות הבנק מיתן משמעותית את קצב הסגירה, בעוד שלאומי המשיך בסגירת סניפים מואצת

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

אחרי שנתיים של רגיעה והתמתנות בסגירת הסניפים, בנק הפועלים בוחן בימים אלה התנעת תוכנית חדשה בנושא. ל"גלובס" נודע כי נבחנת האפשרות לסגור עשרות סניפים בשנים הקרובות. התוכנית הסופית תגובש במסגרת הדיונים האסטרטגיים של הבנק שיחלו ברבעון האחרון של השנה. 

מבנק הפועלים נמסר: "בימים אלה מתחילה הנהלת הבנק בדיונים לגיבוש האסטרטגיה העתידית של הבנק. בין היתר יובאו לדיון במסגרתן סוגיות המבנה העתידי של הבנק ופריסת רשת הסניפים העתידית".

בנק הפועלים הוא הבנק הגדול בישראל עם פריסת הסניפים הגדולה ביותר הכוללת 226 סניפים (לעומת 275 סניפים בסוף שנת 2012). פועלים היה הראשון שהחל בתהליך התייעלות של מיזוג וסגירת סניפים לפני קרוב לעשור. בשיאו של המהלך סגר הבנק למעלה מ-10 סניפים בשנה. לפני כשנתיים החליטו בפועלים להוריד הילוך בנושא סגירת הסניפים. מספר הסניפים של הבנק ירד בשנת 2017 ב-5 בלבד, ולפי הערכות גם השנה תירשם ירידה מינורית. כל זאת בזמן שהמתחרה המרכזי שלו, בנק לאומי, ממשיך במדיניות אגרסיבית של התייעלות וסגירת סניפים: בשנת 2017 סגר לאומי 15 סניפים. כיום יש ללאומי 181 סניפים, כ-20% פחות לעומת פועלים. 

מספר-סניפי-הבנקים-שנסגרו
 מספר-סניפי-הבנקים-שנסגרו

כעת נראה שבפועלים, בניהולו של אריק פינטו, חושבים שיש מקום להתניע מחדש תהליך משמעותי יותר של סגירת סניפים לקראת השנים הקרובות. אלא שכיום תהליך סגירת סניף אינו פשוט כמו בעבר.
על רקע תלונות רבות מצד לקוחות על חוסר הנוחות שנגרם להם בעקבות סגירת הסניפים, הכנסת התערבה בנושא לפני כשנתיים וביצעה שינוי בחקיקה, ולפיו על בנק ישראל לאשר כל סגירה של סניף. כתנאי לאישור הסגירה בנק ישראל דורש כי במידת הצורך יועמדו ללקוחות פתרונות חלופיים לסניף.

על רקע זה בנק לאומי החליט בשנה האחרונה להקים מעין תחנות דיגיטליות במקום כל סניף שהוא סוגר. מדובר במתחם המזכיר את המבואה הקיימת בכניסה לרבים מהסניפים המסורתיים. התחנות כוללות כספומטים ומכונות לשימוש עצמי, ועלות התפעול שלהן נמוכה משמעותית לעומת החזקה של סניף. יהיה מעניין לראות האם בפועלים יפתחו פתרון דומה על מנת לקבל יותר בקלות אישור לסגירת סניפים.

מתחילת שנת 2012 נסגרו כ=270 סניפים ושלוחות של הבנקים בישראל. עיקר סגירות הסניפים היו במרכז הארץ - 60% מהסניפים שנסגרו היו באזור זה ויותר ממחציתם היו בת"א. מגמת סגירת הסניפים הלכה והתעצמה לאורך השנים, ושיאה היה בשנת 2016 שבה נסגרו קרוב ל-70 סניפים. מאז המגמה התמתנה: אשתקד נסגרו 46 סניפים, ומתחילת שנת 2018 נסגרו לפי הערכות כ-15 סניפים בלבד, כאשר הבנק המוביל הוא כאמור לאומי. בבנקים מעריכים שבשנת 2018 ייסגרו בסביבות 30 סניפים, ומציינים כי כיום מתמקדת בהתייעלות בתוך הסניפים - הקטנת שטחים וסגירת עמדות טלרים.

הבנקים סוגרים סניפים על רקע המעבר לביצוע פעולות בערוצים הדיגיטליים, והרצון להתייעל ולשפר את שיעורי הרווחיות. השנה פרסם בנק ישראל נתונים לפיהם לראשונה בוצעו יותר פעולות בערוצים הדיגיטליים מאשר בסניפים, מה שמהווה רוח גבית לתהליך סגירת הסניפים. מזרחי טפחות הוא הבנק היחיד שנוקט במדיניות הפוכה, ודווקא מרחיב את פריסת הסניפים שלו. במזרחי מתכוונים להגיע לפריסה של 200 סניפים בשנים הקרובות (כולל בנק יהב שבבעלותו), כך שהבנק צפוי להפוך בקרוב לשני בגודלו מבחינת מספר הסניפים, ובפער הולך ומצטמצם מול פועלים שמתכנן לסגור סניפים.

מלבד חיסכון בעלויות, הבנקים גם נהנים לא אחת מרווחים כתוצאה ממכירת שטחי הנדל"ן של הסניפים. כך למשל, אתמול פורסם ב"גלובס" כי לאומי צפוי למכור את הסניף הנמצא בדיזנגוף סנטר בת"א בסכום המוערך בכ=20 מיליון שקל. דיסקונט מוכר בימים אלה את הסניף שסגר בשכונת התקווה בת"א, ולפי הערכות שווי הנכס עומד על כ=10 מיליון שקל. יחד עם זאת, במרבית הבנקים מציינים כי בתקופה הקרובה לא צפויים רווחים דרמטיים ממימוש נדל"ן כמו אלה שהם רשמו בשנים האחרונות.