ניתוח אופטימי: מדד ת"א 35 לא אמר את המילה האחרונה

המדד המרכזי של בורסת תל אביב, שמצביע על התחזקות הכלכלה הישראלית, התחיל לעלות כבר באפריל בעקבות המגמות בחו"ל, ובעיקר התחזקות הדולר מול השקל • כל עוד רצף השיאים במדד נמשך, כשהוא ברמה של יותר מ-1,550 נקודות, אפשרות לצפות שיירשמו בו שיאים נוספים

בורסת תל אביב  / צילום: רויטרס - Baz Ratner
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס - Baz Ratner

לאור העלייה, המפתיעה בעיניי, בדירוג מדינת ישראל, היה הגיוני לבחון את מצבו הטכני של מדד המניות העיקרי שלנו - מדד ת"א 35. מדוע עיקרי? ציינתי זאת בעבר, אבל לקוראים החדשים אזכיר רק שני דברים מהותיים המתקיימים במדד ת"א 35 , ולא במדדי מניות כלליים אחרים.

ראשית, הוא מייצג את 35 החברות הגדולות במשק, ובצורה די מגוונת, וזה אומר שאם יש אמנם הצלחה יתרה בכלכלה שלנו, אנו אמורים לראות זאת ברווחיות של אותן החברות ממש, ועל ידי השלכה של זמן ופסיכולוגיה, במניותיהן. כמו כן, נזכיר שעל בסיס מדד מניות זה נמצא שוק הנגזרים הפעיל הגדול ביותר במדינה. יש האומרים היחיד, כששוק הנגזרים על הדולר-שקל משתרך אחריו מרחוק.

הקשר הפיננסי הזה, בין שוק מניות המייצג רוחב כלכלי לשוק של אופציות המשקפות את הצד הספקולטיבי (ומגדר-סיכונים), הופך את המדד שלפנינו לנכס הפיננסי המייצג והחשוב. וכך, לפניכם, גרף יומי של המדד, שנה אחורה.

השינוי במדד
 השינוי במדד

ביחס לגרף, נאמר שהמדד עצמו הוא הקו הכחול הכהה, כשהוא נמצא בתוך שלוש עקומות המייצרות את מה שנקרא "רצועות בולינגר". העקומה האמצעית, בצבע תכלת, הוא הממוצע הנע 20 יום של המדד. הרצועות העוטפות, בצבע סגול ואפור, מהוות נגזרת של 2 סטיות תקן מאותו ממוצע נע.

ומה אנו רואים? מאז אפריל השנה אנו עדים לבנייתה של מגמה עולה רשמית קלאסית למדי, הבנויה משיאים ושפלים עולים בהתאמה, אבל נהנית מעוצמה ומומנטום גדול. כמו כן, ניתן להבחין בבירור שהיו במהלך העולה הזה שתי תקופות של "עיכול" אופקי (מלבנים ירוקים), כשאלמנט טכני זה מקנה חיוביות יתרה לאותה מגמה עולה, כי לא ראינו במקום הדשדושים האלו תיקונים טכניים יורדים.

אלה האחרונים יכלו להיות חזרה מטה של בין שליש ושני שלישים מהמהלך העולה הקודם, וזה היה לגיטימי לחלוטין. כאמור, במקום זאת, קיבלנו תנועה אופקית המציגה אי-יכולת של המוכרים להיות בשליטה, גם כשהגיע הזמן למימוש רווחים קצר.

ולבסוף, באחרונה נפרץ אזור ההתנגדות ההיסטורי החשוב סביב 1,550 נקודות, המוצג בגרף על ידי המלבן השחור. עובדה טכנית זו מוסיפה עוד נדבך של הבנה שלפנינו מהלך עם ביטחון עצמי גבוה מאוד מצד הקונים, ואופטימיות יתרה כלפי המהלך העולה.

האם באפריל ידעו שהולכת להיות עלייה בדירוג, ועל אותו בסיס התחיל המדד לעלות? בוודאי שלא. שני הגורמים שהשפיעו, לדעתי, היו המגמות בחו"ל ובמיוחד השינוי הדרמטי (לטובה) של הדולר המקומי שלנו מול השקל. ואולם, אין ספק שהבשורה המשמחת לא מזיקה גם היא להמשך ביסוס אמיתי למשהו שנראה עד כה כתנועת מחיר טכנית.

בכל אופן, כל עוד רצף השיאים והשפלים העולים ממשיך להתקיים, ובמיוחד כשהמדד ימשיך לשמור על עצמו מעל סביבת 1,550 נקודות, אני חושב שאנו חייבים לתת לו את אמוננו שמטרתו להגיע לשיאים מינוריים נוספים, ואולי אף להגיע לשיאים של כל הזמנים, עם תיקונים בדרך, כמובן.

■ הכותב הוא מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. כל האמור בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ השקעות או המלצה לפעולה ואין בו כל אלמנט המביא בחשבון את הנתונים של הקורא או מתחשב בצרכים הייחודיים לו. כל קבלת החלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב, היא על אחריותו של הקורא או המשתמש בלבד