החוק "להסתרת סיגריות" מחזק את השוק השחור שמממן טרור

מהפכה שתציל חיי אדם? לאורך כל הדיונים כל מי שהציג דעה קצת שונה מהקונצנזוס מיד קוטלג כמי שמשרת את חברות הטבק, משוחד על-ידן ועוד ועוד

ח"כ איתן כבל / שלומי יוסף
ח"כ איתן כבל / שלומי יוסף

"אני מוביל מהפכה שתציל חיי אדם, וכל מי שינסה לעצור אותנו הוא אויב של אזרחי ישראל, כי העישון הוא אויב מספר אחת של האנושות", כך אמר ח"כ איתן כבל, עם האישור בקריאה ראשונה של הצעת החוק שלו ושל ח"כ יהודה גליק לאסור פרסום של מוצרי עישון ולהטיל הגבלות חמורות על מכירתן לצרכן, כולל הגבלה מעשית של שיווק הסיגריה האלקטרונית ג'ול בארץ.

הצעת החוק נתמכה על-ידי משרד הבריאות וארגוני בריאות שונים וכמובן התקבלה במחיאות כפיים סוערות בעיתונות. ככל שהתקדמו הדיונים על החוק, גם הנוסחים של חלק מהסעיפים הוחמרו, כמיטב הפופוליזם החקיקתי של ישראל. ח"כ כבל ידוע בפומפוזיות שלו וביכולתו למתוח את הפופוליזם עד הקצה.

מהפכה שתציל חיי אדם? לא הגזים? כל מי שחושב אחרת ממנו, קצת אחרת, הוא אויב של אזרחי מדינת ישראל? זו לא הסתה? ובכלל, לאורך כל הדיונים כל מי שהציג דעה קצת שונה מהקונצנזוס מיד קוטלג כמי שמשרת את חברות הטבק, משוחד על-ידן ועוד ועוד. זו בדיוק אווירת ההסתה שח"כ כבל מסתייג ממנה בתחומים אחרים, כשנוח לו.

אני מסופק מאוד אם החוק והמהפכה שח"כ כבל הוביל לדבריו תציל חיי אדם. העובדה שהחוק אוסר על הצגת סיגריות בחנויות בהן מוכרים מוצרים נוספים - למשל, קיוסקים - ומאפשר הצגתן רק בחנויות ייעודיות, לא תפחית את מספר המעשנים ולא תציל חיי אדם. המחשבה שאפשר להסתיר סיגריות בקיוסקים או לאכוף את החוק הזה, נראית לי לא ישימה. אבל נניח שזה ישים, ונניח שתהיה אכיפה, ח"כ כבל חייב להבין שניסיון להסתיר מוצרים לא בריאותיים עלול רק להגדיל את היקפי השוק השחור בהם.

כבר כיום יש שוק שחור נרחב למוצרי טבק, ולפי הערכות בתעשייה, התופעה של סחר בלתי חוקי של טבק הולכת וגדלה בקצב של 10% בשנה, בעיקר לאור אכיפה קלה יחסית. לפי ההערכות, עד כ-20% מתעשיית הטבק בישראל היא שוק שחור של סחורות מוברחות, שגורמות לתקציב המדינה נזק של כ-1.5 מיליארד שקל לפחות בשנה.

מדובר במגוון של הברחות: הברחת טבק וסיגריות מהרשות הפלסטינית לישראל, הברחת סיגריות מאורגנת בעיקר מאוקראינה, רוסיה וירדן והכנסת פאקטים של סיגריות מעל המכסה המותרת לטובת מכירה אקראית בשווקים או באינטרנט.

בנוסף, יש בישראל סחר בטבק לגלגול וכן בסיגריות מתוצרת מקומית, אשר מיוצרים במפעלים פיראטיים קטנים ומשווקים לעתים כטבק וכסיגריות נטולי מותג ולעתים תחת שם מותג מזויף. כמובן שהזמינות של המוצרים ומחירם הזול מאוד "מושכים" בעיקר אוכלוסיות חלשות ובני נוער אשר מתנסים בעישון לראשונה.

ההברחות מתבצעות דרך נמלי הים והאוויר, אך מרבית הטבק מוברח לישראל מהרשות הפלסטינית דרך מעברים יבשתיים מוסדרים וגם דרך מעברים שאינם מהווים נקודת מעבר רשמיות בין ישראל לרשות הפלסטינית. חמור מכך, היקפי ההברחות הענקיים מפרנסים גורמי טרור ומשפחות פשיעה בישראל, ומשרד הבריאות הודה בכך בפה מלא: "הסחר הלא חוקי בטבק מהווה דרך מימון חשובה לארגון החיזבאללה, למשפחות פשע וכן משמש להלבנת הון", נכתב בדוחות המשרד לשנים 2016 ו-2017.

עניין בולט נוסף בחוק הוא ניתוק פרסומי בין חברות הסיגריות לבין לקוחותיהם, לבד מערוץ פרסומי באמצעות העיתונות המודפסת ואיסור מעשי "לתקשר" עם לקוחות קיימים על מוצרים תחליפיים. למה עיתונות מודפסת כן וערוצים אחרים לא? כי התפוצה של העיתונות המודפסת נמצאת בדעיכה, ולכן היא צריכה את הכסף של חברות הטבק.

וזו בדיוק הדו-פרצופיות: אפשר, מעל דפי העיתונות, לתקוף את חברות הסיגריות בחמת זעם על כך שהן מוכרות מוצרים שהורגים אנשים, על גדודי הלוביסטים שלהן, על הלחצים שהם מפעילים על הרגולטורים - ואחרי כל זה, לקבל מקצת הכסף שהן עושות מכל המעשים הרעים האלה בדמות פרסומות. איזו צביעות.