צלבי קרס ומלאניה טראמפ: 10 עובדות שלא ידעתם על זארה

מה הקשר בין המייסד העשיר בעולם, צלבי קרס ומלאניה טראמפ?

זארה/ צילום: shutterstock
זארה/ צילום: shutterstock

1. באוגוסט 2017 הוכרז מייסד רשת זארה, אמנסטו אורטגה, כאיש העשיר בעולם, לפי דירוג "פורבס", והדיח את ביל גייטס מהמקום הראשון. הונו של אורטגה נאמד ב-85 מיליארד דולר. 

2. חנות זארה הראשונה נפתחה ב-1975 בקורונה שבספרד. ב-1988 נפתחה החנות הראשונה של זארה מחוץ לספרד (בפורטוגל); ושנה לאחר מכן נפתחה החנות הראשונה בארה"ב. 

3. השם המקורי של זארה היה "זורבה" (zorba), והוא שונה ל"זארה" משום ש"זורבה" היה שמו של בר מקומי בקורונה. 

4. חברת אינדיטקס הונפקה ב-2001 בשווי של 103 מיליארד דולר. אורטגה נותר עם 59% מהרשת; שני ילדיו ואשתו הראשונה מחזיקים ב-6%.

5. המלאים בחנויות זארה מתחלפים בתדירות של פעמיים בשבוע, ולפי הנחיית אורטגה, אספקת המוצרים לחנויות חייבת להיעשות בתוך 48 שעות. אורטגה מדווח ברמה יומית על מצב המלאים בחנויות ועל העדפות הצרכנים.

6. זארה שילמה סכום-עתק של 324 מיליון דולר לטובת שטח שיהפוך לחנות בשדרה החמישית (מספר 666) בניו-יורק.

7. אורטגה בן ה-82 נוהג לשתות בכל בוקר קפה באותו בית קפה ולאכול צהריים במזנון של החברה בקורונה שבספרד. 

מייסד רשת זארה, אמנסטו אורטגה / צילום: רויטרס
 מייסד רשת זארה, אמנסטו אורטגה / צילום: רויטרס

8. ב-2007 הסירה זארה מהמדפים תיקים שעליהם הוטבע צלב קרס. לטענת החברה, מדובר היה בסמל ההודי "סווסטיקה" ולא בצלב קרס, אולם לאור דרישות הצרכנים התיקים הוסרו מהמדף. ב-2014 הסירה זארה מהמדפים גם אלפי חולצות שהזכירו מדי יהודים בתקופת השואה. החולצות עם הדפס פסים בשחור-לבן עוטרו בכוכב צהוב, שלפי החברה נלקח מדמות השריף בסרטי מערבון. 

9. המחסן של זארה משתרע על שטח של 5 מיליון מ"ר. 

10. ביוני האחרון עוררה מלאניה טראמפ, הגברת הראשונה של ארה"ב, סערה כלבשה למפגש עם ילדי מהגרים בטקסס מעיל של זארה שעליו הכיתוב: "!?I really don’t care, do u?" ֹ("באמת שלא אכפת לי, לך אכפת?"). 

מלאניה טראמפ והמעיל של זארה / צילום: רויטרס
 מלאניה טראמפ והמעיל של זארה / צילום: רויטרס