מאסק לעובדיו: שוקל למחוק את טסלה מהמסחר; המניה זינקה

כחצי שעה לפני תום המסחר, אילון מאסק שלח הודעה לעובדי החברה בה הוא הרחיב על הציוץ המקורי שלו, בו הוא כתב שהוא שוקל להוציא את טסלה מהמסחר בארה"ב

אילון מאסק.  / צילום: לוסי ניקולסון, רויטרס
אילון מאסק. / צילום: לוסי ניקולסון, רויטרס

אמש מייסד, בעל השליטה ומנכ"ל טסלה, אילון מאסק, פרסם בחשבון הטוויטר הפרטי שלו ציוץ לפיו הוא שוקל להוציא את טסלה מהמסחר בבורסת נאסד"ק לפי שווי של 420 דולר למניה (כשהמסחר אמש נע סביב 370 דולר למניה לפני פרסום נשוא ידיעה זו).

עם פרסום ההודעה המניה עלתה, ולאחר מכן ירדה מעט משום שאף גורם מחברת טסלה לא הגיב לשאלות התקשורת האמריקאית. על כן, ככל שהזמן עבר השיח ברשתות החברתיות ובתקשורת נהיה יותר סקפטי בכל הקשור לציוצו של מאסק.

עם זאת, כחצי שעה לפני תום המסחר, אילון מאסק שלח הודעה לעובדי החברה בה הוא הרחיב.

"ראשית, אני רוצה לציין שהחלטה סופית טרם התקבלה, אך ההיגיון שמאחורי הצעדים האלו הוא הרצון לייצר סביבת פעילות אידאלית לטסלה", כך פתח מאסק את ההודעה שכתב לעובדיו. לטענתו, כחברה ציבורית טסלה כפופה להוראות שעשויות להפריע לפעילות השוטפת של החברה וכן להיות כפופה לדיווח רבעוני שעשוי להכניס ללחץ את הנהלת החברה, באשר היא נמדדת כל שלושה חודשים מחדש. מאסק ציין סיבה נוספת להוצאת החברה מהמסחר והיא השורטיסטים, הלא הם אלו שמשקיעים כנגד המניה (באופציית שורט), אשר לדבריו יש להם אינטרס שהמניה תרד ו"לכן הם תוקפים את החברה". 

לאחר שפרס את ההיגיון עבר מאסק לדבר על הרעיון שהם שוקלים. הרעיון הוא להציע לכל אחד מבעלי המניות למכור את המניה שבבעלותו עבור 420 דולר, כ-20% פרמיה על מחיר השוק. אם יחליטו בעלי המניות לא למכור אותן, הם יוכלו להישאר כאלו רק בחברה שהיא פרטית ולא ציבורית. אחת האפשרויות לכך, אמר מאסק באחד מהציוצים שלו אמש, היא מודל של קרן מיוחדת, כפי שמאסק כבר עושה עם חברה אחרת בשליטתו, SpaceX. 

יש לראות את הפרסום מאמש בקונטקסט רחב. טסלה ככלל, ואילון מאסק בפרט נמצאים תחת ביקורת כמעט בלתי פוסקת מצד משקיעים ומצד התקשורת בשנה האחרונה. מאסק נהג באלימות מילולית כלפי אנליסטים בשיחות הוועידה הקודמות של החברה (עליה התנצל מאוחר יותר), וכן ואף נהוג בחצי בוז לידיעות על הרוג שמת כתוצאה מנהיגה ברכב טסלה שנשרף בעת הנהיגה כשצייץ: "כל דבר טוב יותר עם אש".

הביקורת נגד החברה ברובה עניינת ועוסקת בכך שטסלה לא מצליחה לעמוד ביעדים שהיא מציבה לעצמה, וכן שהיא נסחרת במחירים גבוהים מאוד בהינתן העובדה שהיא מפסידה כסף, שורפת מזומנים בקצב מסחרר, וזאת בעת שחברות רכב אחרות ורווחיות נסחרות בשווי נמוך יותר. החברה ואילון נמצאים במוקד של ביקורת ציבורית, הן מבחינת יחסי ציבור והן מבחינת פעילות החברה, וייתכן שהם היו רוצים לוותר על הביקורת הזאת באמצעות הפיכת החברה לפרטית.