תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

דורון ארבלי ישמש יועץ בכיר לטוגדר - פלטפורמה למימון המונים

ארבלי, מבכירי יועצי המס בישראל, שימש בעבר כמנהל רשות המסים לשעבר וכמנכ"ל בנק הדואר • טוגדר היא פלטפורמת מימון ההמונים מבוסס הון מניות, שתציע לציבור השקעות במגוון מיזמים, לרוב בתחום ההיי-טק

דורון ארבלי / צילום: שלומי יוסף
דורון ארבלי / צילום: שלומי יוסף

דורון ארבלי, מנהל רשות המסים לשעבר ולשעבר מנכ"ל בנק הדואר, מצטרף כיועץ בכיר לפלטפורמת מימון ההמונים מבוסס הון מניות "טוגדר". טוגדר, אשר תציע לציבור השקעות במגוון מיזמים, לרוב בתחום ההיי-טק, השיקה את פעילותה בימים אלה לאחר שקיבלה את רישיון רשות ניירות ערך.

ארבלי, מבכירי יועצי המס בישראל, יצטרף ל-Advisory Board של טוגדר, שכבר כולל כמה שמות מוכרים בעולם העסקים המקומי, בהם האלוף במיל' עוזי מוסקוביץ, לשעבר ראש אגף התקשוב; עו"ד (דר') נמרוד קוזלובסקי ועו"ד אפרת צור, אשר יילוו את החברה מטעם משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן; רו"ח איריס שטרק, חברת הוועדה הממשלתית למינוי בכירים, אשר כיהנה בעבר כיו"ר נמל אשדוד; פרופ' אהוד רענני, מנהל מערך ניתוחי הלב במרכז הרפואי שיבא בתל-השומר; ודורון ליבשטיין, לשעבר סמנכ"ל בכיר במיקרוסופט אירופה.

ארבלי כיהן כמנהל רשות המסים בשנים 2011-2013, אך קודם למינויו לתפקיד עבד ברשות המסים כ-26 שנים. בין היתר, לאורך השנים הוא מילא שורה של תפקידים בכירים במכס, ובהם חוקר באגף המכס ומע"מ (היום חטיבת החקירות), ראש מדור חקירות, ראש מדור מודיעין, סגן מנהל המחלקה, נציג המכס בבריסל, מנהל המחלקה, סמנכ"ל בכיר לחקירות ולמודיעין ולבסוף ראש מינהל המכס, תפקיד שאליו חזר לאחר שסיים את תקופת כהונתו כמנהל רשות המסים. בנובמבר 2013 פרש ארבלי מתפקידו כמנהל הרשות, אז נכנס לתקופת צינון בת שנה.

לאחר סיום תקופת הצינון, מונה ארבלי למנכ"ל בנק הדואר, אך לאחר שנה וחצי בלבד בתפקיד, ביולי אשתקד, הודיע על התפטרותו על רקע גרירת הרגליים בהפרדת בנק הדואר מחברת הדואר והפיכתו לבנק אמיתי.

כעת משמש ארבלי כיועץ מס בכיר וכן פעיל בתחום הסטארט-אפים, וכן נכנס, כאמור, לזירת מימון ההמונים בטוגדר, שכאמור מתחילה כעת את פעילותה על רקע קבלת רישיון מרשות ניירות ערך. הרישיון שקיבלה טוגדר מבוסס על תקנות שאישרה הרשות בחודש מרץ אשתקד, ומאפשרות לפלטפורמות מימון מפוקחות להציע לציבור הרחב השקעות במיזמים שונים, בסכומים שאינם גבוהים, בתמורה להון מניות. זאת, בשונה מההשקעות המוצעות באתרים כגון הד-סטארט, קיקסטארטר ואינדיגוגו המקנים מוצר כזה או אחר בתמורה להשקעה.

במסגרת תפקידו בטוגדר, ייפגש ארבלי, יחד עם חברים נוספים ב-Advisory Board, עם חברות אשר יהיו מעוניינות לגייס באמצעות הפלטפורמה ובמסגרת זו תבחן את התאמתן לגיוס המונים. בהתאם לכללי רשות ניירות ערך, כל מיזם יצטרך להציג לציבור נתונים בסיסיים אודות החברה, פעילותה, הצוות הפעיל בה וכו', אך הפלטפורמה לא תבצע בדיקות נאותות מלאה למיזמים, כאשר תפקידה יהיה "לסנן" מיזמים שאינם מתאימים לגיוס ולהצביע על כאלה שהם בעלי פוטנציאל. כאן נכנס תפקיד ה-Advisory Board כגורם מייעץ וממליץ.

טוגדר הוקמה על-ידי קבוצת יזמים בעלי רקע בתחום ההיי-טק, הפיננסים והשיווק. רו"ח שוקי כהן-שרת, ממייסדי החברה ויו"ר הדירקטוריון, מתמחה בתחום הפיננסים וההיי-טק ואף לקח חלק בגיבוש התקנות למימון ההמונים. בעבר, ניהל כהן-שרת את קבוצת החממות מעין ונצ'רס אשר עסקה בהשקעות בהיי-טק; אלעד שמש, המשמש גם כמנכ"ל החברה הינו מתמחה באסטרטגיה ופיננסים בתחום ההשקעות, וליווה בשנים האחרונות שורה ארוכה של גיוסי הון למיזמים בארץ ובחו"ל; לירן פלג, דירקטור וממייסדי החברה, שותף בכיר באחת החברות המובילות בשוק בתחום שירותי מסחר בשוק ההון; וליאור אלקן, מנהל השקעות טכנולוגי בכיר, יוצא קרן ההון סיכון גלילות קפיטל. כמנהל שיווק ופיתוח עסקי משמש אלון אוסטרוביצקי אשר בתפקידו האחרון ניהל מערכי גיוסי הון בעולמות החדשנות והנדל"ן באירופה.

ארבלי מסביר כי החליט להצטרף לטוגדר, בין היתר על רקע העובדה ש"טוגדר עונים על 3 אספקטים החשובים ביותר בכל השקעה: רעיון טוב, צוות טוב ושוק טוב", ומספר כי הוא עצמו שותף בכמה סטארט-אפים, ולכן "מכיר את דרך החתחתים שיזמים עוברים, עד שרוכשים את אמון המשקיע, ועד שהוא מבין את המיזם. זה לא פשוט. לכן אני חושב שהרעיון של השקעות המונים עושה הרבה שכל. זו דרך טובה לעזור למיזם ולממש את הפוטנציאל. אני מסתכל לא רק על צד החברה אלא גם על צד המשקיע. כששומעים על אקזיטים, אפילו בינוניים, והאזרח אומר 'למה לא ידעתי ולא הייתי חלק?', אז עכשיו יש הזדמנות לקחת חלק באותו רעיון וחלום".

על הסיכויים, כמו גם הסיכונים, שנפתחים כעת לציבור, הוסיף ארבלי: "אם לפני מספר שנים היו מציעים לכל אדם בר-דעת להיות חלק מ-WAZE בפורמט של השקעות המונים, האם היה מוכן לקחת את הסיכון? כנראה שכן - וזה כל הסיפור".

הטיפ של ארבלי לזהות השקעה נבונה הוא ש"לא כל מיזם מתאים להשקעות המונים, אבל זו הדרך הכי טובה לגייס היום כסף. זה win-win לכל הצדדים. השקעה בבסיסה תלויה ברעיון טוב, בצוות טוב ובשוק טוב. אני חושב שפלטפורמת טוגדר לא רק בוחנת את הפרמטרים הללו, אלא גם עונה עליהם בעצמה. הרעיון שהם מקדמים, האופן שבו הם עושים את זה והחברות שהם מגייסים, שנמצאות בשלב מאוד מסוים".

"יזמים יכולים לבוא עם רעיון טוב מאוד אבל לא בהכרח יודעים איך להוביל אותו ולא יודעים את הדרך, או שיודעים את הדרך אבל מתקשים להגיע לשם - גם במישור המקצועי וגם בהיבט הניהולי והפיננסי", אומר ארבלי ומוסיף כי "כל מיזם שיעמוד בדרישות הפלטפורמה ויחל בגיוס מהציבור יזכה פעמיים - פעם אחת הוא יזכה במימון שהוא צריך ובהצבעת האמון של הציבור, ובפעם השנייה הוא יזכה למנטורינג ולתמיכת צוות של אנשי מקצוע".

לכל כתבות המדור השקעות המונים>>