הביקורת עזרה: הקלות לנבחנים הבאים ללשכת עורכי הדין

בתום ישיבה בהשתתפות שרת המשפטים שקד, יו"ר הוועדה הבוחנת של הלשכה השופט שאול שוחט, יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה ונציגי הנבחנים הוחלט על מתן הקלות בבחינות הבאות • הוועדה החליטה לפסול שתי שאלות נוספות במבחנים האחרונים, ושיעור העוברים עלה ל-38%

איילת שקד
איילת שקד

בשורה משמחת לנבחנים העתידיים במבחני ההסמכה ללשכת עורכי הדין: לאחר שבשני המועדים האחרונים שהתקיימו לבחינות ההסמכה ללשכה, נמדד שיעור נכשלים גבוה באופן יוצא דופן, אשר דרש את התערבות בית המשפט העליון, שהורה על פסילת מספר שאלות, נראה שהביקורת ומחאת הנבחנים שנכשלו מתחילה להשפיע ומביאה לתוצאות בשטח, גם אם אלה, יורגשו במועד הבחינה הבאה ולא בדיעבד.

בישיבה שהתקיימה היום (ד') בהשתתפות שרת המשפטים איילת שקד, יו"ר הוועדה הבוחנת השופט שאול שוחט ויו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נוה, ובעקבות שיחה שקיימה השרה עם נציגי הנבחנים, הוחלט כי יינתנו מספר הקלות לנבחנים החל מהבחינה הבאה.

עוד נודע במסגרת הישיבה וזו כבר בשורה טובה לנבחני בחינת הקיץ האחרונה (מועד יוני), כי הוועדה הבוחנת של לשכת עורכי הדין עדכנה את השרה שקד, כי נוכח ההשגות שהוגשו על ידי הנכשלים, הוחלט לפסול שתי שאלות נוספות, ובכך עלה שיעור העוברים הכללי מ-32% ל 38%.

לפי מידע שהגיע ל"גלובס" פרטים על פסילת שתי השאלות הנוספות יישלחו לנבחנים בשבוע הקרוב.

תוספת זמן וצמצום החקיקה עליה ייבחנו הסטודנטים

במסגרת הישיבה הוחלט כאמור על מתן הקלות לנבחנים מהבחינה הבאה: בין ההקלות עליהם סוכם, אפשר לציין כי תינתן תוספת זה של למעלה משעה בזמן הבחינה. תוספת זו תבוא לידי ביטוי בפרקים הנוגעים לדין המהותי (4 דק' לשאלה במקום 3 דק') ובפרק הדין הדיוני (2.5 דק' במקום 2 דק').

בנוסף, הוחלט כי תבוטל "גזירת השליש", הקובעת (נכון להיום), כי מלבד ציון מעבר של 65 בו נדרשים הנבחנים לעמוד, עליהם לענות נכון לפחות על שליש מהשאלות בכל פרק.

באופן זה נוצר מצב לפיו נבחנים יכלו לקבל ציון הגבוה יותר מהציון העובר (65), אך עדיין להיכשל בבחינה בשל שלא ענו נכונה לפחות על שליש מהשאלות בכל פרק. החל מהבחינה הבאה כאמור תבוטל "הגזירה" וכל נבחן שיקבל ציון מצטבר של יותר מ 65 יעבור את הבחינה.

הקלות נוספות שצפויות להינתן לנבחנים הם: צמצום רשימת החיקוקים לבחינה וחלוקת רשימת החיקוקים - לחלק הדיוני בנפרד ולחלק המהותי בנפרד.

בנוסף, הודיעה השרה שקד, כי תבחן את האפשרות להכניס בחינה בתום השנה ראשונה של לימודי המשפטים, באופן שהסטודנטים יוכלו לדעת כבר בתחילת לימודיהם האם הם יוכלו לשמש בתום מסלול הלימודים וההתמחות כעורכי דין או שימשיכו בלימודי משפטים לתואר אקדמי בלבד בידיעה שיסיימו כמשפטנים. השרה שקד תקים בחודש הקרוב ועדה ציבורית שכוללת את נציגי האקדמיה, נציגי הלשכה ונציגי הסטודנטים שיגישו המלצות בנושא. טרם הוחלט מי יאייש את הוועדה.

שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "אין זה סוד שמקצוע עריכת הדין מוצף. עם זאת בחינת ההסמכה צריכה להיות הוגנת ולבחון באופן אמיתי את הידע של המתמחים. דבר זה יושג באמצעות ההקלות עליהם סיכמנו. כמו כן על מנת למנוע עוגמת נפש לעתיד, בחינה בתום שנה א' מהווה פתרון אפשרי. משכך אפעל ליישמה בהתאם למסקנות הועדה".

לשכת עורכי הדין מסרה בתגובה: "הודעת משרד המשפטים ושרת המשפטים מדברת בעד עצמה ומפרטת את ההסכמות שהושגו על דעת כל הצדדים".

עו"ד אילן בומבך, המייצג חלק מהנבחנים שנכשלו בבחינת ההסמכה, מסר: "הסיכום בין השרה שקד ליו"ר הלשכה, מצביע על העובדה כי נפלו כשלים מהותיים במתכונת החדשה של בחינות ההסמכה. כבר בפס"ד שניתן בעתירה בתחילת 2018 הטיח בית המשפט העליון ביקורת קשה בלשכת עורכי הדין ולמרות זאת הלשכה בחרה גם בבחינות האחרונות להקשות על המתמחים באופן שאינו סביר.
הנבחנים בשני המועדים האחרונים היו שפני ניסיון. משמח לראות שגם הועדה הבוחנת השתכנעה באי הוגנות הבחינה אך הסעד המתגבש חייב לחול על כל מי שניגש במתכונת החדשה."