האם טורקיה תתאושש בלי סיוע של קרן המטבע הבינלאומית?

מתחילת השנה הנוכחית, סיפקה קרן המטבע 16 פעמים מימון למדינות שחובותיהן נסקו או שמטבעותיהן צללו • הלירה הטורקית איבדה מתחילת השנה קרוב ל-30% מערכה לעומת הדולר, אך ארדואן עדיין לא ביקש מהקרן סיוע • "אין דבר כזה קרן המטבע באג'נדה של טורקיה"

תומכי ארדואן חוגגים בכיכר טקסים באיסטנבול / צילום: רויטרס - Kemal Aslan
תומכי ארדואן חוגגים בכיכר טקסים באיסטנבול / צילום: רויטרס - Kemal Aslan

לנוכח צניחת המטבע הטורקי, חוששים המשקיעים שרשת הביטחון שבה נעשה שימוש רב כל כך לאחרונה - תוכנית סיוע החירום של קרן המטבע הבינלאומית - לא תהיה זמינה כדי לבלום את ההתרסקות. מתחילת השנה הנוכחית, סיפקה קרן המטבע מימון 16 פעמים למדינות שחובותיהן נסקו או שמטבעותיהן צללו. חבילת הסיוע האחרונה, ששווייה הגיע ל-50 מיליארד דולר, הוענקה לארגנטינה.

מתחילת השנה איבדה הלירה הטורקית קרוב ל-30% מערכה לעומת הדולר, והתשואות על האג"ח הטורקיות עולות במהירות, אך המשקיעים מפקפקים אם יסכים אי פעם נשיא טורקיה  רג'פ טאיפ ארדואן לתנאים המחמירים שדורשת קרן המטבע בתמורה להלוואותיה.

אתמול (ד') אמרה הקרן שטורקיה לא ביקשה ממנה סיוע. ייתכן שטורקיה לא תבקש אף פעם, אך עצם הרעיון שקרן המטבע נמצאת בתמונה עשוי לשמש בלם שמעכב את ירידת שווי המטבע והגידול בתשואות האג"ח של מדינות במצוקה. משקיעים רבים אינם רואים כעת כיצד תיווצר רשת ביטחון לטורקיה, וזה מגביר את הלחץ על אחד השווקים המתעוררים הגדולים בעולם.

"אני חושב שקשה להאמין שקרן המטבע תעזור לטורקיה, או שטורקיה תבקש עזרה מקרן המטבע במקרה של משבר במאזן התשלומים", אמר לוקה סיבני, מנהל השקעות בכיר ב-Epsilon SGR. "זה גורם נוסף לפגיעותה של טורקיה".

סכסוך הסחר משפיע על כולם

השווקים המתעוררים נתונים בלחץ אינטנסיבי כתוצאה מהתחזקות הדולר, העלאת הריבית בארה"ב וסכסוך הסחר המסלים. מצב זה הגביר את הלחץ על האג"ח והפזו הארגנטינים במועד מוקדם יותר השנה, אך ביוני ייצבה תוכנית הסיוע של קרן המטבע את השווקים הארגנטיניים.

באשר לטורקיה, המשקיעים חוששים שהשפעתו של ארדואן על המדיניות המוניטרית והכלכלית לאחר שניכס לעצמו את הזכות למנות את נגידי הבנק המרכזי והפך את חתנו לשר האוצר. משקיעים חוששים כי כוחו הגובר של ארדואן - שהתבטא בזכות שיעורי ריבית נמוכים יותר - תרתיע את הבנק המרכזי מנקיטת צעדים לריסון האינפלציה שהעפילה ביולי ל-15.85%.

טורקיה פגיעה במיוחד לירידה בערך המטבע שלך בגלל חובה החיצוני העצום. בסוף 2017 עמד החוב החיצוני של טורקיה על 53% מהתמ"ג - אחת מרמות החוב החיצוני הגבוהות ביותר במדינות השווקים המתעוררים, לדברי קרן המטבע. צניחת הלירה מייקרת עוד יותר את פירעון החוב החיצוני. בנוסף לכך, יותר טורקיה חייבת לפרוע יותר משליש חוב זה תוך 12 חודשים, ו-40% מהחוב הוא בריבית משתנה, ועליית הריבית מייקרת עוד יותר את פירעונו.

קרוב לוודאי שקרן המטבע מתייחסת לטורקיה באופן שונה מאוד מאשר לארגנטינה, לדברי אנליסטים. אחת הסיבות לכך שנשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, הצליח להשיג חבילת סיוע מהירה וגדולה היא שהוא נתפס כמנהיג שמנסה לשקם את המשמעת הכלכלית בארצו.

מאקרי כבר השיק תוכניות לקיצוץ ההוצאות ולריסון הגירעון הפיסקלי וגירעון החשבון השוטף של ארגנטינה - מסוג המהלכים שדורשת קרן המטבע בתמורה לחבילות הסיוע שלה.

כשארדואן נכנס לתפקיד ב-2003, כבר היתה לטורקיה תוכנית סיוע של הקרן שנחתמה שנתיים לפני כן, ושבמסגרתה קיבלה טורקיה הלוואות בשווי מיליארדי דולרים בתמורה ליישום דרישות הקרן לריסון פיסקלי ותקציבי.

למרות שתוכנית ההצלה נתפסה כמהלך שמשיב את הכלכלה הטורקית למסלול של צמיחה יציבה, המעיט ארדואן בעקביות בחשיבות תפקידה של קרן המטבע, ובמקום זאת ייחס את ההתאוששות לעצמו.

קרוב לוודאי שארדואן, שנבחר לתקופת כהונה נוספת בסוף יוני הודות להבטחתו לשים קץ לתלותה של טורקיה בכוחות חיצוניים, לא יבקש עזרה מקרן המטבע, להערכת אנליסטים. "אין דבר כזה - כמו קרן המטבע - באג'נדה של טורקיה", אמר אתמול (ד').

האם טראמפ יצביע בעד?

התנהלותו הלוחמנית של ארדואן כלפי מדינות אחרות עלולה גם היא לפגוע בטורקיה. תוכניות סיוע חירום טעונות את אישור מועצת המנהלים של קרן המטבע, שמורכבת מנציגי המדינות החברות בקרן, ולארה"ב יש את זכויות ההצבעה הרחבות ביותר. בשבוע שעבר הטילה וושינגטון סנקציות על שני שרי ממשלה טורקיים בתגובה למעצרו של איש דת אמריקאי בחשד לכאורה למעורבות בטרור. ארה"ב טוענת שמעצרו נבע ממניעים פוליטיים. לעומת זאת, יש לטראמפ ולמאקרי הארגנטינאי יחסים טובים.טראמפ הציע בשלב מוקדם תמיכה בממשלתו של מאקרי לאחר שהמטבע הארגנטיני נקלע למצוקה.

אם יידרדר מצבה של טורקיה, כמעט שאין לה אופציה אחרת מאשר לבקש עזרה מקרן המטבע. "אף כלכלה לא יכולה לשרוד ירידה יומית של יותר מ-5% במטבע שלה לאורך זמן", אמר ויקטור ז'אבו, מנהל השקעות בכיר ב-Aberdeen Standard Life. "בסופו של יום, ייתכן שקרן המטבע תהיה באמת הפתרון היחיד, אבל אני עדיין חושב שזה יהיה קושי פוליטי אדיר מבחינתו של ארדואן להסכים לתוכנית", הוסיף ז'אבו.

מצב זה מגביר עוד יותר את חששותיהם של חלק מהמשקיעים. "טורקיה יותר מדי חשובה, וקרוב לוודאי שיש לה משמעות מערכתית הרבה יותר גדולה [לכלכלת העולם] מאשר ארגנטינה", אמר מארק דאודינג, מנהל משותף של שווקים מפותחים ב-BlueBay Asset Management. "בייחוד כשסיוע של קרן המטבע לארדואן, במידת הצורך, אינו מובן מאליו".