בנק ישראל דורש ממזרחי להפריש כ-100 מ' ד' בגין החקירה

ככל הידוע, חדוה בר דורשת ממזרחי טפחות להפריש יותר מכפליים מהסכום שהופרש עד היום • הנהלת הבנק מתכוונת לקבל בקרוב מאוד החלטה באם לפרסם את הדוח לרבעון השני השבוע, כפי שתוכנן, או לדחות את מועד הפרסום

אלדד פרשר / צילום: איל יצהר
אלדד פרשר / צילום: איל יצהר

הנהלת מזרחי טפחות מתכוונת לקבל בקרוב מאוד החלטה באם לפרסם את הדוח לרבעון השני השבוע, כפי שתוכנן, או לדחות את מועד הפרסום לפחות עד השבוע הבא. מועד הדיווח החוקי הוא סוף החודש. השיקול היחיד הוא עניין ההפרשה בדוח הבנק בגין החקירה האמריקאית נגדו, שחייבת להתקבל בתיאום עם - או יותר נכון באישור והסכמה של - המפקחת על הבנקים חדווה בר.

ככל הידוע דורשת המפקחת מהבנק לבצע הפרשה משמעותית מזו שתכננה הנהלת הבנק, בראשות המנכ"ל אלדד פרשר. המפקחת דרשה להגדיל את ההפרשה לרבעון עוד לפני שהגיעה ה"הצעה" של גופי החקירה האמריקאיים לסגור את הפרשה תמורת תשלום קנס של 342 מיליון דולר. אולם דרישתה להפרשה גדלה בהרבה אחרי שבשבוע שעבר הגיעה הצעת ההסדר, שכזכור נדחתה על הסף על ידי פרשר, בגיבוי ההנהלה והדירקטוריון.

בעוד הבנק מבקש לבצע הפרשה של כמה עשרות מיליוני דולרים, וכך במקסימום להכפיל למעשה את ההפרשה הצנועה במיוחד שביצע עד היום, 46 מיליון דולר, הרי המפקחת דורשת לבצע הפרשה כפולה לפחות, שתתקרב לסכום של 100 מיליון דולר, הכל ברבעון הנוכחי, השני, וכבר להתחיל לתכנן המשך הפרשה גם ברבעונים הבאים - ללא קשר למשא ומתן שהבנק מתכנן לנהל מול משרד המשפטים האמריקאי.

מניית מזרחי טפחות
 מניית מזרחי טפחות

הבנק מבסס את עמדתו, גם בדחיית ההסדר ובעיקר בכוונה לצמצם את גובה ההפרשה הנדרשת ברבעון שני, על כך שההודעה האמריקאית היא כאמור בגדר "הצעה" להסדר, במילים אחרות - יריית פתיחה ראשונה בדרך למשא ומתן. עמדה זו של הבנק נובעת משתי סיבות: האחת, קיים פער דרמטי בין גובה הקנס שהנהלת הבנק מודעת לו, ונתנה לו ביטוי בדוחות הכספיים במהלך השנים בכך שהפרישה 46 מיליון דולר - לבין המספר 342 מיליון שהוצג על ידי האמריקאים.

פער זה, לדעת הבנק, לא מאפשר לו קבלה מיידית של הדרישה, גם, ואולי בעיקר, מחשש שהסכמה מיידית תעמיד את הנהלת הבנק והדירקטורים בסכנת תביעה נגזרת. איך לא דיווחתם במועד? איך החלטתם על הפרשה נמוכה כאשר הנתונים הורו אחרת?

סיבה שניה לדחייה האוטומטית של ההצעה מתבססת על הניסוח האמריקאי המנומס, והיא באה לביטוי בהודעה שמסר הבנק לבורסה, בה דיווח כי התקבלה בבנק הודעה של משרד המשפטים האמריקאי לפיה "הוא נכון להציע הסדר עם הבנק המבוסס על תשלום של 342 מיליון דולר". הפרשנות של הבנק ויועציו המקומיים היא שהנוסח הזה והמספר הזה, קנס של 342 מיליון דולר, כל עוד איננו מבוסס על דוח כספי, על נוסחאות מוסדרות וגלויות - הוא רק הצעה שלאחריה יתחיל מיקח וממכר או בקשה לקבלת הנחה. אלא שהניסיון הקודם, עם בנקים זרים וגם בבנק לאומי, מראה שמדובר למעשה במספר ראשון ואחרון, ואין בכוונת האמריקאים התמקח ולהתפשר. המפקחת יודעת זאת ולכן עמדתה קשוחה יותר.