בדרך למטבע? מהן הכוונות של פייסבוק בתחום הבלוקצ'יין

לפני 3 חודשים הכריזה פייסבוק על כניסתה לתחום הבלוקצ'יין, ומאז היא שומרת על שתיקה בנוגע אליו • אלא שידיעה קטנה לכאורה, מתחום משאבי האנוש, מעידה על רצינות כוונותיה • האם הרשת החברתית תפתח מטבע קריפטו משלה? יש לה לא מעט סיבות לעשות זאת • פרשנות

ביטקוין / צילום: Shutterstock
ביטקוין / צילום: Shutterstock

אחת הביקורות הנפוצות על פייסבוק היא שהחברה ממוקדת מדי. יש לה מוצר מרכזי אחד - המידע שאנחנו מספקים לה עלינו - שהיא מגישה למפרסמים תמורת תשלום, ובו תלויים כל העסקים שלה. הטקטיקה של ענקיות האינטרנט האחרות שונה. גוגל, שפעם כונתה "ענקית החיפוש", מתפזרת על פני עשרות מיזמים: כרום, אנדרואיד, רכבים אוטונומיים, ענן ומה לא.

הטקטיקה של פייסבוק, לעומת זאת, היא לא פיזור - אלא הצעת שירותים קרובים יחסית זה לזה, על מנת להעמיק את האחיזה במשתמשיה. ווטסאפ ואינסטגרם, החברות שרכשה, מתנהגות כשלוחות של העסק המרכזי: שירות ההודעות ואלבום התמונות של פייסבוק בהתאמה. אלא שאין אחיזה חזקה יותר מזו הפיננסית, והשבוע קיבלנו איתות קל על הכיוון שאליו חותרת החברה בתחום הבלוקצ'יין, ודרכו לשליטה רחבה יותר בכיס שלנו.

האיתות הזה הגיע מידיעת משאבי אנוש קטנה. דיוויד מרקוס, האיש שמוביל את צוות הקריפטו החדש של פייסבוק, הודיע על פרישתו ממועצת המנהלים של Coinbase, אולי סטארט-אפ הקריפטו המוכר בעולם, בשל ניגוד עניינים. בבחירה בין הפרובינציה המשגשגת - בורסת המטבעות הקריפטוגרפיים שמכניסה מיליארד דולר בשנה עם 13 מיליון משתמשים - לבין פייסבוק, האימפריה החברתית ניצחה.

מלבד כהונתו בחברה שמזוהה כל כך עם מהפכת הבלוקצ'יין, מרקוס היה בעבר נשיא פלטפורמת התשלומים פייפאל, וכן היה מעורב ביוזמה לשלב אופציית תשלומים (רגילה) במסנג'ר של פייסבוק. כל אלה הופכים אותו, מבחינת פייסבוק, לאיש הנכון בתפקיד הנכון. והאיש הזה, כך התבשרנו, מעלה כעת הילוך.

אופציה להפוך לארנק הגדול בעולם

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, הצהיר על כוונו להעמיק ב-2018 את בחינת טכנולוגיית הבלוקצ'יין, אחרי פריצתה המטאורית בשנה שעברה. ההצהרה הזאת גובתה בהודעה ממאי על שינוי מבני עמוק בחברה, שבין היתר כלל את הקמת צוות הבלוקצ'יין החדש. מאז פייסבוק לא פרסמה הכרזות בנושא, אך פירורי מידע כמו פרישתו של מרקוס מקוינבייס מעידים שמדובר בהרבה יותר מסתם בחינה של הטכנולוגיה.

האתגרים כיום בשוק הקריפטו עדיין לא פשוטים: הקשיים שמערימים הבנקים על סוחרי מטבעות, בעיית האמון בשל הפריצות לבורסות מסחר, הסבך הרגולטורי, המגבלות הטכנולוגיות, וגם נפילות השערים החדות בעקבות ההתנפחות המהירה של השוק. אלא שמבחינת פייסבוק מדובר בהזדמנות - לנצל את חלון הזמן שבו השוק והטכנולוגיה מנסים להתגבר על הקשיים, כדי להציע פתרון משלה, שאם יהיה מוצלח דיו, ינחת על קרקע פורייה, הן תודעתית והן טכנולוגית.

פיתרון שכזה עשוי להיות גיים-צ'יינג'ר היסטורי, שינוי כיוון מפלטפורמה חברתית בלבד לפלטפורמת תשלומים שמבוססת על מטבע פנימי. מטבע שכזה, אם יונפק, יכול להציע לפייסבוק לא מעט יתרונות. היא יכולה להשתמש בו כדי להעמיק את כיסיה העמוקים ממילא באמצעות הנפקת מטבע ראשונית (ICO); היא תוכל להעניק באמצעותו למשתמשים ולמפרסמים אמצעי תשלום זול ונגיש, שיעקוף את החסמים והעמלות של חברות האשראי ואפילו של פלטפורמות כמו פייפאל; היא תוכל לתגמל באמצעות מיקרו-תשלומים יוצרי תוכן או מנהלי קבוצות פופולריות; והיא תוכל לאפשר לעסקים גדולים וקטנים ליהנות מהיתרון שגלום בשיווק במחירים תחרותיים למאסות - שולי רווח נמוכים המוכפלים במספר גבוה של קונים.

העובדה שהאפליקציה של פייסבוק מותקנת כמעט על כל מכשיר נייד תאפשר לה להפוך בפועל לארנק האלקטרוני הנפוץ והגדול בעולם, ולמי שבפועל תשלוט במנגנון בינלאומי מרכזי שמקביל להדפסת כסף. אם הארנק הזה אכן יהיה לבסוף מבוסס בלוקצ'יין, פייסבוק תחסוך גם את עלויות התפעול העצומות הכרוכות כיום בהרצת מערכת תשלומים בינלאומית. וזו רק ההתחלה: תארו, למשל, תרחיש שבו הפלטפורמה של פייסבוק תאפשר לקהילות הפועלות בה להנפיק מטבעות פנימיים משל עצמם.

בהקשר זה צריך להזכיר את המגמה העקבית של פייסבוק להשקיע בקהילות, בניגוד לניסויים שהיא עורכת מדי פעם במוצרים שונים הננטשים זמן קצר לאחר מכן. פיד הקבוצות, שבממשק של פייסבוק זכה לאייקון משלו בסרגל העליון, הוא רק החלק הנגלה באסטרטגיה הקהילתית של פייסבוק - הן במרחב הדיגיטלי, הן בעולם האמיתי. בסין, אגב, Wechat (המקבילה המקומית לווטסאפ) משמשת כבר זמן רב כארנק אלקטרוני לכל דבר.

התשובה לשאלת האנונימיות: אין כזאת

ומה לגבי שאלת האנונימיות, שלא מפסיקה להטריד את מטבעות הקריפטו? פייסבוק כבר סיפקה את התשובה שלה מזמן. היא דורשת מהגולשים להירשם בשמם האמיתי, ונאבקת בפרופילים פיקטיביים. שוחרי הפרטיות כנראה לא יגיעו אליה כך או כך.

עם בעיות הממשק והמורכבות היא עוד תצטרף להתמודד, או לרכוש בסופו של דבר מן המוכן כלים קיימים. קחו לדוגמה סטארט-אפ כמו Colu הישראלי: הוא מפעיל ארנק אלקטרוני (אף שאינו מבוסס בלוקצ'יין), הנפיק מטבע קריפטוגרפי שנסחר בכמה בורסות, ושוקד על הקמת תשתית להנפקת מטבעות קהילתיים מקומיים. והם, כמובן, לא השחקן היחיד בשוק.

דווקא העובדה שפייסבוק קפצה על רכבת הבלוקצ'יין מאוחר כביכול מאפשרת לה להמתין להתפתחויות הטכנולוגיות, לראות מתי הן מגיעות לבשלות ולבחור את נקודת הכניסה הבטוחה. ההיסטוריה של ענקיות הטכנולוגיה לימדה אותנו שכניסות מאוחרות יכולות להיות מוצלחות מאין כמותן אם הן החיקוי הנכון שנעשה בעיתוי הנכון. פייסבוק כבר הוכיחה לא פעם שבקורס הזה היא התלמידה הכי חרוצה.