משרד האוצר | בלעדי

גל ההתייקרויות: בכירי משק החלב זומנו לפגישה באוצר

לפגישה הוזמנו נציגי הרפתנים, החקלאים ומנכ"ל תנובה • מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, ניסה לסכל פגישה באוצר על מחירי החלב לאחר שלא הוזמן אליה • בכירים רבים בחרו שלא להגיע לפגישה

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

הסערה במשק החלב מסרבת להירגע ומגיעה לשיאה במאבק בין משרד החקלאות לבין משרד האוצר. היום (ב') בשעה 14:00 בצהריים הייתה אמורה להתקיים פגישה במשרד האוצר בהשתתפות מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, אליה הוזמנו ככל הידוע ראשי הענף, בהם מועצת החלב בניהולה של מיכל קראוס; יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן; מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור; נשיא התאחדות האיכרים בישראל, דובי אמיתי; מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן; ומנכ"ל תנובה, אייל מליס. ככל הידוע, המוזמנים קיבלו הודעה על הישיבה בהתראה של שעתיים בלבד. 

ל"גלובס" נודע כי ראשי הענף נעדרו מהפגישה, וזאת ככל הנראה בשל הניסיון להדיר ממנה את משרד החלקאות.

ואולם, מי שככל הנראה נפקד מרשימת המוזמנים היה משרד החקלאות ומנכ"ל המשרד - שלמה בן אליהו. ל"גלובס" נודע כי בשעה שקדמה למועד הפגישה נשלחו מסרים מצד משרד החקלאות אל המוזמנים בנוסח "אם אתם הולכים לפגישה, הכתובת שלכם מעכשיו היא משרד האוצר, אל תבואו יותר למשרד החקלאות בטענות".

בסביבת משרד החקלאות אמרו היום ל"גלובס": "לא יכול להיות שמשרד האוצר מתווה מדיניות במקום המשרד המקצועי, זה שיעור בשנה א' במדעי המדינה באוניברסיטה. אם משרד האוצר מכתיב מדיניות במקום להיות ספק הכסף של משרדי הממשלה, שהוא גם ידע לתת את הכסף בקצה ישירות לחקלאים".

גורמים המעורים בנושא טענו כי גם באוצר רמזו למשתתפים כי מי שלא יגיע "פותח חזית" מול האוצר. מנגד, גורם אחר שהיה אמור לקחת חלק בפגישה אמר שהיא נדחתה בגלל אילוצים טכניים וזמינות של הרגע האחרון.

מדוברות האוצר נמסר ל"גלובס" כי "הפגישה מתקיימת כסדרה", וכי נציגי החקלאות "הוזמנו ועדיין מוזמנים להגיע". מטעמו של שר האוצר משה כחלון ביקשו שלא להגיב לדברים. אביתר דותן, יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, אישר ל"גלובס" כי הוזמן לפגישה, אך היא "לא התקיימה", לדבריו.

הדברים הללו מתרחשים על רקע כאוס וחוסר הבנות לגבי הסכם עתידי שיסדיר את התכנון במשק החלב במשוואה שכוללת את הרפתנים, המחלבות, מועצת החלב ונציגי האוצר והחקלאות. בתוך כך, בשבועות האחרונים התייקר מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) פעם נוספת, למורת רוחן של המחלבות, וזאת כששר האוצר מסרב לחתום על עליית מחיר למוצרי החלב המפוקחים. שתיים מהן - תנובה וטרה, אף עתרו לבג"ץ בנושא, ודיון בעתירתן צפוי להתקיים עד ה-20 בספטמבר. על רקע המצב הזה השתיים גם הודיעו על עליות מחירים במוצרי החלב שאינם מפוקחים בשיעור של עד 3.5%-4%. אליהן הצטרפה היום מחלבה שלישית - מחלבות גד, שהודיעה כי תייקר את מוצריה בשיעור דומה. שטראוס, המחלבה השנייה בגודלה, הודיעה לקמעונאים כי אינה מעלה מחירים.