הסכם קיבוצי במיטב דש, בפסגות נמשך עימות הוועד וההנהלה

ועד העובדים המאוגדים טוען שההנהלה כבר לא מקיימת מו"מ, ואילו בסביבת ההנהלה טוענים שאין עיצומים • גורמים בחברה: "הוועד מייצג מיעוט מהעובדים. מדובר בקומץ עובדים שמוציאים מידע שקרי, ולא מסוגלים לחתום על הסכם קיבוצי. רוב רובם של העובדים אינם משתפים איתם פעולה ומקווים שהסאגה הזו תסתיים כבר"

ברק סורני / צילום: תמר מצפי
ברק סורני / צילום: תמר מצפי

ענפי הפיננסים שונים מאוד האחד מהשני בכל הקשור לממשק בין העובדים לבין ההנהלות. מצד אחד ישנם הבנקים, שם יחסי העבודה ברורים, כשרוב העובדים מאוגדים ופועלים יחדיו באמצעות ועדים, שהשיגו להם תנאים יוצאי דופן לחיוב. לצדם, חברות הביטוח שלאחר שנים ארוכות של עבודה לא מאורגנת, חוו בשנים האחרונות התאגדויות וחלק ניכר מהן חתם על הסכמים קיבוציים. כלל ביטוח - שם החלה מגמת ההתאגדות בביטוח, תוך מאבק חריף בין העובדים להנהלה - כבר חתמה על הסכם קיבוצי שני, כמו גם AIG ישראל.

בתי ההשקעות הם הענף הפיננסי המבוסס השלישי, וגם שם מתחולל שינוי ניכר בכל הקשור ליחסי העבודה. בית ההשקעות השני בגודלו בשוק - מיטב דש - הודיע היום (ג') על חתימת הסכם קיבוצי ראשון, לאחר התאגדות העובדים ב-2017 ובתום מו"מ שנמשך חודשים. לעומת זאת, בפסגות, בית ההשקעות הגדול בשוק, התמונה פחות ברורה - וגם לאחר חודשים של מו"מ אין הסכם קיבוצי.

למעשה, המאבק המתמשך בין הנהלת פסגות לבין ועד העובדים המאוגדים - שבמקרה זה כנראה שאינו כולל את חלק הארי של עובדי בית ההשקעות - נמשך זמן ניכר וכבר חורג מגבולות חדרי המו"מ בין הצדדים, והופך לפומבי.

אתמול דיווחנו כי לאחרונה שלחה נציגות עובדי בית ההשקעות פסגות מכתב לממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, שאחראית ומפקחת על פעילויות החיסכון לטווח ארוך של בית ההשקעות. כותבי המכתב תיארו "מצב חירום בחברת פסגות", לטענתם, וצירפו מספרים שלכאורה ממחישים זאת. מנגד בסביבת הנהלת בית ההשקעות ציינו בתוקף כי המספרים בהם נקבו העובדים במכתבם לממונה אינם נכונים ואף "שקריים", וכי מצב בית ההשקעות רחוק מלהיות "חירומי" ולמעשה שגרתי למדי.

לדברי העובדים, שמאוגדים בארגון כוח לעובדים, ושכבר קיימו עיצומים ואף שבתו, הם מנהלים מו"מ עם הנהלת פסגות כבר יותר משנתיים, במטרה לחתום על הסכם קיבוצי, כאשר לתפיסתם ההנהלה מעכבת את המו"מ ואף הפסיקה להיפגש עמם בחודש האחרון.

מהצד השני בהנהלת החברה מתנגדים נמרצות לטענות העובדים, כשאתמול הם מסרו כי "הנתונים שוועד העובדים הציג במכתב הם שקריים, ונועדו לפגוע בפעילות העסקית של בית ההשקעות פסגות. בשבועות האחרונים אנו נמצאים בתהליך של מו"מ עם ועד העובדים במטרה לחתום על הסכם קיבוצי מיטיב והוגן לטובת כלל עובדי החברה. הנהלת החברה הציעה מספר הצעות לטובת עובדי החברה. לצערנו, ועד העובדים מנצל את סכסוך העבודה לפגיעה בשמה הטוב של החברה, בלקוחותיה הנאמנים ובעובדיה המסורים. חשוב לציין כי רובם המכריע של עובדי פסגות בחרו שלא לקחת חלק בסכסוך העבודה. אנו מתנצלים בפני הלקוחות שנפגעו בעקבות סכסוך העבודה שהכריז הועד, ועושים ככל שניתן על מנת להעניק את השירות המיטבי ללקוחותינו".

גורמים בחברה אף הוסיפו כי, "בפועל הוועד מייצג מיעוט מהעובדים. מדובר בקומץ עובדים שמוציאים מידע שקרי, ולא מסוגלים לחתום על הסכם קיבוצי. רוב רובם של העובדים אינם משתפים איתם פעולה ומקווים שהסאגה הזו תסתיים כבר".

כך או אחרת, פגיעה מסוימת בפעילות בתחום שירות הלקוחות קרתה לאורך התקופה בה מתנהל העימות בין הוועד להנהלה. ברור שמדובר בסוגיה רגישה מאוד עבור פסגות, שבשליטת קרן אייפקס, שלפי הערכות מעוניינת להתניע מהלך למימוש ההחזקה שלה בבית ההשקעות.