טסים מעל המים: קבלו את אופני הים הלוהטים של הקיץ

אופנוע ים חשמלי, טרקטורון אמפיבי וג'ט סקי עם 301 כוחות סוס • הקיץ מגיע לשיא, ומשוגעי הספורט הימי קופצים למים עם כמה חידושים מרעננים

הקיץ בעיצומו, הפקקים הולכים והופכים נסבלים - לזמן קצר - והים דוחק את האספלט מראש סדר העדיפויות של העולם המוטורי. אף על פי שנושא הספורט הימי הפרטי אינו מפותח אצלנו כמו באזורים אחרים בעולם, עדיין יש כאן לא מעט אנשים, שמשקיעים לא מעט בתחביב הפנאי שלהם. עבורם ממשיכה להציע התעשייה שלל אופציות מרתקות וקרביות לצליחת גלים.

קוואדסקי: טרקטורון לשיוט נמרץ

את ה-QUADSKI של חברת גיבס אפשר לכנות "טרקטורון אמפיבי" או "ג'ט-סקי יבשתי" והוא נועד לפתור שתי בעיות גדולות: הצורך בלוגיסטיקה מורכבת כדי להוריד ג'ט-סקי מקובל אל המים והצורך ברכישת/הובלת טרקטורון נפרד.

מאחורי העיצוב, שנראה כאילו נלקח היישר מהסט של סרטי ג'יימס בונד, ניצבת הרבה טכנולוגיה מתוחכמת. גוף הכלי עשוי מחומרים מרוכבים וניצב על בסיס גלגלים מכובד של 1.8 מ', שמעניק יציבות רבה בתנועה יבשתית. מנגנון הקיפול החשמלי הייחודי מאפשר מעבר מתנועה על המים לתנועה יבשתית - ולהיפך - בתוך 4 שניות בלבד וכל העסק מוסיף כ-50 ק"ג בלבד למשקל של ג'ט-סקי גדול.

לכלי גם לא חסר כוח: על ההנעה מופקד מנוע של אופנוע ב.מ.וו K1300, שמספק 140 כ"ס ומאפשר תנועה במהירות של עד כ-70 קמ"ש גם על המים וגם על היבשה. מובן שהטרקטורון עצמו לא מיועד לקפיצות ודילוגים, אם כי עם מרווח גחון של 22.5 ס"מ הוא מסוגל לעבור על רוב דרכי העפר.

למרבה הצער, החברה הפסיקה לייצר את הכלי לפני שנתיים כך שהוא זמין כיום רק בשוק היד השנייה. עם זאת, לטענת החברה היא עובדת כיום על פיתוח מוצרים חדשים כולל תלת-אופן אמפיבי וגרסה משודרגת של הקוואדסקי.

WAVE BOAT: להפוך את הג'ט-סקי לסירה

לא כל בעלי הג'ט-סקי רוצים לקפץ מעל הגלים במהירויות מסחררות. לפעמים עולה הרצון, והצורך, לבצע שיוט פנאי משפחתי ורגוע. למטרה הזו נועד ה-WAVE BOAT של חברת SEALVER הצרפתית, שאותו ניתן לכנות "מאריך ג'ט-סקי" או "סירה מונעת ג'ט-סקי".

מדובר בגוף של סירת פנאי עם יכולת ציפה עצמאית, שבמקום מערכת הנעה כוללת בחלקה האחורי מעין מפרץ שאליו מתחבר הג'ט-סקי, באמצעות מנגנון חיבור מודולארי, והופך מיידית למערכת ההנעה של הסירה. אחד היתרונות המרכזיים הוא האפשרות להשיט את הסירה עם רישיון מקובל לג'ט-סקי ללא צורך ברישיון משיט מיוחד. יתרון נוסף הוא משקל עצמי נמוך יחסית של "יחידת הסירה" - בסביבות 320 עד 630 ק"ג בהתאם לדגם - שמאפשר למנועים החזקים של דגמי הג'ט-סקי הבכירים לשמור על ביצועים נמרצים.

הסירה נשלטת על-ידי רוכב הג'ט - באותה דרך שבה הוא רוכב על הגלים, וגוף הסירות מצויד בסיפון לשיזוף, דיג וכדומה. החברה מציעה כמה דגמים קשיחים עם אורך כולל של 4.4 מ' לחמישה נוסעים ועד 6.5 מ' ל-7 נוסעים. קיימים גם דגמים מתנפחים עם סיפון לעד עשרה נוסעים. המחירים בחו"ל נעים בין כ-14 ל-22 אלף דולר, לא כולל את מחירי דגמי הג'ט-סקי שעבורם תוכננו הסירות מטיפוס ימאהה FX או סידו GT.

 

בנלי "בוראסקה": אקזוטיקה במחיר אקזוטי

יש בעולם לא מעט לקוחות שעבורם המושג "רכב מייצור המוני" אינו בא בחשבון, אפילו אם מדובר במפלצות ג'ט-סקי. עבור הקליינטורה הזו, שעמה נמנים לא מעט לקוחות של פרארי, למבורגיני ושות', תכננה חטיבת הספורט הימי של בנלי האיטלקית את הכלי שכינויו BURRASCA (סערה באיטלקית).

זהו אופנוע ים, שמיוצר בסדרה מוגבלת כאשר כל הכלים אמורים להיות מכורים מראש בעת ההשקה. מתחת לעיצוב האקזוטי, שעשוי כולו מסיבי פחמן וסגסוגת אלומיניום תעופתי, ומאחורי חרטום נוסח רכבי פורמולה 1, מסתתרת מערכת ההנעה החזקה ביותר שקיימת כיום בג'ט סקי מייצור סדרתי: מנוע 3 צילינדרים טורבו בנפח 1.6 ליטר, שמייצר לא פחות מ-333 כ"ס.

השלדה הייחודית מתוכננת לעמוד בעומסי פנייה של עד 4 ג'י וכל העסק שוקל 350 ק"ג לפני משקלם של שני נוסעים. הכלי גם אמור לייצר פס קול מרשים הודות לארבעה מפלטים ומשתיק קול עשוי סיבי פחמן. לוח הבקרה עשוי, כמקובל, ממסך LCD גדול עם תצוגה גמישה. הכלי מסוגל להגיע למהירויות של מעל 130 קמ"ש על המים וכדי לבלום אותו הוא מצויד במערכת בלימה הידרודינמית כפולה מסיבי פחמן. על-פי הערכות, מחיר הבסיס נע סביב ה-35 אלף דולר, אם כי החברה תאפשר לכל לקוח לבצע התאמות אישית ותוספות על-פי בחירה, שעשויות להקפיץ את המחיר הסופי.

קוואסקי וסי-דו 2018: מועדון ה-300 כ"ס

בענף הג'ט-סקי המסורתי יש שלל נישות וכלים עם ייעודים שונים. אולם כמו בעולם הרכב הגלגלי, את מרב תשומת הלב הציבורית מקבלים דגמי הביצועים החזקים ביותר. זהו קרב על כבוד ויוקרה, שמזין מרוץ חימוש סהרורי: אם פעם 250 כ"ס היו גורמים לפעירת פה, הרי שלאחרונה כבר נחצה הרף ההיסטורי וההיסטרי של 300 כ"ס בדגמים מייצור סדרתי והמוני.

את ההובלה, בפער קטן, לוקח - בינתיים - הדגם "אולטרה 310X" של קוואסאקי, שתיק העיתונות שלו נפתח במילים "הג'ט-סקי החזק ביותר בעולם מייצור המוני. נקודה". להנעה אחראי מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר עם סופר-צ'ארג'ר, שמייצר, כפי שניתן ללמוד מהשם, 310 כ"ס.

בקוואסקי מודעים לכך שלא כל אחד יכול לרסן מפלצת שכזו, ולפיכך ציידו את הכלי במערכת היגוי אלקטרונית, שמסייעת לשליטה תחת כוח מלא ובמערכת "לימוד תפעול חכם" שמקטינה משמעותית את ההספק עבור רוכבים מתחילים. יש גם מצבי תכנות, בקרת שיוט אוטומטית וכאופציה אפילו מערכת קול, ראשונה מסוגה, שמאפשרת האזנה איכותית למוזיקה תוך כדי רכיבה.

סי-דו גם היא לא טומנת את ידה בצלחת ובפסגת ההיצע שלה ל-2018 ניצב הדגם RXP-X-300 שמיועד לביצועים אולטימטיביים. הכלי מצויד במנוע החזק ביותר של חברת רוטאקס שהוצע עד היום בשוק הזה: 1.6 ליטר עם סופר-צ'ארג'ר, שמייצר 300 כ"ס עגולים ודוחף כלי במשקל של 386 ק"ג למהירויות רציניות.

הכלי מגיע עם מערך אלקטרוני עדכני ומרשים בעל אפשרות לבחור בשלל מצבי תכנות - כולל מצב "חיסכון" רגוע - ואפילו פטנט הקרוי מפתח חכם: המחשב מזהה אוטומטית את רמת המקצועיות של הרוכב ומווסת את הספקת הכוח המרבי בהתאם. המחיר בארה"ב כ-15,400 דולר.

גרטיס איקס1: ג'ט-סקי חשמלי ירוק

הרבה אמריקאים עשירים מצטרפים כיום לטרנד אופנתי של הנעה חשמלית ומוכנים להשקיע בו לא מעט (ע"ע טסלה). על הגל רוכבת גם חברת FREERIDE מקליפורניה, שהשיקה בשנה שעברה ג'ט-סקי ספורטיבי לרכיבה בישיבה/עמידה על טהרת ההנעה החשמלית.

הכלי, GRATIS X1, מצויד במערכת הנעה בטכנולוגיה מקבילה לזו של אופנועי ה"זירו" החשמליים והיא מסוגלת לספק עד 45 דקות של פעולה במים על טעינה בודדת מרשת החשמל הביתית, שאורכת בסביבות שלוש שעות. מארז סוללות אופציונלי נוסף של 3.3 קילוואט מאריך את משך הפעולה הרצוף על המים בכשעה נוספת. חובבי איכות הסביבה ישמחו לדעת, שמלבד אפס פליטה הכלי עצמו עשוי מחומרים שניתנים למיחזור באופן מלא.

למרות ההנעה החשמלית והאג'נדה הירוקה, הכלי אינו קוטל קנים באגף הביצועים ומסוגל להגיע למהירות של יותר מ-70 קמ"ש תוך ביצוע תמרונים מסמרי שיער, שאופייניים לכלים כאלה, בזכות משקל עצמי נמוך מאוד. יתרונו הגדול הוא אפשרות לנוע באגמים ובמקווי מים שסביבם דיור צפוף ולפיכך מוטלות בהם מגבלות על שימוש בכלים רועשים. חסרונו הוא המחיר: כ-18 אלף דולר, שהם כמעט 8,000 יותר מהמחיר הממוצע של כלים מקבילים מונעי בנזין.