מי עדן הפסיקה השאיבה ממעיין הסלוקיה בעקבות זיהום

ממי עדן נמסר כי "החברה מבצעת דגימות במי מעיין הסלוקיה פעמיים ביום באופן שוטף. בנוסף מבצעת החברה דגימות בתהליך הייצור על בסיס שעתי. בבדיקה האחרונה שבוצעה נתגלתה חריגה מהתקן. כניסת המים למפעל הופסקה באופן מיידי, והנושא דווח למשרד הבריאות" • "המים שבמלאי המפעל נבדקו ונמצאו תקינים"

אחרי שתי חריגות שהביאו להפסקת הייצור של בקבוקי מי עדן במעיין בצפון, היום (ד') מאשרת החברה כי התגלתה חריגה נוספת בבדיקות של מי המעיין כשנמצאה במים כמות חיידקים גבוהה יותר מזו שמאושרת בתקן של משרד הבריאות. בעקבות כך הודיעה היום החברה כי תפסיק את ייצור המים הנשאבים ממעיין סלוקיה באופן מיידי.

בעקבות החריגה שנמצאה היום, אומרים היום בחברה כי כניסת המים למפעל הופסקה, אולם "המפעל ממשיך בעבודה שגרתית" וממלא את הבקבוקים וכדי המים ממיכלי אגירת המים הנמצאים במפעל מי עדן בקצרין. לפי מי עדן, "המים שבמלאי המפעל נבדקו ונמצאו תקינים".

הפסקות הייצור הללו, שמתרחשות באוגוסט, אחד החודשים החמים בשנה כשהביקושים למים מינרליים גבוהים מהרגיל, הביאו לחוסרים באספקת הסחורה של בקבוקי המים המינרליים של חברת מי עדן לרשתות השיווק. היום אישרה כאמור החברה כי בבדיקה האחרונה שבוצעה במעיין הסלוקיה שממנו היא שואבת מים נתגלתה חריגה מהתקן, זאת למרות שאתמול (ג') הכחישה והודיעה כי "אין זיהום במעיין הסלוקיה, וחברת מי עדן מייצרת באופן מלא את מוצריה, ואין כל מחסור במוצריה בשוק". מפניית "גלובס" לחברה בנוגע לסוגיית המחסור עליה מדווחים הקמעונאים, טרם התקבל מענה.

מחסור במים אצל הקמעונאים

לפי הודעה בנושא שמסר משרד הבריאות, "מרגע גילוי החריגות המפעל הפסיק מילוי ושיווק מוצרים עד לקבלת תוצאות תקינות, וזאת בהתאם לנהלים. לאחר קבלת תוצאות תקינות, ב-6 באוגוסט חודש הייצור במפעל. מאז מתבצעות בדיקות שוטפות, ואין חריגות".

עוד מסר המשרד כי "ככלל, בהתאם לחקיקה, ייצור ומילוי של מים מינרליים מחויבים בביצוע בדיקות יומיות למקור המים. חברת מי עדן מחויבת על-פי חוק לבצע, בין היתר, בדיקות מיקרוביולוגיות למקור המים. לכן מתבצעות בדיקות שוטפות כל הזמן, וכאשר יש חריגה בייצור - השיווק נעצר, כפי שנעשה עד כה. המשרד מעדכן את הציבור במקרה שנמצא כי מים עם חריגה שווקו לציבור. המשרד בודק ויעדכן כשיתקבלו תוצאות מעבדה מדויקות. המשרד פועל בשיתוף רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות".

בהמשך לכך, המשרד ביקש לעדכן גם את המטיילים בצפון הארץ כי "בכל מקרה יש לפעול בהתאם לשילוט במסלולי טיולים ברמת הגולן, ומומלץ שלא להיכנס למקווי מים עומדים".

כאמור, לפי שעה טוענת מי עדן כי לא קיימים חוסרים במוצריה, ואולם משיחות עם קמעונאים עולה תמונה אחרת. בשבועות האחרונים קמעונאים שביקשו להזמין כמות מסוימת של ארגזים של בקבוקי מים נאלצו להסתפק בחצי מהכמות המבוקשת. הקמעונאים ששוחחנו עמם לא עודכנו על כך שהמצב הזה מתרחש על רקע חריגות שהביאו להפסקת ייצור. כך, בשבוע שעבר, כשברשתות קמעונאות ניסו להבין מהחברה את הסיבה לכך שהיא אינה יכולה לספק את כמות המים שהזמינו, הן קיבלו מענה לפיו "יש ביקוש גבוה, ואין מספיק סחורה". 

בסביבת החברה טוענים כי "המחסור נבע מקושי לוגיסטי של שינוע ולא בבעיית ייצור", וכי השנה החברה מייצרים בהיקף של כ-40%-30% יותר מאשר בתקופה המקבילה, ועל אף זאת מתקשה לעמוד בביקושים".

ההערכה היא שהמחסור נוצר על רקע הודעה של משרד הבריאות לפיה נוצר זיהום במקור מים ברמת הגולן. לפי ההודעה, משרד הבריאות בודק מספר של מקרים שנדבקו, ככל הנראה, במחלת העכברת (לפטוספירוזיס), שכאמור מקורה הוא ככל הנראה במקור מים ברמת הגולן.

מובילה בקטגוריית המים המינרליים

מי עדן היא שחקנית מובילה בקטגוריית המים המינרליים ומחזיקה כ-35% מנתח השוק הכספי והכמותי, זאת לפי נתוני נילסן לרבעון הראשון של 2018. בנוסף אליה פועלות שתי שחקניות גדולות בשוק - נביעות שבשליטת החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל), שאחזה בנתח שוק של כ-27%; ועין-גדי מקבוצת יפאורה-תבורי, שאחזה בנתח שוק של כ18.5%; כששאר השוק מתחלק בין שחקניות קטנות יותר.

מי עדן-פאי
 מי עדן-פאי

ממי עדן נמסר כי עוד היא "מבצעת דגימות במי מעיין הסלוקיה פעמיים ביום באופן שוטף, כשבנוסף היא מבצעת דגימות בתהליך הייצור על בסיס שעתי. מי עדן פועלת בהתאם לתקני איכות מהגבוהים ומהמחמירים בעולם. החברה מבהירה כי כל מוצריה יוצאים לשיווק רק לאחר שנבדקו כנדרש, והתוצאות נמצאו תקינות. בנוסף, מי עדן מבצעת מדי שעה ניטור שוטף בתהליך הייצור להבטחת איכות מוצריה.

"המוצרים משווקים בחלוף 48 שעות לפחות ממועד ייצורם, וזאת על-מנת להבטיח כי המוצרים המשווקים בטוחים וראויים לשימוש. במקרה שנמצאת חריגה כל שהיא במי המעיין, כניסת המים למפעל מופסקת במיידית, ועמה גם תהליך הייצור.

"בחודש האחרון הופסק הייצור פעמיים למשך מספר ימים בעקבות חריגה אשר נמצאה במי המעיין. מי עדן שבה לייצר לאחר שווידאה כי מי המעיין תקינים ולאחר אישורו של משרד הבריאות, כמתבקש במקרים מעין אלה. מי עדן פועלת בהתאם לתקני איכות מהמחמירים והמובילים בעולם ותוך שיתוף-פעולה ושקיפות מלאה למול משרד הבריאות. מי עדן מדגישה ומציינת כי כל מוצרי החברה המשווקים על-ידה ואשר נמצאים ברשות הלקוחות וברשתות השיווק הם איכותיים, בריאים וכמובן ראויים לשתייה".