אחרי אנתוני ובראיינט: גם דוראנט ישקיע במסגרת קרן הון סיכון

כוכב אלופת ה-NBA ושחקן הקולנוע ויל סמית' יהיו בין השותפים בקרן חדשה, שמטרתה לעודד שילוב אפרו-אמריקאים במגזר הטכנולוגי

בן הורוביץ. יהודי, חובב ראפ  ומייסד קרן לקידום אפרו אמריקאים / צילום: רויטרס ,Stephen Lam
בן הורוביץ. יהודי, חובב ראפ ומייסד קרן לקידום אפרו אמריקאים / צילום: רויטרס ,Stephen Lam

קרן ההון סיכון הלוהטת אנדריסן הורוביץ (Andreessen Horowitz) מעמק הסיליקון משיקה ניסיון חדש להרחיב את בסיס ההשקעות בטכנולוגיה: קרן בלעדית חדשה שמיועדת לקידום הגיוון האנושי בתחום זה. בין המשקיעים אמורים ליטול חלק סלבריטאים כהי עור, כולל ספורטאים וכוכבי מסך ומדיה.

לפי אנשים שמתמצאים בעניין, כוכב ה-NBA קווין דוראנט, השחקן וויל סמית' והמו"ל של המגזין אסנס, רישלייה דניס, יהיו בין השותפים הראשונים בקרן ההון סיכון.

לפי אותם מקורות יודעי דבר, הקרן תהיה קטנה יחסית, בסך של כ-15 מיליון דולר, והיא תשקיע לצד הקרן העיקרית של אנדריסן הורוביץ בסך 1.5 מיליארד דולר. המשקיעים ירוויחו אם הקרן תתפקד היטב, ואילו אנדריסן הורוביץ הודיעה שהיא לא תגבה את העמלות והריבית שהיא גובה בדרך כלל. במקום זאת, הפירמה הזו תתרום את הכסף לארגונים ומלכ"רים שמיועדים להגדיל את המעורבות של הקהילה השחורה בארה"ב בטכנולוגיה.

פרטים נוספים על הקרן, כולל המספר המתוכנן של השותפים בה ואיך הם נבחרו, לא ברורים מאחר שהקרן עדיין לא נסגרה. דוברת של אנדריסן הורוביץ לא הגיבה לדברים.

ייצוג לא פרופורציונלי לשחורים בטק

דניס, המייסד והיו"ר הביצועי של חברות ההוצאה לאור Sundial brands ו-Essence Ventures, אמר שהוא החליט להשקיע בקרן, שתיקרא "תרבות" (Culture), בגלל הייעוד שלה להכניס יותר אפרו-אמריקאים לטכנולוגיה.

"אנדריסן היא אחת הטובות בעולם בטכנולוגיה, ולכן הזדמנות לשתף איתם פעולה בתחום הטכנולוגי, ולהתמקד בכוונה ובתחושת שליחות ביצירת הזדמנויות לאנשים 'צבעוניים' בטק, היא דבר חשוב", אמר דניס. "טכנולוגיה היא תחום שצומח במהירות, ואנחנו מיוצגים בו באופן לא פרופורציונלי".

דוראנט, שבחודש יוני האחרון הוביל את מועדון גולדן סטייט ווריורס לאליפות שנייה ברציפות בליגת ה-NBA, הוא אחד הכדורסלנים בעלי השכר הגבוה ביותר והמייסד של Durant Co, חברת השקעות במיזמי הזנק בטכנולוגיה. דוברו לא הגיב לבקשה להתייחס לדברים.

קובי בראיינט, כרמלו אנתוני וקווין דוראנט./ רויטרס ,Steve Marcus
 קובי בראיינט, כרמלו אנתוני וקווין דוראנט./ רויטרס ,Steve Marcus

הקרן החדשה נראית כמו ניסיון ייחודי לטפל בבעיית ההומוגניות האנושית בעמק הסיליקון, שמודגשת במיוחד בתחום ההון סיכון.

כ-58% מיזמי ההון סיכון הם לבנים וגברים, לפי סקירה של 1,500 שותפים בקרנות הון סיכון בארה"ב שביצע ריצ'רד קרבי, שותף בקרן איקוול ונצ'רס מניו יורק. רק כ-3% מהשותפים הם שחורים. היתר הם נשים או ממוצא אסיאני. אף לא אחד מ-29 השותפים המשקיעים באנדריסן הורוביץ, שאחראים לסינון העסקאות וכתיבת ההמחאות, הוא שחור.

למרות מעמדם כסלבריטאים, ספורטאים וכוכבי קולנוע שמתעניינים בטכנולוגיה, הם יכולים להתקשות לחדור לתעשייה שבה ההצלחה תלויה בקשרים עם האנשים הנכונים כדי לקבל גישה לעסקאות. לפי אחד המקורות שבקיא במתרחש, חלק מהמטרה של הקרן החדשה של אנדריסן היא לטפל בבעיה הזו.

בן הורוביץ, אחד השותפים המייסדים של קרן ההון סיכון, מכהן במועצות מנהלים של מלכ"רים שמסייעים לסטודנטים שחורים להשתלב בתחום הטכנולוגיה, והוא השקיע את כספי החברה בסטארט-אפים שהוקמו על ידי יזמים כהי עור כמו ווקר אנד קו, חברת בריאות ויופי לאפרו-אמריקאים מפאלו אלטו, קליפורניה, ומייבן, חברת השתלת שיער מאוקלנד, קליפורניה. הורוביץ ידוע בקהילת הטק בחיבתו למוזיקת היפ הופ, והוא נוהג לצטט שורות משירי ראפ, ולהתרועע עם זמרי ראפ כמו קניה וסט ונאס.

כריס ליונס, שותף בצוות פיתוח השוק של אנדריסן הורוביץ, ינהל את היחסים בין השותפים המוגבלים והקרן העיקרית של החברה. דוראנט אמר בעבר שליונס, שהוא שחור, היה מי שעזר לו להכיר את אופן הפעולה של עמק הסיליקון.

"לספורטאים יש תמיד רוח יזמית", אמר ראיין ניס, שותף מנהל בנקסט פליי קפיטל, פלטפורמת השקעות הון סיכון מרדווד סיטי, קליפורניה. כעת, הספורטאים מפנים יותר ויותר השקעות לחברות טכנולוגיה, אמר ניס, ששיחק פוטבול מקצועני במועדון טמפה ביי באקנירס במשך שבע שנים.

גם ג'יי.זי מצטרף להון סיכון

שחקן ה-NBA כרמלו אנתוני הקים את קרן ההון הסיכון שלו Melo 7 Tech Partners ב-2013. שלוש שנים מאוחר יותר, ב-2016 השיק קובי בראיינט קרן של 100 מיליון דולר, אחרי פרישתו ממשחק בשורות הלוס אנג'לס לייקרס. דוגמה נוספת לסלבריטאי שהשיק קרן הון סיכון, היא הראפר ג'יי.זי, שהקים הקיץ את מרסי ונצ'ר פרטנרז.

בארון דייוויס, משקיע טק ושחקן NBA לשעבר, שנשאל על הקרן החדשה של אנדריסן, אמר שהוא אינו מעורב בה, אך באופן כללי הוא מעדיף לעודד אפרו-אמריקאים עשירים להיות משקיעים פעילים. "אולי יהיו לי בעיות כי אמרתי את זה, אבל זה תמיד נהדר כשבחורים לבנים רוצים לעשות משהו בשביל ספורטאים ובדרנים שחורים, נכון?", הוא אמר. "מבחינתי, זה יותר עניין של למצוא את החברים שרוצים להשתתף ולבנות באמת משהו שיכול להיות מוסד שהוא בשבילנו, ולא מוסד של מישהו אחד שרק הופך אותנו לעשירים".