נפתלי בנט עונה לרון לאודר: אנו, הישראלים, גאים במי שאנו

במאמר אופ-אד ב"ניו-יורק טיימס" טוען שר החינוך כי חוק הלאום הוא מענה לפסיקות של מערכת המשפט הישראלית שבמשך עשרות שנים התעלמה משאיפותיהם של אלה שביקשו לשמר את אופיה היהודי של ישראל

נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור
נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור

כמה ימים לאחר שרון לאודר, ראש הקונגרס היהודי העולמי, מתח ביקורת קשה של ממשלת ישראל ועל חוק הלאום, בהכריזו "זה לא מי שאנחנו" - במאמר אופ-אד ב"ניו יורק טיימס" עונה לו היום (ג'), מעל דפי אותו עיתון, שר החינוך נפתלי בנט, במאמר שכותרתו "אנו, הישראלים, גאים במי שאנחנו".

שני המאמרים משקפים בבהירות את השסע ההולך ומעמיק בין הממסד הדתי-ימני בישראל לבין רוב היהודים ארה"ב ובמדינות אחרות בעולם המערבי.

במאמר מדגיש בנט כי מותחי ביקורת רבים על חוק הלאום אינם נותנים דעתם לעובדה שהוא התקבל רק לאחר עשרות שנים של פסיקות של מערכת המשפט בישראל שהתעלמה משאיפותיהם של אלה שמבקשים לשמר את אופיה היהודי של המדינה.

"בית המשפט העליון שלנו השתית את פסיקותיו, במקרים רבים מספור, לרבות בסוגיות שקשורות בהגירה והחלת אזרחות ישראלית על הפלסטינים, על חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו, למרבה החלחלה והיאוש שחשו רבים בישראל ובתפוצות, שראו בפסיקות אלה התקפה ישירה על אופיה היהודי של ישראל", כותב בנט.

"חוק הלאום נועד לאזן את כף המאזניים ולהבטיח שהשיקולים האלה יובאו בחשבון", הוא מציין.

"נראה כי כמה ממותחי הביקורת על חוק הלאום, כפי שעולה ממאמרו של לאודר, מאמינים שחוק שמגדיר את ישראל כמדינת העם היהודי עלול איכשהו להיות סכנה לעם היהודי", מוסיף שר החינוך. "הטיעון המוזר שלהם הוא שאיכשהו התווספות חוק כזה למערכת המשפט האיתנה של ישראל, והפעלת מערכת של איזונים ובלמים, מהוות איום על עתידו של העם היהודי ועל יהודים ברחבי תבל. השקפה כזו היא חצופה ובה בעת מגוחכת".

"בדרך-כלל אני מכבד בשמחה השקפותיהם של יהודים מכל קצוות תבל, בין אם הן שונות מדעותיי שלי או דומות להן", כותב בנט. "אך על כך לא אוכל להחשות. הגדרת ישראל כמדינת העם היהודי אינה מאיימת על עתידו של העם היהודי; להפך, היא מגינה עליו. שמירת מסורות יהודיות, שהגנו על העם היהודי במשך אלפיים שונות גלות, היא הדרך היחידה לוודא שישראל תוכל להוסיף ולהתקיים כדמוקרטיה חזקה ותוססת באזור קשה מאוד".

המאמר של לאודר משקף ככל הנראה את חששותיהם של אחרים בתפוצות, כאשר הוא רומז כי ישראל איכשהו יהודייה מדי או שלדמוקרטיה שלה נשקפת סכנה, מוסיף בנט. "אז אני רוצה להבהיר: אנו, הישראלים, גאים במי שאנחנו. אנו גאים במסורות היהודיות שלנו ובזהות היהודית שלנו. ואנו גאים בשוויון ובחירויות של כולנו".