בימים אלה מוצעת למכירה בבריטניה מיני קופר S שחורה, מודל 2002, במחיר של כ-55 אלף ליש"ט. המכונית סדרתית לחלוטין ומקבילותיה נמכרות כיום בשוק היד השנייה תמורת 2000 ליש"ט. אולם המכונית הספציפית הזו הייתה בבעלותה של הזמרת מדונה כאשר גרה בלונדון, שימשה אותה להסעת ילדיה לבית הספר ואף נטען שהיא היוותה השראה לאחד השירים המפורסמים שלה מאותה תקופה.
מדובר במקרה קיצוני, אבל הוא משקף היטב את המימד "התרבותי" באישיותה של המיני המודרנית. יוצריה מעולם לא הסתפקו בהנדסה עילית ובנוסטלגיה והקפידו להעניק לה לאורך כל השנים ערך מוסף של סמל חברתי-תרבותי עדכני ו"נכון" בסיוע קמפיינים שיווקיים יצירתיים, הצבה בסרטי קאלט, חיבור הדוק לעולם האמנות ואין ספור אפשרויות להתאמה אישית.
ב.מ.וו מיני קופר S קבריו
בישראל המיני נתפסת שונה. הצד התרבותי והססגוני הזה באישיותה של המיני נותר מהצד השני של הגבול. מה שנשאר לנו זו הסטיגמה "מכונית עירונית קטנה וחמודה, שעולה יותר מדי".
חרף התדמית הבעייתית, המשווקים המקומיים לא מרימים ידיים, ולמרות מכירות שנתיות בהיקף ממוצע של כ-600-700 יחידות בשנה בלבד, ממשיכה המיני להגיע אלינו בכל גרסאותיה, כולל הקבריו הנחשקת והיקרה. כל סדרת המיני, כולל הקבריו, עברה ב-2018 "טיפול אמצע חיים" וחיצונית זה אומר בעיקר שינויים בפרטים הקטנים: פגושים מעודכנים, גלגלים חדשים ופנסי LED מרהיבים בחזית ומאחור.
הפנסים האחוריים החדשים מפיצים כעת אור בתצורה של דגל ה"יוניון ג'ק" הבריטי, אך מי שמוצא זאת פוגעני מדי (כמו למשל אזרחי צרפת וגרמניה או לוחמי המחתרות בארץ), יכול להזמין פנסים אחוריים סטנדרטיים. כרגיל, אפשר לבצע "פרסונליזציה" של המכונית באמצעות מבחר עצום של שילובי צבעים ופסי קישוט. באירופה לקחה ב.מ.וו את הקונספט צעד אחד קדימה עם אופציה לתוספים "אישיים", עד לרמת לוגו החברה והשם הפרטי של הנהג, שמיוצרים לפי הזמנה באמצעות הדפסת 3D מתוחכמת. אצלנו האופציה הזו לא קיימת, לפחות בינתיים.
כך או כך, הקבריו הקטנה מייצרת ברחוב הישראלי הרבה יותר תשומת לב ממידותיה. כאשר גג הבד סגור, המראה נראה אמנם קצת מגושם, אבל עם גג פתוח ופנסים זורחים היא הופכת לאטרקציה שמושכת אין סוף מבטי קנאה ותשוקה על הכביש ובחנייה. הדרך היחידה להניס את המוני הסקרנים היא לספר להם כמה היא עולה.
פתיחת הגג החשמלי מעבירה את היושבים בתא בין שני מצבי קיום. במצב הסגור התא מרגיש אפלולי וסוגר על שני היושבים מאחור, שממילא צריכים להתמודד עם מושבים צרים וזקופים ועם מרחב רגליים מוגבל מאוד. במצב הסגור החלק האחורי הרחב של הגג הנפתח גם גוזל לא מעט משדה הראיה - מצלמה לנסיעה לאחור היא חובה - ולא מעט רעשי רוח וכביש חודרים לתא.
מנגד, כאשר הגג החשמלי נפתח, באופן חלקי אפילו, היושבים מאחור ישכחו מתנוחת הישיבה המכווצת. האוויר זורם, צליל המנוע מנעים את האווירה, ניתן לתקשר עם הסביבה ללא צורך ברשת חברתית והשמיים הם הגבול, תרתי משמע. הפתיחה החשמלית של הגג - שאורכת שניות בודדות - גם חושפת לעיני כל את עיצוב הפנים המשודרג של המיני.
העיצוב הבסיסי המקורי לא השתנה מהותית לעומת מודל 2017, אבל מסך המולטימדיה גדול יותר עם מערכת הפעלה ידידותית ונאה יותר, ההגה כבר לא נראה כמו צעצוע לילדים, המושבים חדשים ונוחים יותר ויש דיפונים עם שלל שילובי טקסטורות מעניינים ורמת גימור של רכב פרמיום אמיתי. בקיצור, תענוג לחושים. האבזור מקיף למדי וכולל כעת ערכה מקיפה של מערכות סיוע לבטיחות. כאשר החלונות מורמים גם בידוד הרוח מרשים.
חבל רק שהגג עצמו לא מתקפל לתוך הגוף אלא מונח עליו תוך שהוא חוסם חלק לא מבוטל משדה הראיה לאחור. תא מטען בנפח של 160 ליטר כאשר הגג פתוח יענה על צרכים סמליים בלבד, אבל סביר להניח, שברוב המקרים המושב האחורי ישמש כמרחב אפסון נוסף.
המעבר לשיטה מחמירה יותר של בדיקת פליטה וצריכת דלק (WLTP) אילץ את מהנדסי ב.מ.וו לבצע שינויים פנימיים מקיפים במערכת ההנעה של דגם ה"קופר S ". מנוע ה-2 ליטר טורבו עבר רביזיה מקיפה והוא מייצר נתונים דומים לקודמו, 192 כ"ס הספק ו-28 קג"מ, אבל המומנט זמין יותר בסיבובים נמוכים. שינוי חשוב יותר הוא תיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות במקום התיבה האוטומטית הרגילה.
התוצאה היא מכונית, שמרגישה זריזה ונמרצת יותר בכל מצב. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.1 שניות, התיבה החדשה מעלה הילוכים במרץ ומורידה הילוכים כהרף עין בעת האצות תוך התאמה מושלמת של סיבובי המנוע. הבונוס העיקרי, בעיקר במצב התכנות הספורטיבי, הוא צליל קולני ומוחצן הרבה יותר מבעבר שמלווה ב"פיצוצים", "נביחות" ושלל צלילי מפלט, שאהודים במיוחד על עדות משפרי סיאט-פולקסווגן למיניהם. מצב התכנות "הנורמלי" מספק שיוט חלק ושקט יחסית בעיר ועל הכביש המהיר.
מכוניות מיני לדורותיהן, ובמיוחד גרסאות הקופר S, תמיד ידעו לפנות אל ליבם של חובבי ההגה והוכיחו את עצמן כמכונות נהיגה רציניות, המיני גרסת 2018 שומרת על המורשת. ההיגוי אמנם מרגיש קצת יותר מבודד ומנותק לעומת הדורות הקודמים, אבל הוא עדיין מהיר מאוד ומספק שפע של היזון חוזר בפניות הדוקות. אחיזת הכביש מרשימה, שינויי הכיוון מהירים וזורמים והממדים הקומפקטיים מאפשרים לנצל כל סנטימטר של אספלט ציבורי פנוי לשעשועים. קחו אותה לכביש מתפתל ונידח, הפשילו את הגג, העבירו למצב הספורט הקולני ותקבלו חוויית נהיגה ישירה ומענגת, שמעט מאוד מכוניות יכולות לספק כיום. נוחות הנסיעה נוטה, כצפוי, לצד הנוקשה אבל היא עדיין מנטרלת ביעילות מהמורות עירוניות טיפוסיות.
מיני קבריו היא לא מכונית זולה, גם בחו"ל. אצלנו היא עולה בין כ-204 אלף שקל לדגם 1.5 בסיסי ועוד ל-268 אלף שקל לקופר S מאובזרת, כמו זאת ששימשה אותנו למבחן. המחירים הללו קורסים בפני משוואת ה"מטר פח לשקל" של רוב שוק הרכב הישראלי, והופכים את המיני קבריו בעיקר לקישוט סטטוס יקר לאלפיון העליון. בהתחשב ביכולות הגלומות בה, ההפסד הוא שלנו.
חלק מהמתחרות
אאודי A3 קבריו
ב-270 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת הקבריו 2 ליטר של ה-A3 . המכונית גדולה יותר משמעותית מהמיני וניצבת על בסיס גלגלים של 2.6 מ', אם כי המושב האחורי עדיין מוגבל בעיקר לילדים ונוער. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס ותיבת DSG והתאוצה ל-100 מתבצעת ב-7.7 שניות
אבארט 565 קבריו
210 אלף שקלים = זה מחיר גרסת הקבריו האוטומטית של אבארט 565, האחות הקרבית של פיאט 500. הממדים קטנים אף משל מיני אבל העיצוב ספורטיבי, השלדה חדה ומתוכננת במחשבה על ספורט מוטורי ומנוע 1.4 טורבו עם 165 כ"ס ותיבה רובוטית מאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-7.4 שניות
מאזדה MX-5
ויתור על צמד מושבים מכניס לרשימת האופציות את הרודסטר היפנית המיתולוגית. לגרסה האחרונה שלה יש שלדה קלילה וחדה עם הנעה אחורית ומנוע 2 ליטר בהספק 160 כ"ס שמשודך לתיבה ידנית בלבד. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.4 שניות ותא הנוסעים מאובזר היטב אם כי דל במרחב. המחיר: 243 אלף
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.