"מנכ"ל נמל אשדוד לא דיווח על זיהום שמן שנשפך לים"

כך טוען דירקטוריון הנמל לגבי זיהום משמן שנשפך מגוררת, שבעקבותיו הגיש המשרד לאיכות הסביבה כתב אישום נגד הנמל • המנכ"ל יצחק בלומנטל: האירוע טופל ודווח כחוק לרשות הספנות

יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
יצחק בלומנטל, מנכ"ל נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

כתב אישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה בסוף חודש נגד נמל אשדוד בגין זיהום ים והסתרת האירוע בניגוד לחוק מהמשרד להגנת הסביבה וממינהל הספנות והנמלים במשרד התחבורה, מעורר סערה בדירקטוריון הנמל, בהנהלה ובקרב העובדים. כתב האישום הוגש בסוף יולי נגד חברת הנמל ונגד מוריס מור, ממלא-מקום רב-חובל הנמל ב-4 השנים האחרונות וראש מחלקת ים (רמ"ח). 

באירוע, שהתרחש ב-2 ביולי 2017, יצאה הגוררת "שמשון" מנמל אשדוד לכיוון נמל חיפה. הגוררת נתקלה בכלוב לגידול דגים שהיה בשלבי הקמה, וכתוצאה מההתנגשות נשפך לים שמן בהיקף כ-150 ליטר.

על-פי תקנות החוק למניעת זיהום ים בשמן, מכוח האמנה הבינלאומית למניעת זיהום ים, במקרה של זיהום שמן חלה חובת דיווח מחמירה ורחבה על הקברניט של כלי השיט, על הבעלים של הכלי, כלומר הנהלת הנמל, "או אדם אחר האחראי לכלי השיט". חובת הדיווח המיידי היא למינהל הספנות והנמלים במשרד התחבורה ולמשרד להגנת הסביבה. כמו כן חלה חובה לנקוט בכל פעולה למנוע זיהום ולטפל בזיהום עצמו. אם מתגלה עבירה על התקנות, החוק מחייב הטלת אחריות גם על מי שהיה "מנהל או פקיד אחראי" באותו תאגיד.

לטענת הדירקטוריון, מנכ"ל הנמל יצחק בלומנטל, לא דיווח על האירוע בזמן אמת, אלא רק כשהוגש כתב האישום. בלומנטל טוען, בניגוד לעולה מכתב האישום, כי נמסר דיווח לרשות הספנות והנמלים, וכי עליו לא חלה אחריות לדווח למשרד להגנת הסביבה.

מדירקטוריון החברה מסרו כי "רק שנה לאחר האירוע, בעקבות ההחלטה להגיש כתבי אישום נגד המעורבים, דיווח מנכ"ל הנמל לחברי הדירקטוריון שהאירוע התרחש".

כתב האישום מסתמך בין השאר על עדויות של 14 ימאים מנמל אשדוד. לפי כתב האישום, קברניט הגוררת, אופיר בר, דיווח מיידית על האירוע לרמ"ח מוריס מור, וביקש ממנו לדווח על האירוע למינהל הספנות ולמשרד להגנת הסביבה, בהתאם לחובות הדיווח בתקנות למניעת זיהום ים. עוד נכתב בכתב האישום כי מור לא דיווח, והזיהום התפשט ויצר כתם עצום ותושבים באשדוד התלוננו עליו.

לפי אחד המסמכים  שדבר קיומו נחשף כאן, מור, שרק נגדו הוגש אישום אישי על אי-דיווח, למעשה דיווח לבלומנטל על האירוע עוד באותו יום ושוחח איתו על המקרה. נגד בלומנטל לא הוגש כתב אישום בגין הסתרת המידע מרשות הספנות ומהמשרד להגנת הסביבה. הראיה למודעות של בלומנטל לאירוע היא במכתב של בלומנטל למור, הנפתח במילים "1. בהמשך לשיחתנו מיום האירוע שבנדון, הונחית לחקור את עליית הגוררת "שמשון" ב-2.7.17 על כלובי הדגים בנמל..".

מטעמו של בלומנטל נמסר בתגובה: "המנכ"ל פעל ללא דופי, בהתאם לדין ולנהלי החברה וכמצופה מתפקידו בכל הקשור לאירוע. המנכ"ל דווח על תאונת הגוררת ביום התרחשותה ומינה את מ"מ רמ"ח ים (מוריס מור) להגיש לידו דו"ח מפורט על נסיבות התאונה ותוצאותיה. דו"ח זה אכן נמסר כחודש לאחר התאונה. כמו כן האירוע דווח בזמן אמת לרשות הספנות והנמלים, אשר ערכה אף היא דוח על האירוע. הדו"ח לא מצא כל דופי בהתנהלות המנכ"ל.

"המנכ"ל אינו נושא בחובת הדיווח למשרד להגנת הסביבה, והוא הניח שהממונים על כך פעלו בהתאם לחוק ולנהלי החברה. דבר חקירתם של עובדי החברה לא הובא לידיעת המנכ"ל מצד הרשות החוקרת או מצד הנחקרים עצמם. כמו כן, המנכ"ל לא דוּוח מהמשרד להגנת הסביבה כי הוחלט להגיש כתב אישום נגד החברה ונגד רב חובל הנמל. ב-30 ביולי נודע למנכ"ל לראשונה על הגשת כתב האישום ובאופן מיידי הוא עדכן את יו"רית הדירקטוריון ואת כלל הדירקטוריון בישיבה שהתקיימה למחרת".

רב חובל אופיר בר סירב להגיב.

רב חובל מוריס מור אמר כי הוא מנוע מלהגיב.