לא רק בטלפון: יצרניות המכוניות אוספות מידע על הנהגים

איסוף המידע מסייע לייצר שירותים מותאמים אישית עבור נהגים • פרופ' ריאן קלו מאוניברסיטת וושינגטון: "לצרכנים לא יהיה ידע מלא על הדרך בה אוספים ומשתמשים בדאטה שלהם"

ג'נרל מוטורס / שאטרסטוק
ג'נרל מוטורס / שאטרסטוק

יצרניות המכוניות מצליחות לאסוף כמויות דאטה גדלות על הנהגים, בעקבות העלייה במספר דגמי המכוניות שמגיעים עם חיבוריות אינטרנט מובנית. ליצרניות יש גישה לעד מאות נקודות דאטה שונות בזמן אמת דרך הרכבים, ולחלק מדגמי המכוניות יש יותר ממאה מעבדים מובנים שאוספים מידע המאוחסן בשרתי ענן של היצרניות. נקודות הדאטה כוללות בין היתר את מיקום המכונית, עוצמת הבלימה ועוד.

חלק מיצרניות המכוניות משתמשות היום במידע שנאסף כדי לשפר את ביצועי הרכב ואת הפיצ'רים השונים שלו, וכן כדי לייצר שירותים מותאמים אישית עבור נהגים. הן אף בוחנות שימושים נוספים לדאטה, למשל פרסום מותאם אישית לנהג, או מכירה שלו לחברות מיפוי כדי לספק להם מידע מדויק על מצב התנועה. חברת McKinsey & Co מעריכה כי מונטיזציה של הדאטה מרכבים תהיה שווה עד 750 מיליארד דולר עד 2030.

יונדאי תשיק בשנה הבאה תכנית שאוספת דאטה על הרגלי נהיגה, כמו עוצמת הבלימה של רכב והמרחק שהוא נוסע ביום, ותשתמש בו כדי לסייע לנהגים לקבל הנחות על ביטוח לרכב. גם פורד, ג'נרל מוטורס וחברות נוספות מפתחות תוכניות דומות שיציעו הנחות בביטוח בהתבסס על דאטה. ג'נרל מוטורס גם משתמשת היום במידע כדי לסייע לנהגים למצוא חניה, להציע משלוחים של אמזון לתוך הרכב ועוד. בהמשך השנה היא מתכננת להשיק פיצ'ר שיזהה כמות דלק נמוכה ברכב ויציע הנחה בתחנת דלק קרובה.

לדברי החברות, הדאטה נאסף רק אם הנהג הביע הסכמה לכך, ובמקרה של העברתו לחברות צד שלישי, הדבר נעשה ללא פרטים מזהים על הנהג. למרות זאת, פרופ' למשפטים ריאן קלו מאוניברסיטת וושינגטון, שמתמחה בפרטיות דיגיטלית, נשאר סקפטי. הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל כי בדומה לדרך בה חברות הטכנולוגיה אוספות דאטה על המשתמשים, כך גם במקרה של יצרניות המכוניות, "לצרכנים לא יהיה ידע מלא על הדרך בה אוספים ומשתמשים בדאטה שלהם".