מסף פשיטת רגל לאקזיט ענק: הכול על מכירת סודהסטרים

השמועות על עסקאות עם קוקה-קולה וסטארבאקס, המשבר שהוביל להנפקת החברה בוול סטריט והמשבר שהוביל למיתוג מחודש • איך משיגים תשואה של 750% ב-3 שנים, מכפילים פי 5 את מספר העובדים ונמכרים לענקית משקאות עולמית ב-3.2 מיליארד דולר

דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים / צילום: איל יצהר
דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים / צילום: איל יצהר

האקזיט של סודהסטרים   הוא סיפור מעורר השראה על רקע המשברים הרבים שחוותה החברה, שכחלק מהם כבר דובר בעבר על הסיכוי שתימכר לפפסיקו  או קוקה-קולה. בשנת 2014 אף הועלתה האפשרות שתימכר לחברת סטארבאקס.

המשבר האחרון שהוביל גם לפריצת דרך חיובית בסודהסטרים אירע רק לפני 4 שנים. אז, על רקע שורה של אכזבות ואזהרות רווח, החליטה החברה בראשות המנכ"ל דניאל בירנבאום לבצע תוכנית התייעלות ולשנות באופן מוחלט את המסר. לא עוד יצרנית מערכות להכנת משקאות ממותקים מוגזים - אלא מובילה עולמית בשוק המים המוגזים העולמי. זה הצליח.

פפסיקו קונה את סודה סטרים הישראלית ב-3.2 מיליארד דולר

עד כמה? די להסתכל על המספרים. המחיר שתשלם פפסיקו למניית סודהסטרים עומד על 144 דולר למניית סודהסטרים (כ-528 שקל). מחיר זה משקף תשואה של 755% על מחיר המניה בעת שהתחילה להיסחר בתל-אביב לפני פחות מ-3 שנים (דצמבר 2015).

מחיר העסקה גבוה ב-620% מהמחיר בהנפקתה הראשונית של סודהסטרים בנאסד"ק בנובמבר 2010.

הפרמיה בעסקה ביחס למחיר השוק הנוכחי של מניית סודהסטרים - 11% - נראית מעט נמוכה, אבל צריך לקחת בחשבון שהמניה נסחרה במחירים של 85-90 דולר טרם פרסום דוחות הרבעון השני בתחילת אוגוסט. בעקבות הדוחות החזקים של החברה והעלאת התחזיות לשנת 2018 כולה זינקה מניית סודהסטרים בכמעט 50% בתוך פחות מ-3 שבועות. 

סיפור ההצלחה של מניית סודהסטרים
 סיפור ההצלחה של מניית סודהסטרים

עסקה המכירה לפי שווי של 3.2 מיליארד דולר לסודהסטרים מבטאת אם כך מכפיל של 4.8 על ההכנסות הצפויות ב-2018 לפי תחזיות החברה (העומדות על 668 מיליון דולר) ומכפיל היי-טקי של 32 על הרווח הנקי השנתי הצפוי לפי תחזיות האנליסטים (כ-100 מיליון דולר).

עוד לפני המשבר האחרון, סודהסטרים נקלעה למשבר גדול יותר כחברה פרטית. במכתבו לעובדים הזכיר היום (ב') בירנבאום כי "לפני 11 שנים היינו חברה קטנה על סף פשיטת רגל, חברה ששוויה 6 מיליון דולר עם ירידה מתמשכת במכירות ואנשים ללא ברק בעיניים, ללא אופטימיות. בחברה עבדו 700 עובדים במפעל קטן במישור אדומים, הם ייצרו 30,000 מכשירים בחודש שנמכרו במספר מדינות בודדות. היום שווי החברה הוא 3.2 מיליארד דולר, 3,500 עובדים מייצרים כ-500,000 מכשירים בחודש אשר נמכרים ב-46 מדינות ברחבי העולם. בכל יום, צרכני סודהסטרים מכינים 6 מיליון ליטר של משקאות מוגזים, אשר הופכים אותנו למותג המים המוגזים הגדול בעולם".

מי שאז לקחה את המושכות והובילה את החברה לחוף מבטחים הייתה קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו של יובל כהן. הקרן רכשה ב-2007 מניות סודהסטרים תמורת כ-10 מיליון דולר, והפכה לבעלת השליטה בה. ב-2010 היא הובילה את החברה להנפקה מוצלחת בוול סטריט ולאחר מכן מימשה את מניותיה ברווח נאה ובהיקף מימושים של 200 מיליון דולר. 

I8
 I8