היום שאחרי האקזיט. סודהסטרים תשקיע 90 מ' ש' במפעל חדש

מאז 2012 סודהסטרים קיבלה מהמדינה מענקים בהיקף כולל של כ-46 מיליון שקל, בתמורה להשקעות בסך כ-400 מיליון שקל, כך מסרו ל"גלובס" ברשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה • מנהל רשות ההשקעות: "סודהסטרים היא חברה צומחת, והיא עומדת בכל התחייבויותיה כלפי המדינה בכל הקשור לעמידה בהיקפי יצוא והעסקת עובדים"

מפעל סודהסטרים בדרום / צילום: איל יצהר
מפעל סודהסטרים בדרום / צילום: איל יצהר

מאז שנת 2012 חברת סודהסטרים קיבלה מהמדינה מענקים בהיקף כולל של כ-46 מיליון שקל בתמורה להשקעות שעשתה שהיקפן מסתכם ביותר מ-400 מיליון שקל, כך אמרו אתמול (ב') ל "גלובס" ברשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה. המענקים ניתנו לסודהסטרים על שני סבבי השקעה ב-2012 וב-2014.

השקעה נוספת מצד סודהסטרים צפויה בקרוב, וזאת לאחר שהחברה הגישה לרשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה תוכנית הרחבה של המפעל שלה באזור התעשייה עידן הנגב בדרום, שהיקפה כ-90 מיליון שקל. בתמורה להשקעה זו, החברה תקבל מהמדינה מענק של 18 מיליון שקל.

"החברה כעת ממתינה לקבלת ההיתרים הנדרשים לקראת יישום התוכנית, שכוללת בינוי ורכש של ציוד מתקדם שישפר את היצור במקום ", אמר ל"גלובס" מנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ'. "סודהסטרים היא חברה צומחת, והיא עומדת בכל ההתחייבויות שלה כלפי המדינה בכל הקשור לעמידה בהיקפי יצוא ולהעסקת עובדים - ואף מעבר למספרים שעליהם שהיא התחייבה".

כחברה שרוב התוצרת שלה מיוצאת לעשרות מדינות ברחבי העולם, סודהסטרים נהנית גם מתשלום של מס חברות מופחת, בגובה של 7.5%. זאת בשל היותה חברה מייצאת שפועלת מאזור פיתוח א' ובשל עמידתה בקריטריונים שקבועים בחוק לעידוד השקעות הון.

שינוי מפת התעסוקה בדרום

במשרד הכלכלה והתעשייה רואים במפעל סודהסטרים שבאזור התעשייה עידן הנגב מודל לשילוב של מיעוטים במעגל התעסוקה וזאת, על רקע אחד מיעדי הממשלה, להגדיל משמעותית את מספר הגברים החרדים והנשים הערביות במעגל העבודה: במפעל שליד רהט מועסקים מאות עובדים ועובדות תושבי הפזורה הבדואית בנגב. מספרם יגדל עם מימוש תוכנית ההשקעות החדשה של החברה.

לדברי מנהל רשות ההשקעות איצקוביץ', הפעילות של סודהסטרים באזור הנגב "שינתה את מפת התעסוקה בדרום, בעיקר בעיר רהט, וזאת תוך פתיחת מאות משרות לנשים בדואיות, ובאופן שמחזק את האוכלוסייה באזור כולו".

לדברי גורם ברשות ההשקעות, "החברה מעסיקה הרבה נשים בדואיות, מהמפעל שלה בדרום היא מייצאת את כל התוצרת שלה לכל העולם, ועל הדרך היא גם מתמודדת עם מהלכים של תנועת ה-BDS שאף ניסתה להחרים אותה בדרכים כאלה ואחרות. זה אמור לשמח את כולנו שחברה כזאת, דווקא חברה כזאת, עושה חיל ומצליחה, וזה הזמן לא להרים כוס סודה, אלא חבית של סודה".

המחויבת לישראל מועגנת בהסכם

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, בירך אתמול על עסקת סודהסטרים-פפסיקו ואמר כי "קידום התעשייה והתעסוקה כפי שעושה סודהסטרים ומי שעומד בראשה, דניאל בירנבאום, היא משימה לאומית וציונות אמיתית שלה שותפות עוד חברות רבות. ככל שסודהסטרים תתפתח ויצירתיות ובחדשנות ותרחיב את היצוא שלה, תרומתה לכלכלת ישראל ולתדמית ישראל בעולם עוד תגדל".

אתמול שוחח כהן עם מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, ולאחר אותה שיחה מסר כי "בירנבאום חזר ודיבר על המחויבות של סודהסטרים לישראל ועל כך שמחויבות זו מעוגנת בהסכם". 

בתוך 5 שנים: החברה תשקיע 50 מיליון שקל להרחבת המפעל ברהט

כשברקע עובדי סודהסטרים מרימים כוסית של סודה לרגל הרכישה בידי פפסיקו העולמית, בחברה עדיין ממשיכים לתכנן את הרחבת פעילות היצור שלה בישראל. אך לפני פחות מחודש רשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה אישרה את תוכנית ההשקעה החדשה של סודהסטרים שכוללת את הרחבת מפעל היצור המרכזי שלה שבאזור התעשייה עידן הנגב, שליד העיר רהט.

לפי התוכנית, החברה תשקיע כ 90 מיליון שקל בפיתוח המפעל, שמעסיק כיום כ 1,100 עובדים. עם השלמת תוכנית ההרחבה, סודהסטרים תקלוט לשורותיה כ 160 עובדים חדשים. בתמורה להשקעה, החברה תקבל מהמדינה מענק בגובה של 18 מיליון שקל .

תוכנית ההשקעות האסטרטגית של סודהסטרים כוללת הקמה של מבנה נוסף במתחם הקיים של החברה בעידן הנגב, תוך הטמעה של מכונות יצור מתקדמות באופן שיעלה את היקפי היצור ואת הפריון. בין המוצרים שסודהסטרים מייצרת במפעל שלה שליד רהט: מכשירי הגזה, מכלי הגזה, בקבוקי מילוי ותרכיזי שתייה. רוב המוצרים מיוצרים כיום בשילוב של מכונות - ועבודה ידנית של מאות עובדים בכל משמרת.

ברשות ההשקעות אמרו אתמול ל"גלובס" כי תוכנית ההשקעות שאושרה לסודהסטרים מבטאת את מהלכיה לייצור של מוצרים איכותיים יותר, תוך העלאת הפריון וזאת באמצעות קווי יצור מתקדמים שמתאפיינים באוטומציה ובמיכון חדיש.

תוקף האישור שסודהסטרים קיבלה מרשות ההשקעה למימוש תוכנית ההרחבה החדשה של בעידן הנגב הוא לתקופה של 5 שנים, שבהן היא תוכל למצות אותה וליהנות מההטבות שמציעה לה המדינה.