אופנהיימר: "עסקת פפסיקו-סודהסטרים עושה הרבה היגיון"

מניית סודהסטרים זינקה אתמול ב-9.4% והתקרבה למחיר שלפיו פפסיקו רוצה לקנות אותה • בנק ההשקעות אופנהיימר: "סודהסטרים תיהנה מסינרגיות במכירות ובהפצה, ופפסיקו תיהנה מתדמית רעננה של שתייה מוגזת בריאה, שסודהסטרים כבר מקדמת"

רמון לגוארטה ודניאל בירנבאום בעת החתימה, הבוקר במשרדי סודהסטרים / צילום: לנס הפקות
רמון לגוארטה ודניאל בירנבאום בעת החתימה, הבוקר במשרדי סודהסטרים / צילום: לנס הפקות

מניית סודהסטרים   זינקה אתמול (ב') בנאסד"ק ב-9.4% והתקרבה למחיר שבו פפסיקו מבקשת לרכוש את החברה. המניה ננעלה במחיר של מעל 142 דולר, פער של פחות מ-2 דולרים (1.3%) ממחיר הרכישה, 144 דולר. הפער הקיים מוסבר בסיכון שנוגע לאפשרות של אי-השלמת העסקה, אם כי נראה שהעובדה שרוב הפער נסגר, מצביעה על ביטחון גבוה של המשקיעים בהשלמת העסקה.

השלמת העסקה כפופה לקבלת אישורים שונים וכן לאישור בעלי המניות של סודהסטרים, שיזומנו לאסיפה על מנת להצביע על הנושא. זימון לאסיפה יפורסם בזמן הקרוב, ויכלול כנדרש גם פירוט על המגעים שנערכו בין סודהסטרים לפפסיקו. דיווח כזה עשוי לשפוך אור על הצעות קודמות מצד פפסיקו ואופן קביעת מחיר המניה בעסקה.

מניית פפסיקו  ננעלה אתמול כמעט ללא שינוי, כשאחרי עלייה שנרשמה בה במהלך המסחר, היא ירדה בסוף היום ב-0.1%. פפסיקו נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-162 מיליארד דולר.

ברבעון שהסתיים באמצע יוני היו לחברה בקופה יותר מ-18 מיליארד דולר, כך שהיא לא צפויה להתקשות במימון רכישת סודהסטרים תמורת 3.2 מיליארד דולר (בנטרול המזומנים בקופתה של סודהסטרים, מדובר על רכישה בהיקף של קצת מעל 3 מיליארד דולר).

בבנק ההשקעות אופנהיימר כתבו בתגובה כי "על פניו, העסקה עושה הרבה היגיון. סודהסטרים תיהנה מסינרגיות במכירות ובהפצה ופפסי תיהנה מתדמית רעננה של שתייה מוגזת בריאה שסודהסטרים כבר מקדמת". באופנהיימר העריכו שבמונחי פרופורמה, סודהסטרים תהווה כ-1% מהכנסות פפסיקו, 1% מה-EBITDA ו-1.2% מהרווח כולל של החברה הממוזגת.

מניית סודהסטרים עלתה 148% בשנה האחרונה
 מניית סודהסטרים עלתה 148% בשנה האחרונה

"סודהסטרים כנראה תישאר פה לנצח"

במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול דיברו מנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, והמנכ"ל הנכנס של פפסיקו ונשיא החברה, רמון לגוארטה. בירנבאום היה נרגש ופתח בסיפור האישי של אביו ניצול השואה, שהיה על סיפון אוניית המעפילים אקסודוס שגורשה מחופי הארץ בחזרה לאירופה. כעבור 22 שנה עלה האב לארץ והשתקע בנגב.

"מי היה מאמין, אבא, שאחרי השואה בה איבדת 30 אנשי משפחה שלך, שתזכה להגיע לרגע הזה ולקיים את החזון של דוד בן-גוריון ושלך, לראות מדינה וכלכלה משגשגת", אמר בירנבאום. "אנחנו לא מדינה מושלמת, אבל היום הזה חשוב לא רק לי ולעובדים שייהנו מזה מאוד, אלא לתעשייה הישראלית ולכלכלה הישראלית. לא מדובר באקזיט שירכשו ויעתיקו למדינה זרה, אלא בכניסה של חברת המשקאות השנייה בגודלה בעולם שמביעה אמון בכלכלת ישראל ובחבר'ה חלוצים מרהט, מהנגב. קיום חזון ישעיהו: 'נבקעו במדבר מים' שזורמים לכל רחבי העולם". 

לגוארטה אמר שהמטרה היא להשאיר את סודהסטרים כפי שהיא. "התחייבנו להשאיר את הפעילות בישראל ל-15 שנים, אבל אני חושב שזה יהיה לנצח. התשתית והידע מעולים פה. זה עסק מאוד מוצלח". הוא הוסיף כי "סודהסטרים נוכחת בהרבה שווקים, אבל יש עוד הרבה הזדמנויות, בין היתר בחדירה לשווקים חדשים או התרחבות בשווקים קיימים. אנחנו לא בונים על סינרגיות בחיסכון בעלויות; לא נייצר ערך לבעלי המניות בקיצוץ עלויות אלא בצמיחה".