"פרימה הפרה חובות לביצוע התאמות נגישות בשני בתי מלון"

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תובעת את הרשת בגין הפרת חובותיה לביצוע התאמות נגישות בשני בתי מלון

בעלי מוגבלויות / צילום: Shutterstock
בעלי מוגבלויות / צילום: Shutterstock

לפי חוקי המדינה, לאנשים עם מוגבלות (נכים) יש זכות להשתתפות מלאה ושוויונית בכל תחומי החיים. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות הנגישות נועדו להבטיח, שהנכים יוכלו לממש את הזכויות הבסיסיות הללו. זאת, כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו לקבל שירות באותה רמת נוחות ואיכות, כפי שמקבל כלל הציבור, ויוכלו לנהל חיים עצמאיים ומלאים ובלי תלות בזולת.

ולמרות החוקים והתקנות, המציאות עבור הנכים היא ורודה הרבה פחות. קיים עדיין פער גדול מאוד בין העקרונות הנשגבים בחוקי הנגישות והשוויון לבין האופן שבו הם מיושמים בשטח. מוגבלים רבים נתקלים בקשיי נגישות באופן יומיומי. בימים אלו של סוף הקיץ, המוני בית ישראל מבלים בחופשות בארץ ובחו"ל. אבל עבור אנשים עם מוגבלות, אפשרויות הנופש והבילוי הן מצומצמות ותלויות בחסדי ההנגשה של בתי המלון, הצימרים ומקומות הבילוי.

דוגמה לקשיים שעוברים חלק מהנכים אפשר למצוא בתביעה בסך 85 אלף שקל שהגישה לאחרונה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים נגד חברת "פרימה מלונות ותיירות", בגין הפרת חובותיה לביצוע התאמות נגישות בשני בתי מלון באזור ים המלח - אואזיס וספא קלאב. התביעה הוגשה לאחר שלנציבות הגיעה תלונה של ישראל אבן זהב (72) מרמת גן, אדם המתנייד באמצעות כיסא גלגלים שבה הוא טען כי בניגוד להבטחות ולפרסומים של המלון, כשהוא הגיע לבלות בו ביוני 2017, הוא גילה כי אין ביכולתו להיכנס למעלית או להגיע לחדר שהזמין מבעוד מועד.

החדר "הנגיש" - לא נגיש

תחילת הפרשה בקיץ שעבר, אז ביקש אבן זהב לצאת לחופשה באזור ים המלח. אבן זהב בדק ברשת האינטרנט איזה מהמלונות באזור ים המלח הם טובים ונגישים לבעלי מוגבלויות ובחר לבלות במלון "אואזיס" השייך לרשת מלונות "פרימה" שבבעלותה 14 מלונות ובין היתר שני בתי מלון בים המלח - "פרימה אואזיס" ו"ספא קלאב".

ב-11 ביוני 2017 פנה אבן זהב בבקשה להזמין שלושה חדרים בבית מלון אואזיס לתאריך 16 ביולי, מתוכם שני חדרים נגישים וחדר אחד רגיל. בקשתו אושרה ע"י נציג מטעם בית המלון. ב-16 ביולי הגיע אבן זהב שמח וטוב לב לבית המלון אואזיס, וקיבל חדר המכונה "נגיש". ואולם, בתביעה שהוגשה נגד פרימה טוענת הנציבות כי משניסה אבן זהב להשתמש במעלית כדי לעלות לחדר הופתע לגלות שהמעלית אינה נגישה. בכך נמנעה הגעתו לאותו חדר "נגיש" כביכול.

לפי הנטען, בעקבות זאת, הוצע לאבן זהב ע"י נציגת בית מלון אואזיס לקבל, במקום החדר במלון זה, חדר אחר שהוגדר כחדר נגיש במלון "ספא קלאב" הצמוד למלון אואזיס. כמו כן, הוא התבקש להשתמש בחדר האוכל בבית מלון ספא קלאב, מאחר שאינו יכול להגיע במעלית לחדר האוכל שנמצא בקומה התחתונה בבית מלון אואזיס. לפי התביעה, אבן זהב קיבל את החדר בבית המלון ספא קלאב כשבמהלך השהות שלו גילה כי קיימים ליקויי נגישות רבים בבתי המלון וישנן התאמות נגישות שלא בוצעו לפי הוראות תקנות בניין קיים ותקנות נגישות השירות. 

"עומדים בכל התקנים"

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אמר ל"גלובס: "אנו עדים לא אחת למקרים שבהם ההנגשה לא בוצעה ואף גרוע מכך כשנאמר לאנשים שקיימת הנגשה ובפועל זו אינה מתקיימת. המשמעות של היעדר מידע אמין ושל אי-עמידה בדרישות הנגישות היא הרת-גורל עבור אדם עם מוגבלות. נפעל עד שהמרחב הציבורי יהיה נגיש, ואנשים עם מוגבלות לא יודרו ממנה".

ממלון אואזיס מרשת מלונות פרימה נמסר בתגובה: "מלונות אואזיס וספא קלאב עומדים בכל תקני הנגישות הנדרשים לפי חוק. למלון אואזיס, עוד טרם הגעת התובע, יש אישור נגישות כחוק, אישור נגישות עם מגבלות של מבנה קיים (ישן). מבדיקה שערכנו בדבר הטענות שעולות בתביעה. ברצוננו להבהיר כי למלון רישוי עסקים עד שנת 2020. זה ניתן כנגד עמידה בתנאי תהליך נגישות שהחל לפני מספר שנים. לתובע הוצעה חלופה הולמת לחדר נגיש באגף אחר, עם מעלית נגישה. זאת, לשביעות רצונו. נעשו עבורו שאר התאמות כדי לאפשר לו שהות נעימה ומוצלחת, כמו לכל שאר אורחי המלון ברשת, המטופלים ברגישות יתרה".