תשכחו מ-10,000 צעדים: האפליקציה שתכניס אתכם לכושר

גוגל פיט, אפליקציית הפעילות הגופנית של גוגל, זכתה בעבר לביקורות צוננות • עתה היא מושקת בגרסה מחודשת, עם יעדי פעילות משולבים בהמלצת ארגון הבריאות העולמי, ושיטת ניקוד חדשה

גוגל הודיעה היום (ג') על השקה מחודשת של Google Fit, אפליקציה למעקב אחר פעילות גופנית. האפליקציה בגרסתה הקודמת, שיש לה למעלה משני מיליון משתמשים פעילים, זכתה לדירוג 3.9 בגוגל פליי - דירוג ממוצע, ואף נמוך מכפי שניתן היה לצפות מאפליקציה של גוגל. מרבית הביקורות השליליות התייחסו לחוסר דיוק במדידת פעילויות, חוסר דיוק באומדן קלוריות, מחיקת מידע ובעיות בממשק המשתמש. עתה משיקה החברה את האפליקציה בגרסתה החדשה, שתכלול מדדים שונים מאלו שהיו בעבר, המסתמכים על המלצות של ארגון הבריאות העולמי. זאת במטרה לא רק לעודד משתמשים לשלב פעילות גופנית בחייהם, אלא גם להשיג תוצאות רלוונטיות לשיפור בריאותם.

בשיחה עם "גלובס" אומר אולי גיימונד, מנהל גוגל פיט, כי מרבית אפליקציות הפעילות הגופנית משרתות אנשים שממילא עוסקים בספורט: "אבל יש גם קהל אחר, שמתחיל שימוש באפליקציה פעמיים בשנה, לעתים קרובות אחת מהן היא לקראת ראש השנה, המאופיין במחשבות על התחלה חדשה. ממחקר עומק שערכנו, שעקב אחרי משתמשים שנרשמו לתוכנה במשך תשעה חודשים, ובו תשאלנו אותם לגבי החוויות שלהם, התברר לנו שהיעד של 10,000 צעדים ביום שרוב המתעמלים החובבים מתחילים ממנו כשהם שואפים לשפר את בריאותם, הוא מצד אחד לא פשוט להשגה במהלך חיים עסוקים, ומאידך - לא ברור כמה הוא מועיל. גם מי שמצליח להגיע ל-10 אלף צעדים לא מדווח על שיפור משמעותי בהרגשה שלו. ביחד, שני הדברים הללו יוצרים תחושת תסכול. מצד אחד קשה להגיע ליעד ומצב שני - בשביל מה?".

מתבססים על מדדים שקל למדוד

כדי להרחיב את קהל המשתמשים ואולי גם להציע מדדים שקל יותר למדוד באופן מדוייק, פנתה גוגל לארגון הבריאות העולמי וגייסה לשורותיה את הקרדיולוג קפיל פראק, שהוא גם פרופ' בבי"ס לרפואה של אוניברסיטת ייל. החברה התייעצה איתם אילו יעדי בריאות רלוונטיים באמת לבריאותו לאדם שכרגע אינו מתעמל, ויותר מכך - אילו מהם ניתן לשלב בתוך חיים אינטנסיביים כך שישפיעו על ההרגשה של המתעמל תוך פרק זמן סביר. "מסתבר ש-10 אלף הצעדים, אף שהם מוצעים על ידי מגוון אפליקציות ויועצי בריאות לא רשמיים, אינם ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי".

הסיבה היא שלא רק מספר הצעדים קובע אלא גם האינטנסיביות של הפעילות. ארגון הבריאות העולמי מציע לבצע בכל שבוע לפחות 150 דקות פעילות באינטנסיביות מתונה או 70 דקות של פעילות באינטנסיביות גבוהה, או שילוב של השתיים. פעילות מתונה היא למשל הליכה מהירה יחסית בקצב של חמישה קמ"ש, רכיבה באופניים עד 16 קמ"ש, ריקוד, טניס זוגות, גינון. פעילות אינטנסיבית יכול להיות ריצה, שחיה, קפיצה בחבל, התעמלות אירובית, נסיעה מהירה באופניים, טיול במעלה ההר. עם זאת, ארגון הבריאות העולמי ממליץ כי כל פעילות כזו תתבצע למשך 10 דקות רצופות לכל הפחות.

על פי ארגון הבריאות העולמי, זהו מינימום הפעילות שאדם ממוצע - אך לא יושבני (Sedentary) - אמור לבצע. אדם בעל סגנון חיים יושבני שישלב פעילות כזו בחייו אמור להוריד באופן משמעותי את הסיכון שלו להתקפי לב, סוכרת, שבץ וסרטן. ארגון הבריאות העולמי אינו מציין בדיוק מה התועלת המספרית של מי שיגיע ליעדים הללו, אולם באופן עקרוני על פי נתוניהם, היעדר פעילות גופנית אחראי על מעל 20% ממקרי סרטן השד והמעי, 27% מהסוכרת וכ-30% ממחלות כלי הדם (הגורמות להתקפי לב ושבץ).

ההמלצות נכונות גם לאדם צעיר וגם לאדם מבוגר כל עוד הוא מסוגל לכך. ההמלצות כוללות עיסוק בפעילות בונה שריר (כמו הרמת משקולות) פעמיים בשבוע בנוסף לפעילות האירובית, אך אפליקציית גוגל פיט החדשה כרגע לא מכניסה זאת ליעדים הרשמיים שהיא מציעה למי שמגיע אליה כמתעמל מתחיל. גיימונד מסביר כי כל משתמש יכול להציב לעצמו יעדים מותאמים אישית משלו: "ההמלצה היא שילוב בין 150 דקות של פעילות מתונה לבין 75 דקות של פעילות מאומצת, ואלה חישובים שמעצבן לעשות ברמה היומיומית, וכאן האפליקציה שלנו יכולה לעזור".

נקודות-לב ולתת הכוונה לאפליקציה

הפתרון של גוגל פיט החדשה הוא כזה: לכל משתמש יהיו במסך הראשי של האפליקציה רק שני מדדים. האחד הוא דקות פעילות בסך הכל - תנועה מכל סוג שהוא; השני הוא 'נקודות לב' (Heart Points) שנמדדות כאשר עוסקים בתנועה בינונית או מאומצת, אבל לא בתנועה קלה. כל דקה של תנועה בקצב בינוני תרוויח לכם נקודת לב אחת, ואילו פעילות מאומצת תיתן לכם 2 נקודות לב. המטרה היא להרוויח 150 נקודות בשבוע, אם כי בנקודה זו גיימונד מעיר כי הם גילו שהקצבת יעד יומי יעילה יותר מיעד שבועי.

בהמשך, כשהמשתמש עומד ביעדים שהציב לעצמו ורוצה להתקדם ולהפוך ל'אדם פעיל ובריא', כהגדרת ארגון הבריאות, ההמלצה היא להעלות את הקצב עד 300 נקודות (כלומר 300 דקות פעילות בינונית או 150 דקות פעילות מאומצת) בשבוע.

גיימונד: "מה שחשוב לנו לומר למשתמשים הוא שכדי להיות פעילים לא חייבים ללכת לחדר הכושר: הנה, אני התחלתי את היום בהליכה מהירה מרכבת תחתית לונדונית אחת לשניה, פשוט כי מיהרתי, וכבר צברתי 9 נקודות לב מתוך ה-23 היומיות שלי".

נקודת התורפה של גוגל פיט המקורי הייתה חישה. האם החיישנים של הטלפון מספיקים היום כדי להבין בדיוק איזו פעילות אתה עושה? הרי לא תצא לרקוד כשהטלפון מחובר אליך.
"החיישנים של הטלפון אכן בסיסיים, אפשר לשפר זאת אם נותנים לאפליקציה קצת הכוונה: למשל אם המשתמש עושה שיעור פילאטיס, הוא יכתוב זאת באפליקציה ואנחנו נחשב את מספר נקודות הלב שנהוג בממוצע לצבור בשיעור פילאטיס. מי שעונד שעון פעילות יכול לשפר את הדיוק עוד יותר: וכך, אם הוא מודיע לאפליקציה שהוא נוהג לעשות שכיבות סמיכה, יהיה יותר קל לשעון לזהות מתי הוא עושה זאת".

יש לכם גם כוונות לשלב את ה"פיט" באפליקציה רחבה יותר בתחום הבריאות?
"התחום הזה הוא מרתק אבל אני אחראי על פיט".