צריך מינהלות עירוניות בפריפריה

על הממשלה לסייע בהקמת מינהלות ביישובים חלשים, שהכי צריכים תמיכה

התחדשות עירונית / צילום: תמר מצפי
התחדשות עירונית / צילום: תמר מצפי

משרד הבינוי והשיכון פרסם לפני כשנה, קול קורא להקמת מינהלות עירוניות ברשויות המקומיות, שמטרתן לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית. במסמך שפורסם, מציע המשרד סיוע כספי בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל לכל מינהלת, במטרה לסייע לה לספק מידע והכוונה לתושבים בהתארגנות לקראת פנייה ליזמים, וסיוע ליזמים בקידום פרויקטים במחלקות התכנון והרישוי ברשויות המקומיות.

במינהלת יועסק צוות מקצועי מתחום חברתי ומתחום התכנון, ועל-מנת לקדם התחדשות עירונית, בנוסף, המינהלת תדאג גם להנגשה ולפרסום של מידע וחומרי הסברה לתושבים, ליזמים ולבעלי מקצוע.

בחלוף שנה, בדיקה פשוטה באתר משרד הבינוי והשיכון מעלה כי קמו רק כ-20 מינהלות עירוניות, רובן במרכז הארץ. הדרך לכך שיוקמו מינהלות בערים נוספות, כנראה עוד ארוכה, אך בערים שבהן קמו רואים את השינוי המהותי לטובה בכל הקשור להסברה לציבור, להתארגנות של דיירים ולקיום של סיורי יזמים וקבלנים.

בשטח נראות יותר התכנסויות שיוזמות הרשויות וגם יותר יוזמות עירוניות. לדוגמה, בירושלים הוקמה המינהלת העירונית הראשונה לפני כשלוש שנים; והחודש נהרס הפרויקט הראשון במסגרת פינוי-בינוי, ובקרוב מאוד צפויים לצאת פרויקטים נוספים לפועל. חשיבות המינהלת לקידום הפרויקטים היא מהותית ומשמעותית.

ראשית, המינהלות מסייעות לתושבים להבין את התהליך של ההתחדשות העירונית, ולקבל החלטות מושכלות בנוגע לקידומו בתחומים כמו בחירת אנשי מקצוע, יזמים, ותיאום ציפיות בכל הנוגע לפרויקט וליתרונותיו. שנית, המינהלות יכולות להשפיע באופן מהותי על היזמים בשוק ועל פעילותם, ולדאוג לכך שיפעלו בתחום יזמים אמינים, מקצועיים ויציבים, ובכך יבטיחו המשך פעילות, כך שכל הצדדים יצאו נשכרים.

כיוון שבחלק מהרשויות כבר יש דוגמאות כיצד שיתופי-הפעולה האלה עובדים, כולי תקווה שהדבר יעודד רשויות נוספות להקים מינהלות. ברשויות שבהן לא פועלות מינהלות, ההחלטות בנושאי התחדשות עירונית הן בידי ראש העיר או מהנדס העיר, שכפי שידוע לעיתים מעכבים ואף פוגעים בקידום פרויקטים.

השיקולים העומדים מאחורי החלטות מסוימות, במיוחד בתקופות שלפני בחירות, יכולות להיות מוטות ומונעות מאינטרסים פוליטיים. המינהלות אמורות להיות מנותקות משיקולים אלו ולפעול בדרכים מקצועיות, נקיות ויעילות. לגבי ועבור יזמים, ישנה חשיבות לניהול מערכת יחסים של שיתוף-פעולה ודו-שיח הדדי ומתמיד עם המינהלת כדי להתקדם עם פרויקטים בלוחות-זמנים סבירים. בעיות הלו"ז מהוות כיום בעיה עיקרית מול הרשויות המקומיות. המינהלת תסייע לחלוק בידע ובמידע ותיצור בסיס של אמון בין כל השותפים בתחום.

רשויות אשר צריכות להקדים ולהקים מינהלות הן בעיקר רשויות באזורים המרוחקים מהמרכז, ביישובים שבהם מתגוררות אוכלוסיות חלשות במבנים משנות ה-50 במצב תחזוקה ירוד. על הממשלה להתמקד דווקא באוכלוסייה ובמקומות הללו, ולספק לתושבים ולראשי היישובים עזרה מקצועית והכוונה. מינהלת עירונית יכולה לספק להם תמיכה וסיוע שלהם הם זקוקים, ולעזור להם להבין את הכדאיות של התחדשות עירונית, וההשפעה של הליך זה על איכות חייהם ועל שדרוג איכות האזור בכלל.

שכונות רבות ומבנים רבים זקוקים להתחדשות גם מבחינה ויזואלית, שכן סימני הזמן ניכרים בהם; וגם מבחינה ביטחונית, שכן במצב של רעידת-אדמה, שנתקלנו בו בימים אלו, או בעת סיכון ביטחוני דוגמת התקפת טילים, המבנים לא ישמשו מגן ראוי לדיירים. יחד עם זאת, עבור אוכלוסייה המתגוררת ביישובי הפריפריה, ההתחדשות העירונית היא גם התחדשות חברתית והזדמנות חד-פעמית לשינוי לטובה של תנאי המחיה, לשדרוג ולשיפור איכות החיים.

הכותב הוא קבלן וחבר בוועדה להתחדשות עירונית בהתאחדות בוני הארץ