נפרדים ממדפי הספרייה: הספרים הקלאסיים מגיעים לאינסטגרם

הספרייה הציבורית של ניו יורק (NYPL) תעלה רומנים וסיפורים קצרים לחשבון האינסטגרם שלה בשירות בשם Insta Novels שיהיה זמין לכל משתמשי אינסטגרם החל מהיום (ד') • הספר הראשון שיעלה לשירות: "אליס בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול

הספרייה הציבורית של ניו יורק (NTPL) / צילום: Reuters, Mike Segar
הספרייה הציבורית של ניו יורק (NTPL) / צילום: Reuters, Mike Segar

במשך דורות רבים העניקה הספרייה הציבורית של ניו יורק (NYPL) למנויים את האפשרות להיכנס לסניף המקומי במקום מגוריהם כדי לשאול ספר. מ-2005 היא מספקת להם גם את האופציה להיכנס לאינטרנט כדי לשאול ספר מקוון.

כעת עומדת הספרייה ללכת צעד נוסף קדימה ולהעלות רומנים וסיפורים קצרים קלאסיים לחשבון שלה באינסטגרם, פלטפורמת שיתוף התמונות והווידיאו שנמצאת בבעלות פייסבוק.

השירות החדש, ששמו Insta Novels, יהיה זמין לכל משתמשי אינסטגרם החל מהיום (ד'), גם אם אין להם כרטיס קורא ב-NYPL וגם אם אינם מתגוררים בעיר ניו יורק.

הספריה מתחילה עם ספר אחד בלבד - "אליס בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול. בחודשים הבאים היא מתכננת להוסיף שתי יצירות נוספות: "הטפט הצהוב" מאת שרלוט פרקינס גילמן ו"הגלגול" מאת פרנץ קפקא.

הרעיון הוא להשתמש באינסטגרם לקידום הקריאה באופן כללי ומותג NYPL בפרט, לדברי מקורות בספריה. כמו כן רוצה הספריה להוכיח שהספריות מסתגלות לזמנים החדשים ומאמצות באופן מלא את העידן הדיגיטלי. "אנחנו רוצים שאנשים יבינו שהספריות אינן רק מבנים עשויים מלבנים ובטון וגדושים בספרים מאובקים", אמר כריסטופר פלאט, מנהל הסניף הראשי של NYPL. הספרייה חברה לסוכנות הפרסום והקריאייטיב Mother in New York בביצוע הפרויקט.

הטכנולוגיה פועלת באופן שמאפשר לקוראים שנמצאים ביישום אינסטגרם להחזיק את דף הספר במצב פתוח באמצעות השענת האגודל שלהם על הצג, לדברי מקורות בספריה. הקורא הופך את הדף באמצעות הרמת האגודל. החוויה "דומה מאוד לקריאת ספר מנייר", נאמר בהודעה שפרסמה קורינה פלוסי, שותפה ומנכ"לית Mother in New York.

פיתוחו של שירות אינסטגרם עולה פחות מ-10,000 דולר, לדברי מקורות בספריה. תקציבה השנתי של NYPL עומד על 345.9 מיליון דולר.

בחודש שעבר הצטרפה NYPL לעיריית ניו יורק ולספריות אחרות בהשקת Culture Pass, תוכנית שמספקת כניסה חינמית ליותר מ-30 מוזיאונים ומוסדות אחרים.

אך חובב ספריות אחד לפחות מטיל ספק בכך ש-NYPL נוקטת בגישה הנכונה בהשקת שירות האינסטגרם.

מייקל ד. ד. ווייט, אחד ממייסדי הארגון "אזרחים להגנת הספריות", אמר שהדגש על קריאה מקוונת סותר את מושג הספריה כמרחב פיזי לאצירת ספרים ושיתוף ידע. "זה חותר תחת רעיון המקום והמטרה", טוען ווייט.