סעודיה מכחישה ביטול ההנפקה הראשונית לציבור של עראמקו

הנפקת הענק תיערך "כשהתנאים יהיו אופטימליים" לדברי שר האנרגיה • ההנפקה הראשונית לציבור הייתה אמורה להיערך כבר אשתקד, והייתה יוצרת את החברה הציבורית הגדולה ביותר בעולם.

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן. /צילום: רויטרס Amir Levy ,
נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן. /צילום: רויטרס Amir Levy ,

סעודיה הודיעה היום (ה') שהיא עדיין מחויבת להוצאתה לבורסה של חברת הנפט הלאומית שלה מתי שהוא בעתיד, והכחישה את נכונותם של דיווחים על ביטול המהלך, המהווה את גולת הכותרת של תוכנית הרפורמה הכלכלית.

שר האנרגיה חליד אל-פאליח פרסם הודעה שבה נאמר כי הממשלה תוציא לבורסה את סעודי עראביאן אויל (Saudi Arabian Oil Co), המוכרת יותר בשם עראמקו (Aramco), כשתנאי השוק יהיו טובים יותר, ולאחר שענקית הנפט תשלים את רכישתה שלחברת כימיקלים ממשלתית בעסקה בת מיליארדי דולרים.

"הממשלה ממשיכה להיות מחויבת להנפקה הראשונית לציבור של עראמקו הסעודית בעיתוי שתבחר הממשלה כשהתנאים יהיו אופטימליים", אמר פאליח, המכהן גם כיו"ר עראמקו.

ההודעה יצאה בתגובה לדיווחים שהממשלה ביטלה רשמית את ההנפקה. בחודש שעבר דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי ההכנות הופסקו, וכי פקידי ממשלה מטילים ספק בכך שההנפקה תצא אי פעם אל הפועל.

מקורות מקורבים לתהליך שבו ואמרו היום שההנפקה תיערך ככל הנראה בטווח הקרוב. היועצים הפיננסיים להנפקה, HSBC Holdings, ג'יי. פי. מורגן צ'ייס ומורגן סטנלי, הסיטו משאבים לפרויקטים אחרים, למרות שממשלת סעודיה לא הכריזה רשמית על הפסקת התהליך, לדברי המקורות.

"לאף אחד לא נאמר מעולם שזה מבוטל. פשוט יש הנחה שזה מבוטל", אמר מקור מקורב לבית המלוכה הסעודי.

ההנפקה הראשונית לציבור, שאותה הציע בינואר 2016 נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן, היתה אמורה להיערך כבר אשתקד, והיתה יוצרת את החברה הציבורית הגדולה ביותר בעולם. הנפקת כ-5% מעראמקו הוצגה כמרכיב העיקרי בתוכנית הרפורמה הלאומית של סעודיה, הידועה כ"חזון 2030".

תקבולי ההנפקה - עד 100 מיליארד דולר בהתאם לאומדן השווי - הוקצו לקרן ההשקעות הריבונית של סעודיה במטרה לגון את כלכלת המדינה ולצמצם את תלותה בנפט.

אך המכירה החלקית של הנכס היקר ביותר של סעודיה נתקלה בהתנגדות מצדם של חלק מאנשי הממשלה הסעודית, וכעת מעודדים פקידים את עראמקו לרכוש אחזקה בת 70%בחברת הכימיקלים סעודי בייסיק אינדסטריז (Saudi Basic Industries, SABIC). האחזקה, ששוויה כ-70 מיליארד דולר, נמצאת בבעלות Public Investment Fund, שעשויה להשתמש בתקבולים לביצוע השקעות שאותם היתה אמורה לבצע במזומנים שיגויסו בהנפקה הראשונית לציבור של עראמקו.

בהודעה שפרסם פאליח היום נאמר שעיתוי הנפקת עראמקו יהיה תלוי בקצב ההתקדמות של עסקת רכישת SABIC, שהשלמתה צפויה לקחת חודשים.

השר אמר גם שענקית הנפט נקטה כמה צעדים - כולל מינוי חבר נוסף במועצת המנהלים והקמת צוות קשרי משקיעים - שממחישים את המחויבות הנמשכת להנפקה ראשונית לציבור. [משרד] האנרגיה גם הפך את עראמקו לחברת מניות בע"מ וביצע בדיקת הסמכה עצמאית ראשונה של עתודות הפחמימנים שלה, לדברי השר.

"כל זה מהווה התקדמות חיובית בתהליך מורכב - הכנת החברה והממלכה למה שיהיה בסופו של דבר הנפקה עולמית בעלת חשיבות עליונה", נאמר בהודעתו של פאליח.